Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 1762-1781 av 4105
-
«Hvorfor er det så vanskelig for deg å bare si hva du tenker?». En litterær analyse av Natt på Frognerbadet i lys av livsmestringsperspektivet.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan ungdommer kan erfare livsmestring ut fra et skjønnlitterært verk, nærmere bestemt Sverre Henmo sin ungdomsroman Natt på Frognerbadet. Boken handler om Simon som går sisteåret på en ... -
«Hvorfor i huleste måtte du bare dø?» En litterær analyse av tre barnebøkers fremstilling av døden. Komparative aspekter.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan døden som tematikk blir fremstilt i et utvalg moderne bildebøker for barn og unge. Død og sorg har vært underlagt det tabubelagte, men dette er ikke lenger tilfelle i norsk barne- ... -
Hvorfor kroppsøving? En fenomenografisk studie av kroppsøvingslæreres oppfattelser av hvorfor kroppsøving er et eget fag i skolen
(Master thesis, 2019)Formålet med studien er å undersøke hvordan kroppsøvingslærere oppfatter hvorfor kroppsøving er et eget fag i skolen. Hva kroppsøvingsfaget skal inneholde og hvordan det legitimeres er omdiskutert. Ofte i forhold til to ... -
Hvorfor kunst i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2019) -
Hvorfor musikk i grunnskolen?
(Master thesis, 2020)Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan seks musikklærere, hvorav tre med formell musikkutdanning og tre uten formell musikkutdanning legitimerer musikkfaget, og hvordan disse diskursene kan påvirke deres ... -
Hvorfor nedprioriteres friluftslivsundervisning i kroppsøvingsfaget? : en kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres begrunnelser for nedprioritering av undervisning på hovedområdet Friluftsliv i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2014)Formålet med denne studien er å få bedre kunnskap og forståelse for hvorfor friluftslivsundervisning i kroppsøvingsfaget nedprioriteres ved studiespesialiserende linjer i videregående skoler. Gjennom kvalitative intervjuer ... -
Hygiene i barnehager
(Bachelor thesis, 2019) -
”Hysj, dette er vår lille hemmeligheit”
(Bachelor thesis, 2019) -
Høgare utdanning: Kva undervisararar tenkjer om si eiga undervisning
(Journal article, 2018) -
Høgsensitiv eller meir sensitiv enn andre?
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Det særleg sensitive individet er eit nokså nytt omgrep innanfor forsking. Elaine Aron (2015) er det fremste forskaren på feltet og legg sjølv fram at ho er særleg sensitiv. Anna forsking har vist at det kan ... -
Høgsensitive barn: Ein kvalitativ innhaldsanalyse av faglitteratur om utfordringar og tilrettelegging for desse barna
(Master thesis, 2023)Høgsensitive barn er som alle andre barn, men dei er meir påverkelege av omgjevnadane rundt seg. Høgsensitivitet handlar om at ein er meir sensitiv for sanseinntrykk og stimuli, og bearbeida inntrykka djupare enn andre ... -
Høgskolen og framtiden
(Chronicle, 2011-04-16) -
Hør her da! En litterær analyse av humor og flerkulturell identitet i ungdomsromanen Hør her’a!
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgavens formål er å undersøke hvordan humoristiske virkemiddel påvirker fremstillingen av den flerkulturelle identiteten i Hør her’a!. Oppgaven baserer seg på et teoretisk rammeverk bestående av humorteori ... -
Hørselshemming og inkludering i skolen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker området hørselshemming og inkludering i skolen, med formålet å få frem kunnskap om hvordan foreldre til barn med hørselshemming opplever at skolen tilrettelegger for inkludering i praksis. Studien ... -
Høyrselshemma elevar i grunnskulen
(Bachelor thesis, 2023) -
“I am part of the group, the others listen to me”: theorising productive listening in mathematical group work
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Although group work is considered beneficial for problem solving, the listening that is needed for jointly solving mathematical problems is under-researched. In this article, the usefulness of two communication frameworks ... -
I begynnelsen var treet. Økokritisk lesning av omformingen fra et stykke tre til gutt i Carlo Collodis Le avventure di Pinocchio. Storia di un burattino (1883)
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
“I can Just Get all the Bits That I Need”: Practitioners’ Use of Open-Access Sport Science Podcasts
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The aim of the current investigation was to explore practitioners’ attitudes toward and reasons for listening to open-access podcasts. It is well accepted within the literature that sport and exercise practitioners, such ... -
“I cannot do it alone”: Teachers as change agents for inclusive education.
(Chapter; Peer reviewed, 2023)This is a study of three Tanzanian teachers’ efforts to implement new knowledge about vision and learning in their schools. We ask if capacity building supports the teachers’ ambitions and what barriers and possibilities ...