IKT i skolen – når profesjonalitet og teknologi møtes : en kvalitativ studie av hvordan lærere på 1. – 4. trinn forstår sin rolle i forhold til bruk av IKT i småskolen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/285257Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven har jeg sett på hvordan lærere på 1. -4. trinn forstår sin rolle i forhold til bruk av IKT i småskolen. Jeg har presentert teori knyttet til lærerens rolleforståelse og bruk av digitale verktøy. I studien trekkes Geir Haugsbakk, Ola Erstad og Rune J. Krumsvik sine teorier frem og på bakgrunn av disse er det utarbeidet tre ulike typer mulige lærerroller.
Jeg valgte å bruke kvalitativt intervju som forskningsmetode og intervjuet fire ulike lærere hver for seg. Hensikten var å finne ut om de ulike grupperingene av mulige typer lærerroller kunne være et nyttig verktøy i undersøkelse av læreres rolleforståelse i forhold til bruk av IKT i småskolen. Jeg analyserte resultatene og drøftet disse opp mot det teoretiske utgangspunktet. Mye interessant kom ut av studien, og funnene viser at en god del er med på å styrke det teorien tilsier, mens andre ting i mindre grad stemmer overens med dette.
Man må være klar over at det finnes ingen fasit på hvordan lærere forstår sin rolle i forhold til bruk av digitale verktøy, men resultatene kan være med på å forsterke det teorien sier.
Beskrivelse
Grunnskulelærarutdanning 1-7, deltid
PE369
Mai 2015