Elevers ytringsfrihet i skolen
Abstract
I Norge står ytringsfriheten sterk, men momenter innenfor ytringsfriheten og dens grenser er ofte et tema i den offentlige debatten. Som samfunnsinstitusjon skal skolen gi elevene opplæring i å bli aktive medborgere i demokratiet. Her står ytringsfrihet sterkt som en demokratisk verdi. Skolen er en av de arenaene barn og unge tilbringer mye av sin tid. Hvordan står det da til med elevenes ytringsfrihet i skolen? Denne masteroppgaven utforsker denne tematikken med problemstillingen: Hvordan opplever ungdomsskolelærere elevenes ytringsfrihet i skolen?
Videre er det også inkludert tre forskningsspørsmål:
(1) Hvilke erfaringer har lærere om hva elever ytrer og hvordan vurderer de konsekvensene av disse ytringene?
(2) Hvilke oppfatninger har lærere om hvordan elever forholder seg til krenke-begrepet? (3) Hvordan opplever lærerne skolens arbeid med elevers kontroversielle ytringer?
For å undersøke denne tematikken er det gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse blant 81 ungdomsskolelærere fra hele landet. Datamaterialet drøftes og kobles opp mot ulik teori som omhandler aspekter ved ytringsfrihet, andre undersøkelser og studier gjennom av andre aktører og annen relevant data. Funnene viser at respondentenes erfaringer og opplevelser av elevenes ytringsfrihet i skolen varierer. De avslører likevel at det er flere av lærerne som kan relatere til hverandre på ulike punkter. Studien viser blant annet at tema som debatteres ellers i samfunnet også finner veien inn i mange norske klasserom. Videre ser vi i datamaterialet at det både finnes norske klasserom med stort rom blant elever for å uttrykke egne meninger, og også klasserom der det er mindre vanlig at elevene tørr dette. Ifølge mange av lærerne er elevene redde for å bli utfryst av medelever. Et annet funn er at en stor del av utvalget opplever at elevene er opptatt av tematikken rundt det å krenke og det å bli krenket. En del av lærerne har også opplevd at elever har kommet med kontroversielle ytringer. Det er ulike syn blant respondentene på om deres egne skoler gjør nok i arbeidet med slike ytringer.
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, samfunnsfag. Høgskulen på Vestlandet