Psykiske helse: Hvordan arbeider lærere på barnetrinnet med elevenes psykiske helse?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2602459Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
En god psykisk helse er sentralt for læring, og psykiske helseproblemer kan ramme alle. Det er ikke uvanlig at barn og unge får psykiske vansker som går ut over hvordan de fungerer i hverdagen. Denne bacheloroppgaven går ut på å undersøke hvordan en kan jobbe med psykisk helse allerede på barneskolen, og problemstillingen til denne oppgaven er formulert slik: Hvordan arbeider lærere på barnetrinnet med elevenes psykiske helse? For å få svar på problemstillingen ble det brukt dybdeintervju som metode. Dybdeintervju ble valgt da det kan gi en dypere forståelse og kunnskap om hvordan lærere arbeider med psykisk helse. Psykisk helse er et stort emne, så denne oppgaven setter søkelys på tre fokusområder innen psykisk helse. Valgte fokusområder er mestring, selvverd og lærer-elev-relasjonen. Disse fokusområdene blir belyst i teoridelen av oppgaven. Jeg vil tilføye at det også er andre områder som er sentrale når en arbeider med psykisk helse i skolen, men på grunn av oppgavens omfang så måtte det avgrenses til valgte emner. Jeg vil også nevne at det er brukt tid på å finne informanter med erfaring rundt psykisk helse i skolen, så det er ikke et tilfeldig utvalg. Etter teoridelen vil det bli presentert metode, før oppgaven går over til resultater. Resultatene vil til slutt bli drøftet i lys av teorikapittelet.
Beskrivelse
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI) Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Grunnskolelærerutdanning 1-7, deltid 10.05-2019