• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
  • View Item
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tekst i tekst: Hva skjer i spenningsfeltet? : En analyse av interaksjonen mellom multimodale tekster og de retoriske appellformene i elevfremføringer

Lindtner, Marit Frøydis
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Marit_ F_Lindtner.pdf (4.633Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/152440
Date
2013-12-11
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag [2418]
Abstract
I denne oppgaven har jeg undersøkt hva som skjer når tekst og tekst møtes i en

klasseromskontekst ved å undersøke hvordan multimodale tekster fungerer i

elevfremføringer. Den multimodale teksten som eleven skaper, føyer seg naturlig inn

som basis for den muntlige fremføringen. Målet med oppgaven var å studere

interaksjonen mellom disse to tekstene for å finne ut hva som foregår i spenningsfeltet.

Det neste fokuset var å finne hvilke typer formidlere det var mulig å lese ut av denne

forskjelligartede interaksjonen. Undersøkelsen omfatter et utvalg sammensatte tekster

med tilhørende elevpresentasjoner som hadde ulike oppgaveformuleringer som

utgangspunkt. Følgende overordnede problemstilling er stilt i oppgaven: Tekst i tekst –

hva skjer i spenningsfeltet? Implisitt i problemstillingen er spørsmålet om det finnes

en sammenheng mellom kjennetegn ved det multimodale samspillet og bruken av de

retoriske appellformene etos, logos og patos i framføringen.

Den teoretiske tilnærmingen er gjort med utgangspunkt i fire hovedområder. Det første

området er tekstfokuset og det tekstlige begrepet. Så kommer teorier og begreper knyttet

til den multimodale teksten. Det tredje hovedområdet er teori knyttet til

framføringskunnskap og de retoriske appellformene. Her blir sammenhengen mellom

tekstene og det som skjer i spenningsfeltet omtalt. Det fjerde og siste hovedområdet

inneholder teori knyttet opp mot en kategorisering av typer formidlere.

I studien la jeg til grunn flere elevtekster med tilhørende presentasjoner. Elevtekstene

dannet grunnlaget for det fenomenet som skulle studeres, og studien foregikk i et

autentisk klasserommiljø. Jeg fant det dermed naturlig å argumentere for en

fenomenologisk kvalitativ kasusstudie. I undersøkelsen søkte jeg å finne svar på om

tekstene dannet grunnlag for en typologisering innen rollen som foredragsholder. Åtte

multimodale digitale tekster laget av 12 elever som gikk andre og tredje året på

yrkesfaglige programfag i videregående skole, er tatt som utgangspunkt for

undersøkelsen. Det var viktig å foreta valg av forskningsdeltakere som kunne gi en

størst mulig perspektivrikdom til undersøkelsen. Slik kunne jeg studere et mangfold av

multimodale presentasjoner laget av elever med ulik programfag-tilhørighet. Fem

prosjektoppgaver ble lagt til grunn for oppgaveløsningen, alle ulike både

Tekst i tekst – hva skjer i spenningsfeltet?

innholdsmessig og sjangermessig. Utvalget representerer spennvidden i tekstene.

Datainnsamlingen ble gjort ved hjelp av observasjon, video-opptak og

egenvurderingsskjema. Det empiriske materialet består av åtte video-opptak og 12

egenvurderingsskjema der forskningsdeltakerne svarer på spørsmål omkring sine egne

multimodale tekster, samt framføringen og interaksjonen mellom tekstene. Det er

nødvendig å ha de autentiske video-opptakene som et bakteppe for å få en fullverdig

forståelse av karakteristika ved enkelttekster og selve analysen av tekstene.

For å kunne oppdage kjennetegnene på samspill for så å identifisere interaksjonen

mellom tekstene, var det viktig å utarbeide analysekategorier. Disse kategoriene er satt

opp med forankring i teori. Analysekategoriene tar opp i seg sammenføyningen av

modaliteter, som karakteriserer samspillet i teksten. Kategoriene inneholder spørsmål

som kan få frem trekk ved elevpresentasjonene som bringer frem interaksjonen. Disse

spørsmålene dreier seg om i hvilken grad tekstene kompletterer hverandre eller har noen

effekt på hverandre. Undersøkelsen viser ulike grader av interaksjon mellom den

integrerte og den omliggende teksten. Det er skissert en modell for tre ulike grader av

slik interaksjon (figur 1, 2 og 3, side 3). Denne graderingen vil være bestemt av

meningsfulle eller mindre meningsfulle koplinger mellom de to tekstdelene. Som

analyseverktøy for å foreta en full analyse av den totale, realiserte teksten, har jeg gjort

bruk av tre begreper fra retorisk teori: etos, logos og patos . En rekke kjennetegn må

fremkomme i teksten for å oppnå den høyeste graden av interaksjon (figur 3, side 3). Ut

i fra funnene i analysen, er det foretatt en typologisering som baserer seg på ulike

kombinasjoner av realisering av etos, patos, og logos. Av disse kombinasjonene dannet

det seg et mønster, som gjorde det mulig å gruppere foredragsholderne i ulike

kategorier. I typologiseringen er det brukt metaforer fra sjølivet som lettmatros, matros,

styrmann og kaptein, hvor kapteinen har den høyeste posisjonen. Typologien er ment å

indikere hvor foredragsholderen befinner seg i dette landskapet, noe som gjør det mulig

å rette blikket mot neste steg, og posisjonere seg på nytt. Funnene er ment å kunne gi

pedagoger noen verktøy når de skal veilede elevene i multimodal tekstskaping og

fremføringskunnskap. Elevsvarene viser at forskningsdeltakerne hadde et kritisk blikk

på eget arbeid, og var bevisste på styrker og svakheter i tekst og framføring. I de fleste

tilfellene sammenfalt forskningsdeltakernes syn på eget produkt med funnene i

undersøkelsen.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit