iPad som lærerverktøy i videregående opplæring med fokus på klasseledelse og digital kompetanse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/152422Utgivelsesdato
2012-11-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag
Klasseledelse og digital kompetanse trekkes ofte frem som problemområder i norsk
skole, og da gjerne ved at disse to problemområdene kombineres slik at hovedproblemet
er klasseledelse i den digitale skolen. Gjennom denne oppgaven ønsket jeg å se
nærmere på om iPad som artefakt kunne være et nyttig verktøy i forbindelse med
klasseledelse i videregående opplæring. Samtidig ville jeg rette fokus mot lærernes
digitale kompetanse og se nærmere på om innføring og bruk av et et verktøy som iPad
vil kunne bidra til en økning eller på annen måte påvirke de deltakende lærernes digitale
kompetanse.
Gjennom en kvalitativ tilnærming med fokusgruppesamtaler og klasseromsobservasjon
har jeg søkt å se på hvordan iPaden som artefakt kunne brukes som et
presentasjonsverktøy der læreren i større grad enn ved mer tradisjonell teknologibruk
kan frigjøre seg fra en plassering fremme i klasserommet og om dette vil ha noen
betydning for opplevd klasseledelse og for lærerens digitale kompetanse. En sideeffekt
av dette har og vært å se på om det vil føre til mer elevaktivitet og en mer dialogbasert
undervisning. Det har og vært ønskelig å se på prosessen rundt innføring av et nytt
artefakt i skolen og hvilke begrensinger som eventelt kan vanskeliggjøre denne
innføringen.
Funnene gjennom klasseromsobservasjon og samtalene i fokusgruppene har vært koblet
mot ulik teori rundt teknologibruk i skolen, klasseledelse og sosial læringsteori. Det
siste spesielt knyttet til innføring av artefakter og læring som en medierende prosess
gjennom disse.
Jeg har funnet at en slik innføring av et nytt teknologisk artefakt er en krevende prosess.
Den stiller krav til lærernes digitale kompetanse, samtidig som det er en viktig prosess
for å utvikle denne kompetansen videre. En annen begrensende faktor er knyttet til tid,
og da spesielt tid til å sette seg inn i nye teknologier når dette kommer på toppen av alt
annet som er innbakt i en moderne lærerrolle.