Digitale verktøy og musikkundervisning på barne og ungdomstrinnet: En studie av endringer i etablert undervisningspraksis
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/152357Utgivelsesdato
2012-07-03Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Digitale verktøy har vært i bruk i skoleverket i mange år nå. Digitale ferdigheter er sågar
framholdt som en av de grunnleggende ferdighetene i opplæringen. Jeg ønsket i denne
forbindelse å se om bruk av digitale verktøy førte til endring av den eksisterende
undervisningspraksis. Jeg ville og se om elevenes holdninger til faget ble endret som en følge
av bruk av ”ny teknologi”.
Mine funn viser at bruk av digitale verktøy kanskje ikke utløser de store endringene i den
etablerte praksisen. De digitale verktøy blir mer sett på som en ekstra dimensjon, eller et
ekstra redskap i undervisningen. Vi kan se tendenser mot mer arbeid en og en eller par-arbeid,
og det kan og se ut som om læreren får noe bedre tid til å veilede den enkelte elev. Det er
imidlertid ikke slik at de digitale verktøy endrer praksis i vesentlig grad. Heller er det slik at
disse verktøyene tas opp i den eksisterende praksis.
At de digitale verktøyene kan lette differensieringsarbeidet blir og framhevet i denne
avhandlingen.
Forskningen er utført ved egen skole, og ved naboskolen. Det er hos elever på 7. Og 9. trinn
undersøkelsene er utført.