Se, les og opplev: Et studie av barns lesereaksjoner
Abstract
I løpet av de siste ti årene har det pågått en digitalisering av barnelitteratur. I dag kan
barnebøker leses på blant annet nettbrett og noen bøker har til og med blitt utviklet til spill.
Flere (Prytz, 2013; Ørjasæter, 2014; Manresa & Real, 2015) argumenterer for at
interaktiviteten de digitaliserte formatene introduserer, har skapt en ny lesemåte blant barn.
Denne masteroppgaven undersøker hvordan barn reagerer i møte med en bok presentert i to
ulike formater, og hvordan leseropplevelsen i en høytlesningsgruppe trer frem. Målet med
denne oppgaven er å oppnå ny kunnskap om hvordan barn opplever og reagerer på både
analog og digital litteratur, og hvordan de i et lesefellesskap kommuniserer for å bearbeide
mening.
Undersøkelsen tar utgangspunkt i to høytlesningssituasjoner av to grupper på tre
barnehagebarn som leser bildeboken Hvordan gikk det? (2010) av Tove Jansson, gjendiktet
av André Bjerke, og bildebokapplikasjonen Mummi – Hvordan gikk det? (2012) utviklet av
Aschehoug forlag. Barnas responser er analysert i lys av et performativt resepsjonsestetisk
litteraturperspektiv, der kroppslig erfaring og estetisk lesning er sentrale begreper. I analysen
er det også lagt vekt på hvilke verbale og ikke-verbale responser som kommer til uttrykk, og
hva disse kan si om hvilken opplevelse barna har hatt i formatene.
Funnene viser at barn reagerer forskjellig på et litterært uttrykk presentert i forskjellige
formater. Responsene er forskjellige fordi hvilket format de møter først er avgjørende for
deltakelsen og interessen barna har for det neste formatet, spesielt hvis de leser en
bildebokapplikasjon først. Funnene i analysen viser barns mange måter å reagere og ytre sine
opplevelser innenfor litteratur. Et grunnleggende fellestrekk for barns responser, er at de er
spontane og uttrykker noe de opplever i et bestemt øyeblikket. Barns møte med
papirbildeboken ser ut til å fremme flere fortolkende og vurderende responser, mens
bildebokappen vekker flere kroppslige reaksjoner. Over a period of ten years, children’s literature has gone through a digitalization. Today, you
can read children’s books on tablets, and some has even been developed into games. Several
academics (Prytz, 2013; Ørjasæter, 2014; Manresa & Real, 2015) argues that the interactivity
introduced in the digital formats, has created a new reading trend amongst children. This
master thesis examines how children react when presented with a book in two different
formats and how the reading experience in read-alouds emerges. The aim of this thesis is to
gain new knowledge of how young children experience and respond to both paper based and
digital literature, and how they together communicate to develop a literary meaning.
This dissertation is based on two read-alouds with two different groups of kindergarten
children. The books used were the picturebook Hvordan gikk det? (2010) by Tove Jansson,
rewritten by André Bjerke, and the picturebook app Mummi – Hvordan gikk det? (2012)
developed by Aschehoug Publishing. I have used performative reader-response theory, where
the key concepts were physical experiences and aesthetic reading. Furthermore, I have also
focused on which verbal and non-verbal reader-responses the children expressed, and how
their reactions could be an indication of what they experienced within the different formats.
The findings in this thesis show that children react differently when reading different literary
versions. The reader-responses are different because the format they are presented to first has
an effect on the children’s participation and interest, especially if they are reading the
picturebook app first. In addition, the children’s reactions show, the many ways children
experience literature. A common basic feature for children’s reader-responses is that they are
spontaneous and express what the experience within that moment. Moreover, the read-aloud
session of the picturebook seems to foster more interpretative and appraising responses, while
the picturebook app seems to provoke more physical reactions.
Description
Masteroppgave i barne- og ungdomslitteratur