• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitale fortellinger og barnehagelærernes kompetanse

Undheim, Marianne
Master thesis
Thumbnail
Åpne
MarianneUndheim.pdf (2.235Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2373621
Utgivelsesdato
2016-01-13
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag [1741]
Sammendrag
I denne studien har jeg valgt å fokusere på barnehagelærernes teknologiske, pedagogiske

og faglige kompetanse når de involverer barnehagebarn (0-6-åringer) i produksjon av

digitale fortellinger. Formålet med studien har vært å bidra til å fylle begrepet digital

kompetanse med innhold for barnehagen, med vekt på digitale fortellinger.

I forskningsgjennomgangen har jeg søkt etter forskning der barna involveres i

produksjon av digitale fortellinger. Her har jeg funnet lite forskning med fokus på det

narrative og dramaturgien, og lite med en tydelig vektlegging på hvordan det teknologiske

kan støtte opp under det faglige i arbeidet med digitale fortellinger. Det teoretiske

rammeverket som studien bygger på er Mishra og Koehlers teknologisk pedagogisk

fagkompetanse (TPACK), narrativ teori, multimodal kommunikasjonsteori og

sosiokulturell læringsteori.

Jeg har valgt å ha en kvalitativ forskningstilnærming med en fortolkende fenomenologisk

innfallsvinkel til studien, og har intervjuet fire barnehagelærere om deres erfaring

med å involvere barna i produksjon av digitale fortellinger. Jeg har beskrevet og

analysert deres refleksjoner og begrunnelser for egne valg og handlinger når de skaper

digitale fortellinger sammen med barna i barnehagen, for å bidra til å sette ord på og

konseptualisere deres kompetanse. Funnene viser at barnehagelærerne framhever det

pedagogiske og teknologiske på bekostning av det faglige, og legger liten eller ingen

vekt på narrativ kompetanse.

Mitt bidrag til feltet er en konkretisering av TPACK-modellen med den digitale

fortellingen som mediet, med hovedvekt på en konkretisering av den faglige kompetansen.

Modellen tydeliggjør den sammensatte kompetansen som jeg mener barnehageansatte

trenger for å involvere barna i produksjon av digitale fortellinger: pedagogisk,

faglig og teknologisk kompetanse. Denne sammensatte kompetansen kan ivaretas av

enkelt personer, eller som distribuert kunnskap i ei personalgruppe. Det handler om å se

mulighetene og ha evne til å gjennomføre prosessen på en litt annen og mindre

omfattende måte – det handler om så mye mer enn «bare» det teknologiske. «En skal ha

litt bredde for å få det hele i mål».

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit