Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 1652-1671 av 2198
-
Psykisk utviklingshemming og inkludering i vidaregåande skule – fire lærarperspektiv
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva undersøker lærarar på avdelingar for tilrettelagt opplæring sine opplevingar knytt til inkludering av elevar med moderat psykisk utviklingshemming i vidaregåande skule. Sentrale dokument som ... -
Psykiske helse: Hvordan arbeider lærere på barnetrinnet med elevenes psykiske helse?
(Bachelor thesis, 2019)En god psykisk helse er sentralt for læring, og psykiske helseproblemer kan ramme alle. Det er ikke uvanlig at barn og unge får psykiske vansker som går ut over hvordan de fungerer i hverdagen. Denne bacheloroppgaven går ... -
Psykologisk kontrakt med studenter i høyere utdanning
(Chapter, 2020)In this article, we present how a shared psychological contract was negotiated with students at the Practical Pedagogical Education for Vocational Teachers (PPU-Y) at the beginning of the program, autumn 2016. A modified ... -
Psykososialt miljø
(Bachelor thesis, 2019) -
Pupils’ voices in teachers’ collaborative professional learning in Lesson Study
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The aim of this study is to contribute to efforts to reduce the gap between rhetoric and practice in the field of pupil voice by illustrating how teachers’ recognition of pupils’ responses can meet the needs for voice, ... -
Quality of education : a case for Zambia and Norway
(Student paper, others, 2010) -
Rammefaktorar som verkar inn på den fysiske aktiviteten i skulen
(Bachelor thesis, 2013-08-30)Tittelen på oppgåva er ”Rammefaktorar som verkar inn på den fysiske aktiviteten i skulen”. Målet for oppgåva var å finna ut kva for rammefaktorar som verkar inn på den fysiske aktiviteten blant elevane på mellomtrinnet ... -
A Randomized Trial of the Digital Down Syndrome LanguagePlus (DSL+) Vocabulary Intervention Program
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This study investigated the effect of the digital Down Syndrome LanguagePlus (DSL+) intervention on vocabulary outcomes through a school-delivered randomized controlled trial. A national sample of first graders with Down ... -
Rapport 1. Kompetanseløftet Hardanger/Voss regionen
(Research report, 2022)Eit samarbeidsprosjekt mellom Høgskulen på Vestlandet og Hardanger/Voss regionen. Knytt til satsinga: Kompetanseløftet. Denne rapporten er den første av to rapportar som kartlegg kompetanse og kompetansebehov - og ei første ... -
Rasisme og Black Lives Matter: Ei undersøking av handsaminga av rasisme og rasismeførebygging i utvalde styringsdokument, og lærarar sine oppfatningar og erfaringar knytta til rasisme og Black Lives Matter i ungdomsskulen
(Master thesis, 2022)Denne kvalitative studien ser nærare på handsaminga av rasismetematikken i styringsdokumenta NOU 2015:8, Stortingsmelding 28, og læreplanane K06 og LK20. Studien byggjer òg på intervjua med lærarar om deira oppfatningar ... -
Rasisme – hva er det, og hvordan forstås fenomenet av ungdom? En studie av et utvalg ungdommers tanker og meninger rundt ulike rasisme-tematikker
(Master thesis, 2022)Denne studien tar for seg ulike forståelser av rasismebegrepet spesielt og ulike rasismetematikker generelt. Både belyst gjennom aktuell forskningslitteratur på feltet, som ulike teoretiske tilnærminger til rasismebegrepet, ... -
«Rasisme – urettferdig behandling av andre mennesker, men jeg vet ikke, for det er vanskelig å si» En studie av hvordan rasisme forstås, uttrykkes, håndteres og sanksjoneres blant elever og lærere i et utvalg av norske ungdomsskoler
(Master thesis, 2021)Denne studien tar hovedsakelig for seg begreper som rasisme, rase og etnisitet. Undersøkelsene jeg har foretatt meg har som formål å undersøke dominerende forståelser av rasisme blant et utvalg av lærere og elever i norske ... -
Rask bokstavprogresjon i begynneropplæringen: En kvalitativ studie av læreres tanker og erfaringer med metoden rask bokstavprogresjon.
(Master thesis, 2021)Tidligere forskning viser at rask bokstavprogresjon medfører flere fordeler for elevene. Blant annet er det enklere å legge til rette for en god og tilpasset opplæring, og elevene får raskere tilgang til skriftspråket slik ... -
(Re)imagining Entangled Sustainability: A Human and Nonhuman Theorisation of Belonging to Safeguard Sustainability’s Holism
(Peer reviewed; Journal article, 2021)After years of research and theorisation connected to education for sustainable development, the holistic core of sustainability seems to have disappeared within the frames of the social, environmental and economic pillars. ... -
(Re)theorisation of More-Than-Parental Involvement: New Directions and Hopes
(International Perspectives on Early Childhood Education and Development;40, Chapter; Peer reviewed, 2023)When engaging in the re-theorisation of parental involvement (PI), we searched for theories that would (1) embrace more-than-parents as potential collaboration partners, (2) recognise the role of the family in the child’s ... -
Refleksjon i en veiledning av barnehagelærerstudent
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (Kunnskapsdepartementet, 2017) beskriver at studenter skal kunne utvikle evnen til å analysere egne holdninger, og egne og andres handlinger gjennom refleksjon. ... -
Refleksjoner om menneskeverd, kroppspress og sosiale medier fra KRLE-lærere på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er menneskeverd, kroppspress og sosiale medier, og hvordan fire KRLE-lærere på ungdomstrinnet tenker og reflekterer rundt disse temaene. Denne studien er utelukkende basert på lærerens egne ... -
Refleksjonsbaserte lærarmapper som reiskap for utvikling av vurderingskompetanse (RLM): Rapport for prosjektnr. NFR: 182883
(HSH-rapport;2010/3, Research report, 2010)RLM-prosjektet er både eit skuleutviklingsprosjekt og eit forskingsprosjekt. Dei prosessorienterte måla har vore å utvikle gode metodar for kompetanseutvikling innanfor vurderingsfeltet i skulen, å bidra til utvikling ... -
Reflekterende skriving som kroppslig erfaring. Erfaringer fra kommunikasjonsundervisning.
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The aim of the study was to explore how third year social educator students reflect in writing on challenging practice-based experiences of communication, and how they experience the writing process. Based on selected and ...