• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
  • View Item
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det minoritetsspråklige barnets språkutvikling i norske barnehager

Klakegg, Mona Karlsen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
MonaKlakegg.pdf (1.274Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2423450
Date
2016-11-29
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag [2145]
Abstract
Dette forskningsprosjektet omhandler norske barnehagers arbeid rettet mot

språkkompetansen til minoritetsspråklige barn. Med tanke på at 14,5% av barn i

norske barnehager er minoritetsspråklige, et tall som med høy sannsynlighet vil dette

tallet stige de neste årene grunnet flyktningkrisen vi i dag er vitner til, vil dette temaet

være aktuelt for barnehagefeltet og andre som arbeider med minoritetsspråklige barns

språkkompetanse både nå og i lang tid fremover.

Barnehagen skal møte barn med et annet morsmål enn norsk med muligheter for og

støtte dem i å utrykke seg på sitt eget morsmål, men samtidig skal deres

norskspråklige kompetanse fremmes (Kunnskapsdepartementet, 2011, s. 20).

Ved å fokusere på språkarbeid i både uformelle og formelle situasjoner, samt

barnehagenes begrunnelser for valg av arbeidsmetoder, var det ønskelig å prøve og

tegne et bilde av hvordan norske barnehager arbeider med språkutviklingen til

minoritetsspråklige barn. Problemstillingen som ble formulert ut i fra dette var:

Hvordan arbeider barnehager i Norge med å fremme den norskspråklige

kompetansen til minoritetsspråklige barn i formelle og uformelle situasjoner? Og

hvorfor bruker de akkurat de arbeidsmetodene de gjør?

For å svare på problemstillingen ble styrere og pedagoger fra 83 norske barnehager

invitert til å delta i en elektronisk spørreundersøkelse med både kvantitative og

kvalitative spørsmål som omhandlet språkarbeidet deres. Som resultat kom det frem

at norske barnehager i hovedsak har fokus på at det minoritetsspråklige barnet

utvikler språkkompetansen sin best i språklig og sosialt samspill med andre barn og

voksne i barnehagen.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit