HVL Open: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 13618
-
Sustainability Education – Perspectives for the Future: A qualitative comparative study of education for sustainable development in Norway and Wisconsin
(Master thesis, 2024)The purpose of this study was to complete a curriculum inquiry into the presence of education for sustainable development in the curriculum of Norway and Wisconsin, and how objectives are formulated to promote it, through ... -
Seksualitetsundervisning på ungdomsskulen
(Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet har vore ei kvalitativ studie, med tekstanalyse som metode. Det vart samla inn essay om seksualitetsundervisning frå elevar, frå to skular i ulike geografisk og kulturelle kontekstar. Det vart totalt ... -
Elevers ytringsfrihet i skolen
(Master thesis, 2024)I Norge står ytringsfriheten sterk, men momenter innenfor ytringsfriheten og dens grenser er ofte et tema i den offentlige debatten. Som samfunnsinstitusjon skal skolen gi elevene opplæring i å bli aktive medborgere i ... -
Hvordan kan vi undervise i det tverrfaglige temaet livsmestring i KRLE-faget på ungdomstrinnet?
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven tar utgangspunkt i det tverrfaglige teamet Folkehelse og Livsmestring, som ble del av KRLE-faget gjennom fagfornyelsen (LK20). Formålet med oppgaven er å få en større forståelse av hvordan man kan undervise ... -
Felles ansvar – felles trygghet? Trusselforståelser og håndteringen av terrorisme og ekstremisme i norsk politikk siden 2001
(Master thesis, 2024)Terrorangrepet i Norge 22. juli 2011 er det dødeligste i landets historie, med 77 drepte i regjeringskvartalet og på Utøya. For landets institusjoner og innbyggere har angrepet hatt en dyp og vedvarende påvirkning. ... -
Å skrive arven etter Holocaust: Endringer i norske lærebøkers fortellinger om Holocaust (1978 – 2020)
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien har vært å kartlegge hvordan norske lærebøkers fortellinger om Holocaust har endret seg mellom 1978-2020, i møte med et endret holocaustminne. For å kunne undersøke dette har det blitt utarbeidet ... -
Berekraftig utvikling i samfunnsfaget: Ei diskursanalyse av lærebøker på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgåva undersøkerkorleis lærebøker i norsk skule formidlar diskursar om berekraftig utvikling, med utgangspunkt i den overordna problemstillinga: «Kva sentrale diskursar om berekraftig utvikling kan identifiserast ... -
Hvordan ivaretas det indre hinduistiske mangfoldet i utvalgte lærebøker og nettressurser for KRLE-faget på ungdomstrinnet?
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven tar jeg utgangspunkt i følgende problemstilling: «Hvordan ivaretas det indre hinduistiske mangfoldet i utvalgte lærebøker og nettressurser for KRLE-faget på ungdomstrinnet?». Hinduismen har et bredt ... -
Bærekraft og rettferdighet gjennom ungdommens øyne: En kvalitativ studie av ungdommer sine perspektiver og forståelse
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvilken forståelse ungdommer i en tiendetrinnklasse i Bergen har av rettferdighet og bærekraft. Hovedmålet for oppgaven er å få et innblikk i hva ungdommene forbinder med bærekraft og ... -
Indre mangfold i islam og KRLE-lærerens forståelse av muslimsk mangfold
(Master thesis, 2024)Skolen er en viktig arena for at elever skal lære om religioner og livssyn. Forskning viser at islam er den religionen som mange har mest fordommer og negative assossiasjoner til, noe som er en del av bakgrunnen for at ... -
Ivaretakelse av psykososiale behov hos nøytropene pasienter på beskyttende isolat
(Bachelor thesis, 2024) -
Ungdommer med kreft
(Bachelor thesis, 2024) -
Hvordan kan sykepleier legge til rette for en terapeutisk relasjon i møte med pasienter med schizofreni?
(Bachelor thesis, 2024) -
Offshore Wind Turbines for the Norwegian Shelf
(HVL-rapport;2024/11, Report, 2024)The report discusses the appropriate design of wind turbines for placement in the North Sea on the Norwegian Continental Shelf. For wind turbines in the southern part of the Norwegian Sector, at water depths in the range ... -
Mestring og psykososiale behov hos barn med kronisk sykdom
(Bachelor thesis, 2024) -
Evaluation of a model to promote greater coordination between stakeholders during vocational rehabilitation for patients with musculoskeletal disorders or neurasthenia: A qualitative study
(HVL-rapport;2024/10, Report, 2024)Purpose: In vocational rehabilitation, the employee’s own effort is important, and it is also vital for the various professionals involved in the rehabilitation process to have a shared understanding of the process. The ... -
Butikklek i matematikk på førstetrinn
(Master thesis, 2024)Denne master oppgaven omhandler butikklek i matematikk på førstetrinn. Den type lek er et kjent fenomen i skolesammenheng, derimot finnes det lite forskning på hvordan det kan bli koblet opp mot læring av matematikk. ... -
Sluttrapport våren 2024: Samlingsbasert grunnskulelærarutdanning 1-7
(HVL-rapport;2024/9, Report, 2024)Hausten 2022 starta Høgskulen på Vestlandet (HVL) opp samlingsbasert Grunnskulelærarutdanning 1–7 (S-GLU) ved fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (FLKI). Dei to første åra vart det sett av ressursar til følgjeforsking ... -
Planlegging av skriveforløp med forlag som metode i begynnaropplæringa i skriving: Observasjon og elevtekstanalyse på 2.trinn
(Master thesis, 2024)Eg har ei oppfatning av at mange lærarar ikkje inkluderer leik i norskfaget, til tross for at forsking viser at leik i skulen har mange fordelar. Eg ynskja å undersøkja korleis ein kan inkludera meir kreative og praktiske ... -
Utvikling av Profesjonsfagleg digital kompetanse: har det ein verdi for den fyrste skrive- og leseopplæringa?
(Master thesis, 2024)Hensikta med denne studien har vore å tileigne seg kunnskap om korleis utvalde lærarar jobbar for å utvikle si eiga profesjonsfaglege digitale kompetanse, og kva verdi det eventuelt kan ha for den fyrste skrive- og ...