Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på emneord "IKT"
Viser treff 21-40 av 116
-
Du bestemmer – hvordan påvirker kampanjen målgruppen? En evalueringsstudie
(Master thesis, 2012-10-29)Denne studien er en evaluering av kampanjen Du bestemmer som er en holdningskampanje i regi av Teknologirådet, Datatilsynet og Senter for IKT i utdanningen. «Målet med kampanjen er å øke ungdoms kunnskap om personvern, ... -
Elever som digitale produsenter: En lærers perspektiv.
(Master thesis, 2013-07-01)Oppgaven «Elever som digitale produsenter – en lærers perspektiv», ble foretatt i tilknytning til et pågående prosjekt, iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom), i regi av Senter for IKT i utdanning. Målet ... -
En lærende og digitalt kompetent skole: Hvordan kan skoleledelsen legge til rette for å utvikle en digitalt kompetent skole?
(Master thesis, 2009)Denne oppgaven har hatt som mål å kartlegge hvordan skoleledelsen kan legge til rette for å utvikle en digitalt kompetent skole Utgangspunktet har vært en kvalitativ studie av to demonstrasjonsskoler som av myndighetene ... -
English as a Foreign Language and Technological Artefacts in School and out of School
(Master thesis, 2015-01-30)Purpose and Research Question The main purpose of this Master’s thesis was to map and analyse important learning ecologies of English learners at school and out of school. The main research question was: What role do ... -
Erfaringer med innhold og arbeidsformer i faget Medium og kommunikasjon : noen kunnskapsteoretiske konsekvenser omkring digital kompetanse
(Master thesis, 2008)Formålet med denne studien har vært å undersøke sammenhenger mellom arbeidsformen, innhold og kunnskapsteori i faget Medium og kommunikasjon. Følgende problemformuleringer er reist i oppgaven: Hvilke komponenter ved ... -
Et dypdykk i ungdoms formelle og uformelle digitale kompetanse : kan skolen fungere som brobygger?
(Master thesis, 2008)Gjeldene styringsdokument, blant annet Kunnskapsløftet, stiller krav om at IKT skal integreres i læringsarbeidet i alle fag og på alle nivå i skoleverket. Skolepolitiske vedtak kan gi inntrykk av at IKT kan løse de fleste ... -
Et læringssenter - en utviklingssone? : en post-PLUTO studie om IKT i lærerutdanningen
(Master thesis, 2005) -
Fagdidaktiske overveielser i matematikk-undervisningen: Aktiviteter med digitale verktøy
(Master thesis, 2010)Bakgrunnen for studien er Skolefagsundersøkelsen 2009, der bruk av digitale verktøy har blitt kartlagt både som hjelpemiddel i planlegging og til gjennomføring av undervisning. Skolefagsundersøkelsen 2009 beskriver læreres ... -
Felles mål felles agenda?: Om IKT-avdelingens betydning for IKT-satsingen i skolen
(Master thesis, 2016-04-08)I denne studien ser jeg nærmere på samspillet mellom skolene og IKT-avdelingene, hvilken betydning IKT-avdelingen har for integrasjonen av IKT i skolen og hvordan IKT-avdelingene og skolene samarbeider for at integrasjonen ... -
First Lego League og motivasjon for realfag
(Master thesis, 2006)Abstract ”The science subjects are in a crisis” is a heading that one could find in the press on a daily basis. The application numbers to the science degrees at the majority of the universities and colleges shows this ... -
Fra Melkerampe til Oljeplattform: En studie om bruk av digitale verktøy i historiefaget
(Master thesis, 2011-01-13)Denne studien fokuserer på bruk av digitale verktøy i historiefaget for å fremme læring og kunnskap. Utgangspunktet er det lokalhistoriske prosjektet Fra Melkerampe til Oljeplattform (FMO) i regi av Vestlandets historie ... -
Fra plan til praksis? : om planer om bruk og virkelig bruk av IKT i undervisningen
(Master thesis, 2005) -
Fra Pluto til Kunnskapsløftet – fra Utopia til Virkeligheten
(Master thesis, 2007)For my approach to this problem scenario, I chose a combination of the quantitative and qualitative methods. I chose to use a survey questionnaire to chart an entry identifier. This questionnaire identified four factors ... -
Frå bok og blyant til skjerm og tastatur : om bruk av IKT i den grunnleggjande lese- og skriveopplæringa
(Bachelor thesis, 2015)Problemstillinga for oppgåva er: ”Korleis har nye krav og forventningar om bruk av IKT i skulen hatt innverknad på den grunnleggjande lese-‐ og skriveopplæringa i praksis?” Nye krav siktar t ... -
Frå intensjon til erfaring: Korleis opplever elevane ulike digitale praksisar i klasserommet?
(Master thesis, 2014-10-14)Å bruke digitale verktøy både i fritida og på skulen, har gjennom dei siste 10 åra auka i omfang. Spørsmålet er om dei digitale aktivitetane elevane praktiserer utanfor skulen også kan nyttast som ein del av undervisninga, ... -
Fritt fram eller faglig enighet? Hvordan kan vurderingskriterier hjelpe elevene å skape sammensatte tekster med bruk av digitale verktøy?
(Master thesis, 2013-04-10)Dagens kommunikasjonsformer endrer seg i takt med utviklingen av digitale verktøy. Disse verktøyene har gjort det enklere å skape tekster som tar i bruk sammensatte uttrykk. Utviklingen av sosiale medier på internett, web ... -
Garageband i skolekorps: En medspiller for samspill og musikalsk opplæring?
(Master thesis, 2014-10-14)Vår analyse av dagens korpspedagogikk tilsier at den kan fornyes ved hjelp av teknologi. Dette gjelder også Norheim skolekorps. Slik arbeidet i korpset normalt foregår, har vi tid og anledning til å gi muntlige tilbakemeldinger. ... -
Grafisk design i det profesjonelle studio: hvordan gjøres det egentlig? : Et dannelsesstudie innen grafisk design sett fra en formgivningslærers ståsted.
(Master thesis, 2013-12-11)Grafisk design i det profesjonelle studio - hvordan gjøres det egentlig? Er en studie om material og formal dannelse innen grafisk design sett fra en formgivningslærers ståsted. Formålet med studien var å undersøke hva ... -
Har sosiale medier noe å gjøre i undervisningen på videregående skole?
(Master thesis, 2014-07-08)Formålet med studiet er å få kunnskap om hvordan lærere på videregående skole beskriver sitt bruk av sosiale medier i undervisningen sin. Dernest få innblikk i hvorfor noen velger å bruke s ...