Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på tittel
Viser treff 525-544 av 684
-
Samarbeidsprøver i matematikkfaget
(Master thesis, 2022)Samarbeidsprøver i matematikkfaget, er en kvalitativ studie av hvordan et utvalg ungdomsskoleelever opplever samarbeidsprøver i matematikkfaget. For å undersøke dette, ble ni ungdomsskoleelever intervjuet i etterkant av ... -
Samhandling med, og samtaler om, naturmiljøer i dataspill
(Chapter, 2023)Hvordan kan dataspill være utgangspunkt for økokritisk dialog? I dette kapitlet argumenterer jeg for at dataspill er et grunnleggende dialogisk medium, og analyserer, basert på teori fra spillstudier og økokritisk teori, ... -
Samspillet mellom juridiske aktører og tolker i norske rettssaler
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne artikkelen tar for seg tolkede rettssaker og ser med kritisk blikk på interaksjonen mellom de juridiske aktørene og tolkene i rettssalen. Med utgangspunkt i transkriberte videoopptak fra en norsk tingrett viser ... -
Samtalekvaliteter som påvirker samarbeid i arbeid med en samfunnsaktuell problemstilling om nedbør
(Master thesis, 2019)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan kvaliteter ved samtaler kan påvirke samarbeidet mellom elever, når de skal vurdere om det regner mer nå enn før. I denne oppgaven blir samtalekvaliteter sett ... -
Sapphic Representations in Contemporary Young Adult Literature
(Master thesis, 2021)This master thesis investigates sapphic representations in contemporary Young Adult literature. The focus of the project is how sapphic identity is presented through a close reading of two queer Young Adult novels, Girl ... -
Scrutinising Form and Function of English Textbook Tasks
(Master thesis, 2023)This Master´s thesis is written in the field of English didactics. It presents an analysis of four 10th-grade English as a foreign language (EFL) textbooks, specifically examining the formal and functional task design of ... -
Se, les og opplev: Et studie av barns lesereaksjoner
(Master thesis, 2017-09-15)I løpet av de siste ti årene har det pågått en digitalisering av barnelitteratur. I dag kan barnebøker leses på blant annet nettbrett og noen bøker har til og med blitt utviklet til spill. Flere (Prytz, 2013; Ørjasæter, ... -
Seksualitet og kjønnsidentitet i barnehagen: hva fremmer og hemmer institusjoners praksis, i lys av nasjonale føringer?
(Master thesis, 2021)I dagens samfunn og sosiale media herjer flere debatter og artikler om folkehelsen vår. Seksuelle overgrep mot barn er definert som et folkehelseproblem av Verdens helseorganisasjon (Søftestad & Andersen, i Draugedalen, ... -
Self-mention in research sections of university websites in Estonia and the United Kingdom
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article presents a study that investigates how self-mention is represented in research sections of university websites in Estonia and the United Kingdom (the UK), respectively. The study is embedded in the view of the ... -
Selvfremstilling i personlige læringsomgivelser
(Norsk pedagogisk tidsskrift 2006 no 4, Journal article, 2006-08)Artikkelen reflekterer omkring erfaringer fra utviklingen og bruken av eLogg ved tre grunnskoler i Bergen. Avveininger som er gjort knyttet til utforming og funksjoner diskuteres, særlig med tanke på elevenes muligheter ... -
A short introduction to American history
(HSF Notat, Book, 2008)This Notat comprises ten chapters on American history, from the early European settlements to the most recent developments in US foreign policy; the final chapter is devoted to the US political system. All chapters but the ... -
Should the Elementary School EFL Classroom Contribute to Developing Multilingualism? Pre-Service Teacher Cognitions about Pluralistic Approaches to EFL Teaching and Cross-Linguistic Awareness
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Internationally, multi-/plurilingualism has been defined as an important educational goal and plurilingual education as a right for all learners. The present study investigates the readiness of Norwegian pre-service teachers ... -
Sjå meg og forstå meg
(Bachelor thesis, 2021) -
Skandinavisk språkforståelse på Island
(Master thesis, 2022)Masteroppgavens tematikk omhandler den nordiske kommunikasjonen, avgrenset til Island sin deltakelse. Formålet er å undersøke hvor mye islandske ungdomsskoleelever forstår av norsk gjennom danskundervisningen de mottar i ... -
Skjønnlitteratur og empati: En litterær analyse av tre bildebøkers fremstilling av skilsmisse
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker potensiale for utvikling av empati i bildebøkene Krigen, Når mamma blir et monster og Ulla hit og dit. Alle bøkene tar opp skilsmisse gjennom et barns perspektiv, også med fokus på foreldrenes ... -
Skjønnlitteratur på ungdomstrinnet – en studie av lærernes valg av litteratur
(Bachelor thesis, 2019) -
Skriv vi denne her fint så kan vi kanskje få eit ja: Ein kvalitativ studie av elevane si moglegheit til å utvikla literacy gjennom entreprenørskap og elevbedrift
(Master thesis, 2023)Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 gir rom for å driva meir praktisk retta norskundervisning. Entreprenørskap og elevbedrift som metode er ikkje nytt i undervisningssamanheng. Likevel finnes det lite, eller inga ... -
Skriveoppgavens skrivediskurs
(Master thesis, 2020)Både gjeldende og kommende læreplanverk (Kunnskapsløftet og Fagfornyelsen) bygger på forskjellige forestillinger om hva skriving er og hvordan skriftlige ferdigheter kan utvikles. Fra og med Kunnskapsløftet (LK06) vektlegges ... -
Skulen som språkplanleggar: Kva seier ungdomsskuleelevar om vilkåra for å læra nynorsk som hovudmål?
(Peer reviewed; Chapter, 2020)Denne studien fokuserer på rolla skulen og læraren spelar for dei skriftspråksvala som elevar på 10. trinn gjer. Føremålet er å drøfta på kva måte skulen fungerer som ein språkleg stillasbyggjar for nynorskelevar, og ...