Hva skal vi finne på? Et studium av analoge og digitale komposisjonsprosesserers samspill i musikkfaget på barnetrinnet
Master thesis

Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/152276Utgivelsesdato
2012-07-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med begrepet å finne på musikk ønsker oppgaven å kommunisere hvordan
elever kan være kreativ i et klasseromskomposisjonskontekst. I denne
undersøkelsen har finne på begrepet blitt satt inn i en komposisjonskontekst
hvor elevene komponerer med analoge og digitale verktøy.
Studien beskriver og drøfter hva som karakteriserer både analoge og digitale
prosesser i arbeid med komponering i klasserommet og hvordan påvirkes
elevenes kreative prosesser av et aktivt samspill med bruk av digitale verktøy.
Teacher-as-reseacher er brukt for å komme tett på forskningsdeltagerne og
studien foregår i en klasseromskontekst hvor dialog, samspill og læring er
nøkkelord. En sosiokulturell tilnærming brukt for å forstå de prosessene som er
undersøkt. Funnene indikerer at elever som bruker analoge verktøy i en
komposisjonskontekst har en høy aktivitet på å generere ideer. I den digitale
komposisjonskonteksten antyder funnene at når elevene brukte Audacity til å
remikse dreide fokuset fra å generere komposisjonshandlinger til å produsere
komposisjonshandlinger. Underveis i komposisjonsarbeidet evaluerte elevene
hverandres komposisjoner. Min studie antyder at en kollektiv deling av ideer
som en underveisevaluering i en klasseromskontekst kan være med på å øke
konformiteten og redusere mangfoldet av ideer.
Studien indikerer at elever i en digital kontekst i større grad bruker lytting som
en del av de kreative prosessene. Den digitale komposisjonsprosessen viste at
elevene arbeidet i en syklisk prosess, som også er vist av andre forskere.