Hørselshemming og inkludering i skolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3015641Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien undersøker området hørselshemming og inkludering i skolen, med formålet å få frem kunnskap om hvordan foreldre til barn med hørselshemming opplever at skolen tilrettelegger for inkludering i praksis. Studien setter søkelys på foreldrenes personlige erfaringer knyttet til tilrettelegging og inkludering for sine barn, samt deres perspektiv på hvordan barna selv opplever tilrettelegging og inkludering. Studien søker å belyse følgende problemstilling: Hvilke erfaringer har foreldre til barn med hørselshemming med skolens tilrettelegging for inkludering? For å belyse studiens problemstilling anvendes teori om inkludering, sosiokulturelle perspektiv og ulike aspekter ved hørselshemming. Tidligere forskning viser blant annet at hørselshemmede har større psykososiale problemer enn andre jevnaldrende, en manglende tilrettelegging for hørselshemmede i skolen, og hvordan tilretteleggingen påvirker både faglig og sosial læring. Tidligere forskning peker også på hvordan foreldrenes engasjement i barnets tilrettelegging har en vesentlig rolle i opplæringen. Til tross for disse funnene har foreldres erfaringer fått lite oppmerksomhet i feltet. Derfor er hensikten min med studien å bidra til kunnskapsutvikling på feltet, slik at lærere, foreldre og andre støttesystemers kompetanse og holdninger knyttet til hørselshemmede barn blir oppdatert, og at man dermed kan oppnå en bedre inkludering i skolen. 11 foreldre deltok i en digital kvalitativ spørreundersøkelse bestående av 42 spørsmål med en kombinasjon av både lukkede avkrysningsspørsmål og åpne spørsmål. Spørsmålene som ble stilt omhandlet foreldrenes erfaringer, opplevelser og synspunkter knyttet til 1) tilrettelegging for det hørselshemmede barnet, 2) foreldrenes rolle og involvering, og 3) forventninger til skolens inkluderingsarbeid. Sentrale funn fra studien belyser følgende aspekter: 1) støy som barriere for inkludering, 2) det psykososiale miljøets betydning for realiseringen av et inkluderende klassemiljø, og 3) at inkluderingen i stor grad avhenger av foreldrenes involvering for å iverksette og opprettholde tiltak. I tillegg samsvarer funnene med den tydelige konsensusen fra tidligere forskning om funnet av 4) behovet for kunnskaps- og kompetanseheving om hørselshemming. Funnene må tas med forbehold om at foreldrenes innsikt i psykososial tilrettelegging viser seg gjennom min studie å være utfordrende å kartlegge.
Beskrivelse
MGBPSP550 Masteroppgave Vestlandsklasse –
Spesialpedagogikk
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett, Institutt for
pedagogikk, religion og samfunnsvitenskap GLU 1-7, Bergen
16.05.2022