Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 571-590 av 4095
-
«… det ligger noe dypere bak enn bare å komme og være i aktivitet, dusje og gå»: En studie av kroppsøvingslæreres forståelse av dybdelæring.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har hatt som formål å undersøke problemstillingen: Hvordan forstår kroppsøvingslærere dybdelæring? Bakgrunnen for problemstillingen er dybdelæringsbegrepets sentrale rolle i LK20 og at det i forbindelse ... -
Det ludonarrative dilemmaet. En analyse av narrativ struktur, interaktivitet og spillerautonomi i dataspillet Outer Wilds.
(Master thesis, 2022)I dette masterprosjektet studerer jeg den narrative strukturen i dataspillet Outer Wilds (Mobius Digital, 2019). Målet med dette prosjektet er å utforske og bidra til å videreutvikle den narrative forskningen på dataspill. ... -
Det merkes i kroppen at det «det koker i hodet». Lærerstudenters refleksjoner fra møter med elever i egen praksisundervisning
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I feel it in my body when my “head is spinning”. Student teachers’ reflections from their own practicum in meeting with the pupils Bodily knowledge has received increasing attention in both national and international ... -
Det minoritetsspråklige barnets språkutvikling i norske barnehager
(Bachelor thesis, 2016-11-29)Dette forskningsprosjektet omhandler norske barnehagers arbeid rettet mot språkkompetansen til minoritetsspråklige barn. Med tanke på at 14,5% av barn i norske barnehager er minoritetsspråklige, et tall som med høy ... -
Det nye sett med egne øyne
(Bachelor thesis, 2017)Jeg vil se på hvordan kompetanse om ulike kulturer kan, gjennom sosialiseringsprosessen i barnehagen, bidra til at barnehagen vil sørge for et godt førstemøte med et nytt barn som er ny i Norge, ved hjelp av en person ... -
Det profesjonelle livet i unntakstilstanden
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Når politikk og styringsformer overfor barnehagesektoren har utgangspunkt i barn som humankapital for nasjonens framtidige konkurranseevne, arbeidsmarked og velferd, utfordres profesjonen og lærerutdannerne moralsk og ... -
«Det skjer noe med spillet mitt!» perspektiver på «den estetiske samtalen» i ensembleundervisning på videregående skole
(Master thesis, 2016-08-12)”My Music Performance is Changing!” – Perspectives on ’The Aesthetic Talk’ in Ensemble Teaching in Upper Secondary School. In rehearsals towards a concert the quality does often not seem to develop noteworthy until short ... -
”Det skjer oppe i hodet, liksom”. En kvalitativ studie av musikklinjeelevers refleksjoner over egen forståelse i hørelære
(Master thesis, 2016-05-18)Denne oppgaven er en kvalitativ studie hvor jeg utforsker elevers refleksjoner over egen forståelse i hørelære. Faget innebærer utvikling av evner som berører flere aspekter ved å forstå musikk – klingende så vel som ... -
Det språksensitive matematikklasserommet? -En kvalitativ studie.
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan elever formulerer seg og bruker språket sitt for å forstå matematikk. Det har vært rettet et særlig fokus mot de flerspråklige elevene, og følgende to problemstillinger ... -
«Det tar liksom veldig mye av meg å lese bok»: En studie av et utvalg tiendeklassingers leseopplevelse ved lesing av skjønnlitteratur på skjerm og papir
(Master thesis, 2023)Papirboken har vært et sentralt medium for underholdning i hundrevis av år, og anses fremdeles som det viktigste mediet for litterær lesing i Norge. Samtidig problematiserer forskningsfeltet og samfunnsdebatten forhold ... -
Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring – Møtet mellom læreplan og skole
(Master thesis, 2021)Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 formidler at skoler skal arbeide med tre tverrfaglige temaer: folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 12). ... -
"Det uferdige - anvendt drama i den totale institusjon" - en teoretisk og praktisk studie av Teater Bak Murene i Bergen fengsel
(Master thesis, 2009)Utgangspunktet for studien er egen praksis med Teater Bak Murene (TBM) i Bergen fengsel. Studiens intensjon er å bidra til viten og innsikt i feltet anvendt drama i fengsel og bidra til det kulturpolitiske spørsmålet knyttet ... -
Det usynlige samarbeidet- hvordan erfarer barnehage ansatte samarbeidet med eksterne instanser
(Bachelor thesis, 2023) -
«Det var en veldig brå overgang» Studenters og nyutdannede matematikklæreres erfaringer med matematikkpraksis som forberedelse til yrkesutøvelse
(Master thesis, 2014-05-21)I Norge er det forsket lite på praksis i lærerutdanningen (Skagen, 2010), og lite av forskningen på nyutdannede lærere tar hensyn til fag og fagdidaktikk (Hoel, 2008; 2010). I «Det var en veldig brå overgang» belyses det ... -
Det var ikke noe viktig
(Bachelor thesis, 2023) -
« Det var sett opp eit møte... men så treffer verkelegheita deg som ein knyttneve i tryne, og du innser at det ikkje er nok tid til dette her.»: Ein studie av nyutdanna kroppsøvingslærarar sine opplevingar og refleksjonar om vurderingspraksis og skulekultur.
(Master thesis, 2022)Denne studien har hatt som formål å gjere greie for problemstillinga: Kva for opplevingar og refleksjonar har eit utval nyutdanna kroppsøvingslærarar om skulekultur og vurderingspraksis i faget på sin skule? Vidare har eg ... -
"Det verkar vara en klurig fråga". Humor som strategi i skandinavisk barnelitteratur om hvordan barn blir til
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne artikkelen undersøker hvordan humor anvendes i skandinaviske barnebøker om hvordan barn blir til, utgitt fra 1970-tallet og fram til i dag. Seksualitet og reproduksjon er et sensitivt område i barnelitteraturen. ... -
Det vi egentlig trenger er kanskje ny bemanning: Et narratologisk problem i Harry Potter og fangen i Azkaban
(Skriftserien, nr. 3/2007 - Artikkel 7., Rapport, 2007-05-10) -
Determinanter for nåværende fysisk aktivitetsnivå for eldre med hovedvekt på tidligere deltagelse i idrettslag/idrettsklubb
(Bachelor thesis, 2010)Bakgrunn: Å øke kunnskapen om determinanters betydning for fysisk aktivitet hos eldre, vil kunne gi en mer nøyaktig forklaring på hvorfor enkelte er i regelmessig fysisk aktivitet, mens andre ikke. Ved å se på ulike ...