Betydningen av læreres digitale kompetanse i bruk av digitale læreverk i matematikkundervisningen
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3020599Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Malet med denne masteroppgaven er a belyse hvilken digital kompetanse matematikklarere har, og hvilken betydning kompetansen har for hvordan larere bruker digitale lareverk i matematikkundervisningen. For a undersoke dette har jeg brukt teori om behovet for kompetanseutvikling ved hjelp av TPACK-modellen og larerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK). I tillegg til dette har jeg inkludert teori om metodiske variasjonsmuligheter ved hjelp av SAMR-modellen, samt laring i et sosiokulturelt perspektiv.
Forskningsspørsmål: ≪Hvilken digital kompetanse har matematikklærere og hvilken betydning har denne for deres bruk av digitale læreverk i matematikkundervisningen?≫
Denne studien er basert pa datamateriale fra en kvalitativ tilnarming til forskningssporsmalet, gjennom en casestudie med to matematikklarere fra grunnskolen. Jeg har benyttet meg av kvalitative semi-strukturerte intervju av to larere og klasseromsobservasjon av den ene. Malet var a fa frem hvilken opplaring larerne hadde i digitale lareverk, og hvordan de bruker dem. Denne studien viser at larerinformantene mine ikke innehar profesjonsfaglig digital kompetanse, og at dette pavirker de metodiske variasjonsmulighetene i matematikkundervisningen. Studien lofter ogsa frem at larerne onsker opplaring i hvordan de pa best mulig mate kan benytte seg av de digitale lareverkene i matematikkundervisningen, som igjen belyser dermed viktigheten av at skoleledelsen legger til rette for kompetanseheving. Funn i denne studien kan dermed danne grunnlag for narmere og bredere undersokelser i skolen.
Stikkord: TPACK, PfDK, SAMR, designkompetanse, blandingskultur, hybride praksiser,
digital kompetanse, grunnskolen, larere, matematikkundervisning, digitale ressurser.
Beskrivelse
Master i undervisningsvitenskap med fordypning i matematikk,
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)