Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på tittel
Viser treff 31-50 av 704
-
Barnehagelærarstudentars refleksjonar over barns fleirsanselege utforsking i naturfaglege samtaler
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen presenterer ein casestudie av tre studentar sine transkriberte samtaler om naturfaglege emne med barnehagebarn i alderen 2,5–4 år, og deira refleksjonar rundt desse. Formålet med artikkelen er å belysa korleis ... -
Barnehagens bruk av naturen for motorisk utvikling
(Bachelor thesis, 2021) -
Barnelitteraturens fremstilling av barns rettigheter: En studie av de ti nominerte bøkene til Bokslukerprisen 2022/2023 og voksnes rolle i realiseringen av barns rettigheter
(Master thesis, 2023)Med et ønske om å ta barns rettigheter på alvor, og samtidig komme med et bidrag til et lite undersøkt område innenfor det barnelitterære feltet, undersøker denne masteroppgaven hvordan barns rettigheter blir fremstilt i ... -
Barnelitterære landskapskonstruksjoner. Økokritiske lesninger av tre danningsfortellinger.
(Doctoral thesis, 2022)I denne avhandlingen undersøker jeg fremstillinger av natur og barndom i et utvalg norske barnebøker. Utvalget består av Stian Holes bildeboktrilogi om Garmann (2006; 2008; 2010), den illustrerte barneromanen Tonje Glimmerdal ... -
Barns motstand som demokratisk deltaking i basebarnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2013)New kindergarten architecture in Norway with special rooms designed for specific learning activities are claimed to present space for democratic participation. Assuming that conditions for democratic participation can only ... -
Bearbeiding av kjensler gjennom bildebøker
(Master thesis, 2016-05-16)Oppgåva er ein tekstanalyse av korleis bildebøkene Bak Mumme bor Moni (2000), Snill (2002) og Sinna Mann (2003) av Gro Dahle og Svein Nyhus framstiller sinne og korleis bøkene legg til rette for at barn og unge kan bli ... -
“The Beeches Were their Favourite Trees”: An analysis of peoples’ relationships with Trees in J. R. R. Tolkien’s “The Hobbit”
(Master thesis, 2022)This Master Thesis investigates the relationships the different peoples of J. R. R. Tolkien’s The Hobbit have to trees. Plants exist in nearly all forms of literature, but are often reduced to the background, and seldomly ... -
Begynnaropplæring i norsk for fagleg sterke elevar
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen byggjer på ein observasjons- og intervjustudie av didaktisk arbeid med ei elevgruppe som har fått heller lite merksemd i forskingslitteraturen: fagleg sterke elevar ibegynnaropplæringa i norsk. Ti ... -
Being and becoming as socialisation in a mathematical activity in preschool
(Peer reviewed; Journal article, 2015) -
Betydningen av læreres digitale kompetanse i bruk av digitale læreverk i matematikkundervisningen
(Master thesis, 2022)Malet med denne masteroppgaven er a belyse hvilken digital kompetanse matematikklarere har, og hvilken betydning kompetansen har for hvordan larere bruker digitale lareverk i matematikkundervisningen. For a undersoke dette ... -
Betydningen av språkmiljøet hjemme for barnehagebarns andrespråklæring
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Hensikten med studien var å undersøke sammenhenger mellom språklige hjemmemiljø og flerspråklige barnehagebarns andrespråkferdigheter. Utvalget bestod av 71 barn med norsk som andrespråk (gjennomsnittsalder: 5,2 år; 33 ... -
Bildebokappen – i gråsonen? En analyse av appen My Very Hungry Caterpillar i et intermedialitetsperspektiv
(Master thesis, 2016-05-16)´Bildebokappen´ byr på utfordringer for forskningsfeltet med sin sammensetning av spill, litteratur, animasjonsklipp og behov for en berøringsskjerm – hvem skal analysere disse appene? Spill- eller litteraturforskeren? ... -
Bildebokens potensiale i undervisning av folkehelse og livsmestring i norskfaget.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har hatt som formål å undersøke følgende problemstilling: Hvordan forstår norsklærere i begynneropplæringen det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring, og hvordan bruker de bildebøker til å ... -
Bildeboklesning, som inngang til empatisk utvikling: En studie av hvordan vanskelige følelser formidles i bildebøkene Sinna Mann og Blekkspruten.
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan to bildebøker som tar opp vanskelig tematikk kan funke som inngang til empatisk utvikling og forståelse. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan formidles vanskelige ... -
Bilectal Exposure Modulates Neural Signatures to Conflicting Grammatical Properties: Norway as a Natural Laboratory
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The current study investigated gender (control) and number (target) agreement processing in Northern and non-Northern Norwegians living in Northern Norway. Participants varied in exposure to Northern Norwegian (NN) dialect(s), ... -
Bokmålsavvik frå nynorsknorma i sjetteklassetekstar
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Føremålet med artikkelen er å undersøkja bokmålssamanfall som ein faktor i tekstar av elevar med nynorsk som hovudmål, for å leggja eit empirisk grunnlag for å diskutera om nynorskelevar har andre opplæringsbehov når det ... -
Bollebaking som overgangsrite, protest og idyll i Snøfall
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen er ei utforsking av bollemotivet i fantasyserien Snøfall, der innføringa i bakehandverket blir tolka som ein overgangsrite for hovudpersonen, Selma. Bollemotivet har også andre funksjonar i forteljinga, då bollar ... -
Boomerang - et upublisert drama av Torborg Nedreaas
(Chapter, 2023) -
Born to Play: Bli bedre – få det bedre
(Report, 2017-09-11)Evalueringen har sett på hvordan veiledningsprogrammet Born to Play: Bli bedre – få det bedre har fungert på bakgrunn av en spørreundersøkelse med korps som har blitt tilbudt programmet, samt kvalitative intervju med ... -
Brettspel som tilrettelegging for utdanning for berekraftig utvikling i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Det er aukande etterspurnad etter kunnskap om korleis ein kan leggje til rette for utdanning for berekraftig utvikling i barnehagen. Vi vil bidra med utvikling av leikande praksisar, avgrensa til deltaking i brettspel, ...