Rask bokstavprogresjon i begynneropplæringen: En kvalitativ studie av læreres tanker og erfaringer med metoden rask bokstavprogresjon.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2770319Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tidligere forskning viser at rask bokstavprogresjon medfører flere fordeler for elevene. Blant annet er det enklere å legge til rette for en god og tilpasset opplæring, og elevene får raskere tilgang til skriftspråket slik at de kan begynne å lese og skrive på et tidligere tidspunkt enn det som har vært vanlig. Nettbrettet ble et fenomen i skolen samtidig som flere gikk over til rask bokstavprogresjon. Forskningen som har blitt gjort tidligere sier derimot lite om sammenhengen mellom rask bokstavprogresjon og digitale verktøy. Derfor ønsket jeg i denne studien å undersøke følgende problemstilling: «Hvilke tanker og erfaringer har lærerne med metoden rask bokstavprogresjon, og er digitale verktøy en nødvendighet eller ressurs i bokstavinnlæringen?»
Studiens datamaterialer bygger på seks kvalitative intervju av lærere som benytter metoden rask bokstavprogresjon. Resultatene fra denne studien har blitt analysert gjennom en tematisk analyse og drøftet opp mot relevant teori og forskning på feltet. Noen sentrale funn viser at lærerne hadde positive erfaringer med metoden rask bokstavprogresjon, til tross for at flere var skeptiske til metoden i starten. Selv om lærerne så flere fordeler med å arbeide på denne måten, kan det virke som at det er noe uklart hva som ligger i rask bokstavprogresjon. I tillegg viser studien at flere av lærerne, til tross for metodefrihet i den norske skolen, ikke har valgt selv å arbeide med rask bokstavprogresjon. Til tross for mangelen på metodefrihet når det gjelder valg av metode, viker det derimot som at tolkningsrommet for hva som ligger i metoden er relativt fritt, ettersom lærerne introduserer mellom to og fire bokstaver i uken.
Studien viser også at det er en tydelig sammenheng mellom rask bokstavprogresjon og bruken av digitale verktøy. Til tross for at lærerne hevder digitale verktøy ikke er en nødvendighet i arbeidet med rask bokstavprogresjon, mener de at det ville vært utfordrende å tilpasse og variere undervisningen uten. Dette indikerer at digitale verktøy trolig er nødvendig for at arbeidet med den raske bokstavprogresjonen skal fungere optimalt.
Beskrivelse
Master i undervisningsvitenskap- fordypning i norsk
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)