• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap / Faculty of Business Administration and Social Sciences
  • Institutt for samfunnsvitskap
  • View Item
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap / Faculty of Business Administration and Social Sciences
  • Institutt for samfunnsvitskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motivering av skoleledere: Hvilke tiltak på kommunenivå i Bergen virker mest motiverende på skoleledere?

Lampe, Christian
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Lampe_Christian.pdf (1.240Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/299948
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for samfunnsvitskap [383]
Abstract
Formålet med denne studien er å finne mer ut om hva som motiverer skoleledere for utførelse av jobben. Jeg bruker Bergen kommune som kasus og har fokus på opplevd motivasjon hos rektorene på interaksjonen med kommunenivå. Videre ser jeg på i hvilken grad kommunalt initierte tiltak er egnet til å bygge ulike ledertyper. Jeg måler ikke direkte effektene på læringsutbytte, men antyder indirekte noe om dette gjennom å sammenligne med en annen skolesatsing som er gjort i Ontario, Canada, der slike effekter er dokumentert.

Datainnsamling er gjort gjennom en kvantitativ studie blant rektorene i Bergen kommune. Funnene tilsier at rektorene er godt motiverte for jobben. Kommunalt initierte tiltak er med å bidra til god motivasjon. Tiltak med fokus på kvalitetsutvikling og lederoppfølging bidrar i høy grad til motivasjon, mens tiltak med sterkere fokus på målstyring har mindre positiv effekt.

Det er en klar sammenheng mellom opplevd motivasjon og opplevd nytteverdi av de kommunalt initierte tiltakene.

Rektorene i Bergen synes å ha et hovedfokus på det å være oppgaveorienterte i stedet for egoorienterte. Kommunalt initierte tiltak der det er sterkt fokus på målstyring, målbare resultater og sammenligninger mellom skoler, kan bidra til å endre fokus fra oppgaveorientering til egoorientering.

Kommunen har satsingsområder som er sammenfallende med satsingsområdene i Ontario, Canada, når det gjelder å styrke skoleutviklingen gjennom å øke motivasjon, kompetanse, gjennomføringsevne. Satsingen på kompetanseutvikling av rektorer oppleves som sterk, mens potensiale for videre utvikling er størst når det gjelder positiv opinionsbygging for skoleutviklingsarbeid og det å holde et positivt fokus.
Description
MR- 690 Masteroppgåve i organisasjon og leiing

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit