Barnelitteraturens fremstilling av barns rettigheter: En studie av de ti nominerte bøkene til Bokslukerprisen 2022/2023 og voksnes rolle i realiseringen av barns rettigheter
Abstract
Med et ønske om å ta barns rettigheter på alvor, og samtidig komme med et bidrag til et lite undersøkt område innenfor det barnelitterære feltet, undersøker denne masteroppgaven hvordan barns rettigheter blir fremstilt i et utvalg ny, norsk barne- og ungdomslitteratur. Studien tar for seg de ti nominerte bøkene til Bokslukerprisen 2022/2023 og undersøker hvordan barns rettigheter, slik de er formidlet i FNs konvensjon om barns rettigheter, er aktualisert i bøkene, samt hvilken rolle voksenkarakterene spiller i barns muligheter til å realisere sine rettigheter og i å utvikle aktørskap.
Studien kombinerer to metodiske tilnærminger, der det først blir benyttet en teoridrevet innholdsanalyse for å kartlegge hvordan barns rettigheter blir aktualisert i de ti bøkene. Videre blir det gjennomført en nærlesing av tre av bøkene der det undersøkes om de voksne legger til rette for, fratar eller hindrer barnekarakterene i å utøve sine rettigheter. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven består både av teori hentet fra det barnelitterære feltet, samt teori fra feltet barndomsstudier. De teoretiske perspektivene knytter seg i hovedsak til barns aktørskap, barns rettigheter i litteraturen og samspillet mellom barn og voksne. Funn fra innholdsanalysen viser at et stort antall rettigheter er aktualisert i bøkene og det er dermed grunn til å tro at litteratur for barn og unge kan være en arena for å løfte fram og samtale om barns rettigheter. Når det gjelder hvilke rettigheter som kan sies å være mest aktualisert, knytter de seg i stor grad til barns rett til beskyttelse og utvikling. Aktualiseringen skjer både gjennom at barnekarakteren får oppfylt sine rettigheter, men blir spesielt fremtredende i de situasjonene der barnet blir fratatt grunnleggende rettigheter. Funn fra både innholdsanalysen og den litterære analysen viser i tillegg viktigheten av trygge og stabile voksenroller i barns liv. Studien viser at valg voksenkarakteren tar for seg selv og barnet, både påvirker og setter føringer for barns muligheter til å realisere sine rettigheter og utøve aktørskap.
Undersøkelsen viser på den måten hvordan litteraturen kan være en kritisk kilde til å lære om barns rettigheter. Bøkene har potensiale til å la både barn og voksne utforske og forstå barns rettigheter på en mer fullstendig måte, noe som igjen kan hjelpe barn til å bli aktive deltakere i egne liv.
Description
Masteroppgave i norsk GLU 1-7. Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett