Motivering av skoleledere: Hvilke tiltak på kommunenivå i Bergen virker mest motiverende på skoleledere?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/299948Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien er å finne mer ut om hva som motiverer skoleledere for utførelse av jobben. Jeg bruker Bergen kommune som kasus og har fokus på opplevd motivasjon hos rektorene på interaksjonen med kommunenivå. Videre ser jeg på i hvilken grad kommunalt initierte tiltak er egnet til å bygge ulike ledertyper. Jeg måler ikke direkte effektene på læringsutbytte, men antyder indirekte noe om dette gjennom å sammenligne med en annen skolesatsing som er gjort i Ontario, Canada, der slike effekter er dokumentert.
Datainnsamling er gjort gjennom en kvantitativ studie blant rektorene i Bergen kommune. Funnene tilsier at rektorene er godt motiverte for jobben. Kommunalt initierte tiltak er med å bidra til god motivasjon. Tiltak med fokus på kvalitetsutvikling og lederoppfølging bidrar i høy grad til motivasjon, mens tiltak med sterkere fokus på målstyring har mindre positiv effekt.
Det er en klar sammenheng mellom opplevd motivasjon og opplevd nytteverdi av de kommunalt initierte tiltakene.
Rektorene i Bergen synes å ha et hovedfokus på det å være oppgaveorienterte i stedet for egoorienterte. Kommunalt initierte tiltak der det er sterkt fokus på målstyring, målbare resultater og sammenligninger mellom skoler, kan bidra til å endre fokus fra oppgaveorientering til egoorientering.
Kommunen har satsingsområder som er sammenfallende med satsingsområdene i Ontario, Canada, når det gjelder å styrke skoleutviklingen gjennom å øke motivasjon, kompetanse, gjennomføringsevne. Satsingen på kompetanseutvikling av rektorer oppleves som sterk, mens potensiale for videre utvikling er størst når det gjelder positiv opinionsbygging for skoleutviklingsarbeid og det å holde et positivt fokus.
Beskrivelse
MR- 690 Masteroppgåve i organisasjon og leiing