Digital teknologi i musikkundervisning: En kvalitativ studie av tre ungdomsskolelæreres opplevelse av digital teknologi i musikkundervis-ningen
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3010545Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for kunstfag [263]
Sammendrag
Den teknologiske utviklingen har resultert i at vi har fått en økende digitalisering av skolehverdagen. Det nye læreplanverket gjenspeiler dette økte fokuset i musikkfagets beskrivelser av grunnleggende ferdigheter, kjerneelementer og kompetansemål. Likevel har læreplanen få føringer for hvordan læ-rere skal bruke digital teknologi i musikk, og forskning viser at mange elever oppgir å sjelden eller aldri bruke digital teknologi i musikkundervisningen. Derfor er det mye vi enda ikke vet om tekno-logiens fulle innflytelse på musikkfaget og læreren, og lærerens praktisk metodiske valg ved bruk av teknologi. Studiens formål har derfor vært å undersøke hva som kjennetegner musikklæreres opple-velse av å bruke digital teknologi i musikkundervisningen, og hvilke musikkpedagogiske argumenter de vektlegger for å bruke den digitale teknologien.
Dette er en kvalitativ studie og datamaterialet er basert på intervjuer med tre ungdomsskolelærere fra tre ulike skoler. Studien har et fenomenologisk-hermeneutiske forskningsdesign siden målet med stu-dien er å forstå deltakernes perspektiver og hvordan lærere oppfatter digital teknologi i musikk, basert på deres egne opplevelser. Lærerne ble valgt ut fordi de underviser i musikk flere ganger i uken og har testet ut digital teknologi i musikkundervisningen. Alder, kjønn og utdannelse er variert og lærer-nes opplevelse av egen digital kompetanse var ulik.
Funnene indikerer at lærerne kan bruke digital teknologi i undervisningen til både å lage, utøve og oppleve musikk. Spesielt går kjerneelementet «lage musikk» igjen hos alle deltakerne, men hvordan kjerneelementet praktiseres er vidt forskjellig. Hovedfunnene viser at digital teknologi brukes i in-strumentopplæringen som en idéforsterker som tilfører noe til elevenes komposisjoner, at digital tek-nologi brukes som idébank og danner grunnlaget for elevenes komposisjon, og at musikkteori brukes som utgangspunkt for digitalt komponeringsarbeid. Å motivere, engasjere, tilpasse og variere mu-sikkundervisningen er blant lærernes musikkpedagogiske argumenter for å ta i bruk digital teknologi. Lærerne opplever at elever kan lage musikk digitalt uavhengig av instrumentelle ferdigheter og at flere kan aktiviseres gjennom teknologiens muligheter. Det virker som lærerne har klare formål med hva de ønsker å oppnå med teknologi, men at bruken og integreringen er preget av «prøving, feiling og mellomløsninger» og andre utfordringer. Ved å undersøke musikklæreres opplevelser, gir studien et innblikk i hvordan teknologi kan brukes til å lage musikk, samt læreres holdninger til teknologi og utfordringer med teknologi i musikkundervisningen.
Beskrivelse
Grunnskolelærerutdanningen 5-10 med musikk Fakultet for lærerutdanningen, kultur og idrett (FLKI)