• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
  • View Item
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva skal vi finne på? Et studium av analoge og digitale komposisjonsprosesserers samspill i musikkfaget på barnetrinnet

Reknes, Jan Erik
Master thesis
Thumbnail
View/Open
JAN_ERIK_REKNES.pdf (3.766Mb)
Track01.cda (44bytes)
Track02.cda (44bytes)
Track03.cda (44bytes)
Track04.cda (44bytes)
Track05.cda (44bytes)
Track06.cda (44bytes)
Track07.cda (44bytes)
Track08.cda (44bytes)
Track09.cda (44bytes)
Track10.cda (44bytes)
Track11.cda (44bytes)
Track12.cda (44bytes)
Track13.cda (44bytes)
Track14.cda (44bytes)
Track15.cda (44bytes)
Track16.cda (44bytes)
Track17.cda (44bytes)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/152276
Issue date
2012-07-02
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag [1212]
Abstract
Med begrepet å finne på musikk ønsker oppgaven å kommunisere hvordan

elever kan være kreativ i et klasseromskomposisjonskontekst. I denne

undersøkelsen har finne på begrepet blitt satt inn i en komposisjonskontekst

hvor elevene komponerer med analoge og digitale verktøy.

Studien beskriver og drøfter hva som karakteriserer både analoge og digitale

prosesser i arbeid med komponering i klasserommet og hvordan påvirkes

elevenes kreative prosesser av et aktivt samspill med bruk av digitale verktøy.

Teacher-as-reseacher er brukt for å komme tett på forskningsdeltagerne og

studien foregår i en klasseromskontekst hvor dialog, samspill og læring er

nøkkelord. En sosiokulturell tilnærming brukt for å forstå de prosessene som er

undersøkt. Funnene indikerer at elever som bruker analoge verktøy i en

komposisjonskontekst har en høy aktivitet på å generere ideer. I den digitale

komposisjonskonteksten antyder funnene at når elevene brukte Audacity til å

remikse dreide fokuset fra å generere komposisjonshandlinger til å produsere

komposisjonshandlinger. Underveis i komposisjonsarbeidet evaluerte elevene

hverandres komposisjoner. Min studie antyder at en kollektiv deling av ideer

som en underveisevaluering i en klasseromskontekst kan være med på å øke

konformiteten og redusere mangfoldet av ideer.

Studien indikerer at elever i en digital kontekst i større grad bruker lytting som

en del av de kreative prosessene. Den digitale komposisjonsprosessen viste at

elevene arbeidet i en syklisk prosess, som også er vist av andre forskere.

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit