Interaktive tavler: hvordan samsvarer intensjonen til importørene av interaktive tavler med den faktiske bruken i barneskolen?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/152335Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Utgangspunktet for denne oppgaven er problemstillingen ”Hvordan samsvarer intensjonen til importørene av interaktive tavler med den faktiske bruken i skolen?” Den handler om å sammenligne de viktigste pedagogiske intensjonene som importørene hadde om bruken av den interaktive tavla, og hvordan den faktisk ble brukt av lærerne i undervisningen. Ut fra problemstillingen ble det dannet fire forskningsspørsmål:
-
Hvilken interaktivitet fører den interaktive tavla med seg?
-
Hvordan påvirker denne interaktiviteten elevmedvirkningen og motivasjon?
-
Kan denne interaktiviteten føre til at elevene får et bedre læringsutbytte?
-
Hva må til for at dette verktøyet skal kunne bli integrert i undervisningen?
Kvalitative metoder er brukt i undersøkelsen. Først ble tre importører av ulike interaktive tavler intervjuet. Her ble det fokusert på pedagogiske intensjoner og muligheter. I neste omgang observerte jeg tavlene i bruk i åtte klasser gjennom 28 timer, og intervjuet åtte lærere om deres erfaringer på fire forskjellige skoler.
Interaktivitet er et nøkkelbegrep i denne undersøkelsen. Tavlenes mange innebygde muligheter for å motta, presentere og manipulere informasjon er utgangspunkt for ulike former for mellommenneskelige interaksjoner, for eksempel dialoger. Begge disse formene for samhandling kan være gode utgangspunkt for læring. Blant annet fordi elevmedvirkningen og motivasjonen hos elevene er høy når tavlene er i bruk. Imidlertid må en være forsiktig med den interaktive bruken, slik at den ikke overstyrer det som faktisk skal læres.
Undersøkelsen viser at importører og lærere mener interaktive tavler gir store muligheter for datastøttet samarbeidslæring (CSCL).
Dette underbygges med konstruktivistiske og sosiokulturelle perspektiver, blant annet at tavlene muliggjør nye former for konkretisering og sosial samhandling. Klasserommet blir også sett på som et praksisfelleskap hvor den digitale tavla er et sentralt samlende og motiverende element.
Motivasjonen blant elevene er i utgangspunktet svært høy bare de hører at tavla skal brukes, det er observert at tavlene har en ”magnetisk motivasjon”. Importører og lærere er imidlertid enige om at det nødvendigvis ikke varer, det er derfor nødvendig å utvikle en egen moderne form for tavlepedagogikk. Å være åpen for elevenes innspill og spontanitet er her viktig. Alle elever må bli inkludert i dialogene og læringen slik at de får være med å både skape og vedlikeholde interaktiviteten og interaksjonen rundt tavlene.
Undersøkelsen viser også at de lærerne som best mestret bruken av tavla, skapte større elevengasjement og motivasjon hos elevene.
Observasjonen viste også at den interaktive tavla også motiverte lærere. De ble mer entusiastiske og aktive i undervisningen, noe som gjorde elevene mer engasjerte. Imidlertid ble ofte kun en liten del av tavlenes muligheter brukt i undervisningen. Opplæring i bruken har ved mange skoler vært dårlig, noe som har ført til at lærerne ikke mestrer funksjonene og den pedagogiske måten å bruke tavla på. Behovet for opplæring ble også poengtert av importørene, men da dette i stor grad har uteblitt, er potensialet større enn dagens faktiske bruk.