Browsing Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag by Title
Now showing items 1672-1691 of 2193
-
Registrering og håndtering av uønsket atferd hos barn og unge i Bergen ca. 1900 – 1936
(Master thesis, 2017-02-14)Temaet for denne oppgaven har vært å undersøke hva som ble sett på som uønsket atferd blant barn og unge i perioden 1900 til 1936, hvordan denne type atferd ble håndtert og hvilke konsekvenser det fikk for dem det gjaldt. ... -
Regneark som hovedverktøy i matematikkundervisning på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven har hatt fokus på å vise hvordan man kan bruke IKT-redskapet regneark, som hovedverktøy i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet. Studier viser at den digitale utviklingen i matematikkfaget går tregt, ... -
Rehabilitering gjennom fengselsundervisning? - Et søkelys på utdanningens effekt og importmodellens hensikt
(Master thesis, 2021)Ifølge styringsdokumenter er norske fengslers viktigste oppgaver å gjennomføre straff og legge til rette for rehabilitering. Rehabilitering i fengsel handler hovedsakelig om å ruste innsatte med ulike kunnskaper og ferdigheter ... -
Reimagining “Collaborative Exploration”—A Signature Pedagogy for Sustainability in Early Childhood Education and Care
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The purpose of this article is to identify the components and features of a signature pedagogy for sustainability in early childhood education and care to respond to the call for tradition and innovation in early childhood ... -
Rektorutdanning for en ny rektorrolle?
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Artikkelens formål er å skape økt innsikt i hvordan de forandringer vi ser i statlige styringsdokumenter og fagmiljøers emneplaner for den norske Rektor-utdanningen, uttrykker endringer i hvilke kunnskapsformer som vektlegges. ... -
Rektorutdanning for en ny rektorrolle?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelens formål er å skape økt innsikt i hvordan de forandringer vi ser i statlige styringsdokumenter og fagmiljøers emneplaner for den norske Rektorutdanningen, uttrykker endringer i hvilke kunnskapsformer som vektlegges. ... -
Relasjonsarbeid for å fremje integrering av fleirspråklege elevar
(Bachelor thesis, 2018) -
Relasjonsbygging i skulen
(Bachelor thesis, 2016) -
Relasjonsbygging mellom lærer og elever i Facebook: Perspektiver fra kontaktlærere i ungdomsskolen
(Master thesis, 2018)Formålet med denne studien er å få innsikt i hvordan kontaktlærere på ungdomsskolenivå i Norge bruker det sosiale mediet Facebook som et verktøy for relasjonsbygging. Den tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan ... -
Relasjonsbygging til elever med utagerende atferd
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for denne studien var å undersøke hvordan lærere på småskolen oppfatter og arbeider for å bygge gode relasjoner til elever med utagerende atferd. Formålet var derfor å få mer kunnskap, innsikt og forståelse for ... -
Relasjonsbygging, mestringsopplevelser og stressmestringsstrategier – En kvalitativ studie om tiltak for reduksjon av negativt stress i skolen
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å undersøke tiltak som kan bidra til å redusere negativt stress i skolen. Bakgrunnen for dette baserer seg på et økt fokus på elevers psykiske helse de siste årene, og særlig knyttet til opplevd ... -
Relasjonskompetanse i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)The thesis in this text is What is relational competency and how can pedagogical leaders use this knowledge in work with children and employees in the kindergarten? To answer this thesis, we chose to use a qualitative ... -
Relasjonskompetanse som forebyggende tiltak: Et kvalitativt forskningsprosjekt om barnehagelærere sine betraktinger om relasjonskompetanse som forebyggende tiltak mot mobbing i barnehagen
(Master thesis, 2020)Relasjonskompetanse som forebyggende tiltak Forskning viser at barnehagelærer sin relasjonskompetanse kan fremme eller hemme barns utviklingsmuligheter. Det vises også til at den ansattes kompetanse og evne til å inngå i ... -
A relationship between teachers’ perceptions and practices within an anti-bullying programme
(Chapter; Peer reviewed, 2022)The academic literature suggests that teachers’ perceptions of addressing bullying are linked to their actual practices of preventing and intervening in bullying incidents. The current study extends this statement by ... -
Religion og livssyn som begreper i LK20: Utforsking som strategi for å åpne begrepene
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen undersøker vi hvordan begrepene «religion» og «livssyn» brukes til å beskrive studieobjektet i de nye læreplanene fra 2020 og spør: Hvordan kan man unngå forenklede fremstillinger, og hvordan kan man la ... -
Repetisjon ved hjelp av digitale verktøy
(Master thesis, 2012-07-02)Læring har nær sammenheng med hukommelse. Uten hukommelse vil alt det vi har lært ganske raskt bli borte, og vi må begynne på nytt igjen. Alle som går på skole og studerer har som målsetting å huske mest mulig av det de ... -
Researching ‘liquid integration’: breaking new ground for processual and contingent methodology.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Although there has been a broad and controversial debate on the concept of integration in social science over the last couple of decades the methodological debate of how to measure the processual, contingent side of ...