Browsing Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports by Title
Now showing items 3550-3569 of 4096
-
Teater som brobygger
(Master thesis, 2023)Studiet tar sikte på å undersøke hvordan teater og drama kan bidra til å skape et inkluderende miljø for ungdommer med forskjellig kulturell bakgrunn. Spesielt er fokus rettet mot hvordan dramaaktiviteter kan fungere som ... -
Teateranmeldelser som tekster i lærerutdanning – med utgangspunkt i Det Norske Teatrets Edda, 2017
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen diskuterer 8 anmeldelser av Det Norske Teatrets produksjon Edda i 2017. Artikkelen er utviklet kollektivt, på grunnlag av en felles interesse for myter og fortellinger, forankret i forskergruppen «Mytologi, ... -
Technical-Tactical Actions Used to Score in Taekwondo: An Analysis of Two Medalists in Two Olympic Championships
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Research in taekwondo has traditionally focused on specific aspects athletes' overall technical and tactical skills, while ignoring other important issues such as identifying how successful athletes score points. The aim ... -
Teenagers and computer games
(Master thesis, 2006)Innledning Temaet for denne masteroppgaven er tenåringer og dataspill. Jeg har fokusert på å portrettere superbrukeren av dataspill og undersøke hvilke mulige innvirkninger dataspill har på tenåringer og tenåringskulturen. ... -
Tegn er mer enn ord : følger for mening - særlig når vi handler
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Tegn i barnehage
(Bachelor thesis, 2018) -
Tegn til tale - Hvordan det brukes i barns språkutvikling
(Bachelor thesis, 2020) -
Tegn til tale i arbeid med tilknytning
(Bachelor thesis; Image, 2023) -
Tegn til tale i samspill mellom ulike språk
(Bachelor thesis, 2022) -
Tegneserienes plass i skolen – en studie av læreres erfaringer og holdninger til tegneserier som litteratur og teksttype i skolen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker tegneserienes plass i skolen gjennom læreres erfaringer og holdninger til tegneserier som litteratur og teksttype. Formålet med masteroppgaven er å sette fokus på en teksttype som har vist ... -
Tegning og didaktiske praksiser i kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelen setter søkelys på hvordan lærere operasjonaliserer tegning i faget kunst og håndverk i ungdomsskolen, og hvilke tegnetilnærminger og metoder de knytter til kompetansemålene i læreplanen Kunnskapsløftet 2006. ... -
Tegnspråktolkenes utfordringer i Norge: en analyse av frafallsårsaker
(Bachelor thesis, 2023) -
Tegnspråktolking i psykoterapeutisk samtale
(Bachelor thesis, 2021) -
Tegnspråktolking, profesjon i diskursiv klem
(Peer reviewed; Journal article, 2015) -
Teikn-til-tale for alle dei yngste i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)This bachelor’s thesis will examine sign-supported speech in kindergartens, where the younger children are in focus. The questions that will be answered are “In what situations do kindergartens in Sogn og Fjordane use ... -
Teknisk verktøy eller didaktisk virkemiddel; noen reflekterende betraktninger rundt IKT
(Norsk pedagogisk tidsskrift 2005 No 3, Journal article, 2005)Å bruke IKT i undervisningen er et sentralt satsingsområde fra UFDs sider. Tjener dette til å styrke studentenes læringsarbeid eller er det «effektivt forførende»? Artikkelen fokuserer på ulike bruksområder for å få ... -
Teknologikonferanse – tilrettelegging for tverrfagleg undervisning om elektrisk energi
(Chapter, 2023)This study presents the Technology Conference, a didactical design aimed to facilitate cross-disciplinary teaching about how to produce electrical energy without climate gas emissions. The teaching unit is developed based ... -
Tekst i tekst: Hva skjer i spenningsfeltet? : En analyse av interaksjonen mellom multimodale tekster og de retoriske appellformene i elevfremføringer
(Master thesis, 2013-12-11)I denne oppgaven har jeg undersøkt hva som skjer når tekst og tekst møtes i en klasseromskontekst ved å undersøke hvordan multimodale tekster fungerer i elevfremføringer. Den multimodale teksten som eleven skaper, føyer ...