Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på emneord "IKT"
Viser treff 41-60 av 116
-
Hele prosjektet på Wikipedia: Sent ankomne minoritetsspråklige ungdommer lærer med IKT
(Master thesis, 2015-06-29)I denne studien undersøkte jeg en gruppe nyankomne minoritetsspråklige elevers tilgang til- og bruk av IKT på skolen og i fritiden. Målet med studien var å finne ut om disse ungdommene disponerte egen pc og mobiltelefon ... -
Hva genererer kvalitet i multimodalitet? Kan vi enes om noen kriterier? : Vurdering av sammensatte elevtekster
(Master thesis, 2007)I Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06) er det for en rekke fag eksplisitte målformuleringer som vektlegger at elevene skal produsere digitale multimodale tekster. Tydeligst er dette formulert under hovedemnet ... -
Hva skal vi finne på? Et studium av analoge og digitale komposisjonsprosesserers samspill i musikkfaget på barnetrinnet
(Master thesis, 2012-07-02)Med begrepet å finne på musikk ønsker oppgaven å kommunisere hvordan elever kan være kreativ i et klasseromskomposisjonskontekst. I denne undersøkelsen har finne på begrepet blitt satt inn i en komposisjonskontekst hvor ... -
Hverandrevurdering i forbindelse med produksjon av sammensatte tekster: En kvalitativ undersøkelse i ungdomsskolen
(Master thesis, 2015-10-13)I dagens samfunn er digital kompetanse viktig både i dagliglivet og i skolen. Elevene skal kunne alt fra å lese nettaviser til å søke etter kilder på Internett og produsere digitale tekster. Både i skolen og på fritiden ... -
Hvilke utfordringer møter lærere i forhold til uheldig bruk av sosiale medier blant ungdom?
(Master thesis, 2013-07-01)Formålet med denne studien er å finne ut hvordan lærere forholder seg til bruk av sosiale medier i tråd med retningslinjene i Rammeverk for grunnleggende ferdigheter (Udir, 2012). Den overordnede problemstillingen er hvilke ... -
Hvordan kan rektors blogg være en mediator for skoleutvikling?
(Master thesis, 2010)Bakgrunnen for denne oppgaven var den nye situasjonen med sosiale nettmedier og bruk av disse i skolen. Fokuset har vært på hvordan elever og lærere kan bruke disse i undervisningen, men siden ... -
I øyeblikket: En studie om IKT sin medierende rolle i improvisatoriske samhandlinger mellom lærerutdanner og studenter i faget matematikkdidaktikk
(Master thesis, 2015-01-30)Denne masteravhandlingen har som formål å øke forståelse av fenomenet improvisasjon i pedagogiske kontekster og søker etter dypere forståelse av IKT sin medierende rolle når lærerutdanneren improviserer i ulike kontekster ... -
IKT i skolen – når profesjonalitet og teknologi møtes : en kvalitativ studie av hvordan lærere på 1. – 4. trinn forstår sin rolle i forhold til bruk av IKT i småskolen
(Bachelor thesis, 2015)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan lærere på 1. -4. trinn forstår sin rolle i forhold til bruk av IKT i småskolen. Jeg har presentert teori knyttet til lærerens rolleforståelse og bruk av digitale verktøy. I studien ... -
IKT i skolen: Ekspertkompetansens vilkår
(Master thesis, 2013-07-01)I dag er teknologien en sentral «aktør» innenfor de fleste områder i samfunnet. Det er derfor ikke overraskende at pedagogisk bruk av IKT i skolen er et satsingsområde for sentrale myndigheter, siden flere mener at slik ... -
IKT og digitale verktøy i musikklærerutdanningene i Norge
(Master thesis, 2012-07-02)Avhandlingen er basert på en kvantitativ undersøkelse om bruken av IKT og digitale verktøy i musikklærerutdanningene i Norge. Bakgrunnen for valg av forskningsområdet var egne erfaringer som st ... -
IKT og en døgnåpen skole
(Master thesis, 2006)Avhandlingens overordnede mål har vært å undersøke hvordan skole- hjem samarbeidet ved bruk av IKT tolkes og opprettholdes i praksis. Undersøkelsen ble gjennomført våren 2006 der det ble tatt utgangspunkt i 4 ulike klasser, ... -
IKT som verkemiddel for innovasjon og kvalitetsutvikling i norsk utdanning : Korleis er skulen som organisasjon og leiinga spesielt budd på ei slik utfordring frå departementet?
(Master thesis, 2005)Departementet sine forventningar og planar i høve til korleis teknologi skal kunne nyttast til å endre pedagogisk praksis er eit utgangspunkt for denne undersøkinga. Eit hovudmål er at IKT skal vera eit integrert verkemiddel ... -
IKT- Individ, kontekst og teknologi
(Master thesis, 2005) -
Innovativ bruk av IKT i norsk skole : forventninger om innovativ bruk av IKT
(Master thesis, 2005)The Norwegian Government’s massive focus on ICT within schools has changed the lectures, the pupils, the teachers and the learning environment over the later years. School buildings have been modernized with wireless ... -
Interaktiv tavle i den grunnleggende lese- og skriveopplæringen
(Master thesis, 2012-07-03)Utgangspunktet for denne oppgaven er problemstillingen ”Hva karakteriserer arbeidet med den interaktive tavla i den grunnleggende lese- og skriveopplæringen på 1. og 2. trinn?” Jeg var interessert i å finne ut hvordan ... -
Interaktive tavler: hvordan samsvarer intensjonen til importørene av interaktive tavler med den faktiske bruken i barneskolen?
(Master thesis, 2009)Utgangspunktet for denne oppgaven er problemstillingen ”Hvordan samsvarer intensjonen til importørene av interaktive tavler med den faktiske bruken i skolen?” Den handler om å sammenligne de viktigste pedagogiske intensjonene ... -
iPad som lærerverktøy i videregående opplæring med fokus på klasseledelse og digital kompetanse
(Master thesis, 2012-11-05)Sammendrag Klasseledelse og digital kompetanse trekkes ofte frem som problemområder i norsk skole, og da gjerne ved at disse to problemområdene kombineres slik at hovedproblemet er klasseledelse i den digitale skolen. ... -
Klasseledelse – får vi det til nå?
(Master thesis, 2015-11-13)Etter stadige debatter i lokale medier om elevers utstrakte utenomfaglige aktivitet i skoletiden, vokste det fram et ønske i meg om å undersøke om det virkelig var så dårlig stelt som enkelte avisartikler kunne gi inntrykk ... -
Kompetanseutfordringer for yrkesfaglærere i endringstider: En studie av journalistikklæreres tanker om utfordringer i undervisningen på medier og kommunikasjon
(Master thesis, 2012-04-16)Formålet med denne studien er å se på hvordan den digitale utviklingen i samfunnet påvirker undervisningen og behovet for kompetanseutvikling for journalistikklærere på medier og kommunikasjon. Studien har sitt utspring i ... -
Konseptet sosiale medier: “Det føles ikke helt som lekser, liksom.” : En kasusstudie av sosiale medier som et verktøy i undervisningen, med funn fra elevperspektivet.
(Master thesis, 2013-07-01)Denne masteroppgaven beskriver funn fra en kvalitativ kasusstudie hvor formålet med studien har vært å få innsikt i elever på 9. trinn sine tanker om sosiale medier som et verktøy i undervisningen, og drøfte fordeler og ...