Mellom frykt og fryd. Spenning i meningsskaping i fortellinger om julenissen.
Original version
http://net.cvusonderjylland.dk/bin/?BINs_online_publikationer:B%F8rn_%26amp%3B_kultur%26nbsp%3B%96_i_samfund%3FAbstract
Bakgrunnen for denne artikkelen er en etnografisk studie på en småbarns avdeling i en norsk barnehage. her gies det beskrivelser og analyser av små barns meningsskaping med julenisser, hvordan noen barn og voksne sammen, på varierende formmessige måter tok tema julenisser i bruk i lek og samtaler. Forestillinger og kunnskap om julenisser ble skapt . Julenissen var en av flere voksne menn som ble aktualisert for og med barn i denne barnehagen. Noen av barna viste gjennom denne studien at de både kan være redde og spenningssøkende parallelt. Det finnes også en samtidighet i selve konstruksjonen av barnehagens innhold. Barns initiativer i samtaler og lek foregår alltid i relasjon til noe og noen. Enkelte voksne viste at det å skape forventninger og spenning er en del av deres didaktiske repertoar. I spenning ligger der kraft, engasjement, intensitet og følelser som barn ikke nødvendigvis må beskyttes mot, men som kan berike deres liv.