Blar i Institutt for idrett, kosthald og naturfag på tittel
Viser treff 598-617 av 990
-
Lærerarbeidet ved bruk av vitensenter som læringsarena i naturfag
(Master thesis, 2023)Læreplanen i naturfag fra 2020 legger vekt på at faget skal arbeides med på en praktisk, kreativ og utforskende måte (Kunnskapsdepartementet, 2020). Elevene skal forstå hvordan verden er bygget opp, og skal beskrive og ... -
Lærerens arbeid i møte med spiseforstyrrelser
(Bachelor thesis, 2020) -
Lærerens perspektiv på fysisk aktiv læring: et kvalitativt intervju
(Bachelor thesis, 2020)Oppgavetittel: Lærerens perspektiv på fysisk aktiv læring - et kvalitativt intervju Forfatter: Sandra Stien og Tore Brekke Mandelid, Bachelor i Idrett, fysisk aktivitet og helse 2018-2021, Høgskulen på Vestlandet ... -
Lærerens tilrettelegging for elevens læring i skolens friluftsliv
(Master thesis, 2014)I denne studien har jeg intervjuet seks lærere ved to forskjellige skoler. Formålet med studien er å forstå hvordan lærere med friluftslivsbakgrunn underviser i skolens friluftsliv. Problemområdet i studien fokuserer på ... -
Læreres opplevelse ved bruk av friluftsliv i en alternativ ungdomsskole
(Bachelor thesis, 2017)Hensikten med denne studien er å få en forståelse av hvordan man kan tilrettelegge for elever i en alternativ ungdomsskole ved bruk av friluftsliv som en læringsarena. Gjennom en kvalitativ undersøkelse har vi fått læreres ... -
Læreres refleksjoner om Interessebasert kroppsøving
(Master thesis, 2023)Funn fra tidligere studier viser at endring av hvordan kroppsøving praktiseres kan være nødvendig for å endre misfornøyde elevers oppfattelse av faget (Moen et al. 2018; Säfvenbom et al. 2015). Mangel på elevmedvirkning ... -
Læreres syn på demokrati og medborgerskap i naturfag
(Master thesis, 2023)Med innføringen av læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20) ble demokrati og medborgerskap innført som et tverrfaglig tema. En utfordring med dette er at det finnes mange ulike måter å forstå begrepene «demokrati» og ... -
Lærernes erfaring med atferdsutfordring i mat- og helseundervisningen
(Master thesis, 2018-05-15)Bakgrunn og hensikt: I skolen kan atferdsutfordring være en utfordring, både for læreren som blir hindret i å utføre sin undervisning, men også det læringsmessige for elevene. Det er viktig at læreren er forutsigbar, ... -
Lærerperspektiver på klasseledelse: hva fungerer?
(Bachelor thesis, 2021) -
Lærerrollen i argumentasjonsbasert undervisning: En kvalitativ metasyntese
(Master thesis, 2023)Skolen har en oppgave med å utdanne borgere som kan delta aktivt i samfunnsdebatten, for å oppnå dette er argumentasjon en viktig del av naturfagundervisningen. Ikke bare bidrar det til å oppfylle kompetansemålene i faget, ... -
Lærerspesialiststudenter i kroppsøving - profesjonsutøvelse og anerkjennelse av eleven
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I artikkelen drøfter vi hvordan erfarne kroppsøvingslærere som er under spesialistutdanning, reflekterer rundt egen profesjonsutøvelse. Artikkelen er en kvalitativ dokumentanalyse med utgangspunkt i pedagogiske credorefleksjoner ... -
Lærerspesialiststudenter i kroppsøving sine credorefleksjoner - en dydsetisk yrkesprofil?
(Chapter; Peer reviewed, 2023) -
Lærerstudenters motivasjon for å velge mat- og helsefaget
(Master thesis, 2021)Statistikk viser at mat og helsefaget er det faget i skolen som har færrest lærere med formell utdanning i faget (Perlic, 2019). Flere studier knyttet til mat- og helselærenes arbeidsmåter viser at fagkompetansen i faget ... -
Løpingens ekstremform : en kvalitativ studie av hvilken betydning naturen har for en ultraløper, og hvordan man motiveres for å løpe slike ekstreme distanser.
(Bachelor thesis, 2016)Motivet for oppgaven er å øke forståelsen av hva som motiverer ultraløpere til å løpe ekstreme distanser i terrenget, og hvilken betydning naturen kan ha for dem. De siste årene har interessen for ultraløp økt. Til tross ... -
A machine learning classifier for detection of physical activity types and postures during free-living
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Introduction: Accelerometer-based measurements of physical activity types are commonly used to replace self-reports. To advance the field, it is desirable that such measurements allow accurate detection of key daily physical ... -
«Man rekker ikke så mye friluftsliv på 40 minutter» : en kvalitativ studie av kroppsøvingslærere på ungdomstrinnets praksisteori og undervisningspraksis i friluftsliv
(Bachelor thesis, 2016)Nyere undersøkelser gjort av Leirhaug & Arnesen (2016) forteller oss at situasjonen for å oppnå kompetansemålene i kroppsøving som omhandler friluftsliv på ungdomstrinnet er bekymringsfull. Det kommer frem av undersøkelsen ... -
Manglende deltakelse i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Kroppsøvingsfaget har som formål å skape livsslang bevegelsesglede og motivere for en fysisk aktiv livsstil som voksen. Tidligere forsking viser til at nærmere 30% av elevene ¨ikke liker¨ eller ¨hater¨ kroppsøvingsfaget ... -
Mat i barnehagen. Barnehagen som arena for folkehelsearbeid. 2.rev.utg.
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien. Rapport, Report, 2008) -
Mat- og helselærernes didaktiske praksiser. En casestudie på tre barneskoler
(Doctoral thesis, 2022)Denne avhandlingen tar for seg mat- og helselærernes ulike praksiser i opplæringen i mat- og helsefaget og i gjennomføringen av elevenes skolemåltid på barnetrinnet. Både skolefaget mat og helse og skolemåltidet er viktige ... -
Match running performance on three different competitive standards in Norwegian soccer
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The aim of the study was to compare running performance of three competitive standards and to examine the effects of being promoted to a higher league in Norwegian football. One clubʼs first and second team were included. ...