Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 650-669 av 4147
-
Digital mobbing i ungdomsskulen: om mobbeoffer, medelev og lærar si oppleving av problemet
(Master thesis, 2009)Denne oppgåva har som mål å belysa mogelege forskjellar i korleis mobbeoffer, lærarar og medelevar opplever digital mobbing. Utgangspunktet for analysen er ei nettbasert spørjeundersøking blant elevar og lærarar i tre ... -
Digital mobbing – ei pedagogisk utfordring for læraren?
(Master thesis, 2020)Mobbing mellom skuleelevar har dei seinare åra endra karakter frå fysisk fornærming til at slike negative handlingar blir gjennomført via digitale verktøy. Føremålet med denne oppgåva har vore å undersøkje kva utfordringar ... -
Digital Nature Representation: Ecocritical Perspectives on the Children’s App Kubbe Makes Shadow Theatre
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Combining two topics in modern children’s literature, that of new forms of representation afforded by digital media and that of ecocriticism, this article applies an ecocritical perspective to the reading of a narrative ... -
Digital skills and digital technology in the EFL classroom: A study of Norwegian 10th grade EFL teachers’ beliefs, understanding, and reported use of digital technology
(Master thesis, 2022)This thesis investigates Norwegian 10th-grade EFL teachers’ understanding and beliefs about the role of digital skills in LK20 and the EFL classroom, as well as teachers' reported use of digital technology. This study draws ... -
Digital teknologi i grunnskulen
(Master thesis, 2023)Samfunnet er prega av store teknologiske endringar. Skulen må halde følge med den digitale utviklinga for å møta det framtidige kompetansebehovet. Skulen står for mykje av ansvaret for at elevane skal oppnå god digital ... -
Digital teknologi i musikkundervisning: En kvalitativ studie av tre ungdomsskolelæreres opplevelse av digital teknologi i musikkundervis-ningen
(Master thesis, 2022)Den teknologiske utviklingen har resultert i at vi har fått en økende digitalisering av skolehverdagen. Det nye læreplanverket gjenspeiler dette økte fokuset i musikkfagets beskrivelser av grunnleggende ferdigheter, ... -
Digital vurdering i skulen: Tilbakemelding og vurdering av elevarbeid i matematikk på mellomtrinnet gjennom digitale verktøy.
(Master thesis, 2020)Våren 2016 arbeidde eg saman med ei studieveninne på ei bacheloroppgåve om bruk av digitale verktøy i matematikkundervisninga (Sjo & Funderud, 2016). Etter fullført arbeid, ønska eg å forske vidare på funn me gjorde i dette ... -
Digitale fortellinger i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Fokus i denne artikkelen er barnehagelærernes faglige, pedagogiske og teknologiske kompetanse når de involverer barnehagebarn i produksjon av digitale fortellinger. Vi tar utgangspunkt i en kvalitativ studie med en fortolkende ... -
Digitale fortellinger og barnehagelærernes kompetanse
(Master thesis, 2016-01-13)I denne studien har jeg valgt å fokusere på barnehagelærernes teknologiske, pedagogiske og faglige kompetanse når de involverer barnehagebarn (0-6-åringer) i produksjon av digitale fortellinger. Formålet med studien har ... -
“Digitale hjelpemidler og elevenes indre motivasjon i matematikk”
(Bachelor thesis, 2018) -
Digitale læremiddel i lærarutdanninga
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The background for the article is a development project of digital learning resources linked to the requirement to adapt teaching to a digitalized society. Employees at four different teacher education institutions are ... -
Digitale læremidler i design og håndverk – fagets mål i møte med ny teknologi: en studie av hvordan lærere og elever på videregående trinn 1 opplever bruken av et bloggverktøy som et bidrag til å nå de viktigste målsetningene i faget
(Master thesis, 2009)For å minske gapet mellom elevenes fritidsmessige teknologibruk og den teknologibruken som skjer på skolen, fremmes gjerne betydningen av at skolen nærmer seg og utnytter den digitale kompetansen unge utvikler på uformelle ... -
Digitale læremidler og grunnskoleelevers opplevelse av dem.
(Master thesis, 2018)Denne kvalitative masterstudien tar for seg fire utvalgte informanter fra 6. trinn sine opplevelser ved bruk av et digitalt læremiddel. Gjennom læremiddelanalyse, observasjoner og intervjuer studerer jeg hvordan det ... -
Digitale objekts plass i barns sosiale og språklege danning i barnehagen (DIGOB): Prosjektnr. NFR: 187576
(HSH-rapport;2011/4, Research report, 2011-05-20)DIGOB-prosjektet har hatt som siktemål å studere barns aktivitet rundt datamaskinen i barnehagen. Prosjektet har tre delstudier med til dels ulike perspektiv. I delstudie 1 studerer vi det språklege samspelet rundt barns ... -
Digitale praksisfortellinger : multimodale uttrykksformers betydning for faglig kvalitet
(Master thesis, 2008)Innen yrkesutdanningen har historisk sett skolen hatt ansvaret for å formidle teori, mens arbeidsplassenes oppgave har vært å sosialisere elevene inn i profesjonskulturene. Forskning viser at elevene ikke opplever de ... -
Digitale verktøy i kunst og håndverk: En autoetnografisk utforskning av laserkutteren som verktøy til å lage tresnitt
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om bruken av digitalt verktøy i tresnittproduksjon. Gjennom studien har jeg med en autoetnografisk tilnærming forsket på bruken av laserkutter til å lage tresnitt. Problemstilling og ... -
Digitale verktøy i samspel på ulike læringsarenaer: Korleis fremja tilpassa opplæring?
(Master thesis, 2012-12-19)Føremålet med denne studien var å undersøkja korleis digitale verktøy kunne fremja tilpassa opplæring på ulike læringsarenaer. Problemstillinga var formulert slik: Korleis kan ein lærar fremja tilpassa opplæring med hjelp ... -
Digitale verktøy i skapende prosesser med barn
(Bachelor thesis, 2019) -
Digitale verktøy i undervisninga : korleis kan bruk av digitale verktøy fremje fagleg kompetanse?
(Student paper, others, 2010) -
Digitale verktøy og musikkundervisning på barne og ungdomstrinnet: En studie av endringer i etablert undervisningspraksis
(Master thesis, 2012-07-03)Digitale verktøy har vært i bruk i skoleverket i mange år nå. Digitale ferdigheter er sågar framholdt som en av de grunnleggende ferdighetene i opplæringen. Jeg ønsket i denne forbindelse å se om bruk av digitale verktøy ...