Browsing Høgskulen på Vestlandet by Subject "kroppsøving"
Now showing items 1-20 of 52
-
«At skoler i hele Norge ser muligheter for å lære mer enn de “vanlige” aktivitetene»: En kvalitativ studie av samiske aktiviteter i kroppsøving
(Master thesis, 2020)Momenter av samisk kultur er lovfestet i norsk skole, likevel antyder forskere at samiske momenterer marginalisert i læreplanverk. Studier peker på at implementering av urfolksaktiviteter kroppsøvingsfaget kan gi positive ... -
Coasteering, et konsept i utendørs opplæring i skolen
(Master thesis, 2023)Læreplanen for kunnskapsløftet som kom i 2020 (LK20) medførte endringer i kompetansemålene i faget kroppsøving. Endringene medførte at det kom inn flere kompetansemål som tydeliggjør at opplæringen i svømming også skal ... -
«Det er vel noe med det at du begynner å tenke mer og mer, men vi er vel ikke helt der enda»: En kvalitativ studie om et utvalg læreres erfaringer og refleksjoner rundt natur, miljøspørsmål og bærekraft i deres didaktiske praksis i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i fysisk aktivitet i et skolemiljø ved Høgskulen på Vestlandet. Temaet for studien er kroppsøvingslæreres refleksjoner knytt til didaktiske praksis i naturen. Studien baserer seg på et utvalg ... -
Eg har ein slags ide, då. Å få tilbakemelding halvvegs i emnet, f.eks. "dette meistrar du, dette kan du bli betre på". Eit utval av elevar sine opplevingar- og erfaringar med vurdering i kroppsøving.
(Master thesis, 2017-05-15)Bakgrunn: Vi veit lite om korleis ungdomsskuleelevar opplev ”vurdering” og særskilt ”formativ vurdering” i kroppsøvingsfaget. Kunnskapsgrunnlaget vi har frå eit elevperspektiv er primært frå vidaregåande skule, og/eller ... -
”Eg tolkar læreplanen slik eg meiner den bør tolkast” Vurdering av læring i kroppsøving – frå eit lærarperspektiv : kva legg kroppsøvingslærarane til grunn for sluttvurderinga i 10. klasse?
(Bachelor thesis, 2014)Kva legg kroppsøvingslærarar til grunn for sluttvurderinga i 10. klasse? Korleis tolkar og praktiserer kroppsøvingslærarar på 10. trinn Kunnskapsløftet, då det gjeld vektlegging av innsats og dugleikar i karaktersetjinga? -
«Ein god kroppsøvingslærar skal evne å skapa meiningsfull aktivitet.» Eit kvalitativt studie av fira kroppsøvingslærarar sine oppfatningar av LK20 og endringar kring deira undervisningspraksis
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgåva har som hensikt å sjå nærare på korleis kroppsøvingsfaget i LK20 har vorte oppfatta av kroppsøvingslærarar etter innføringa av den hausten 2020.Den ønsker òg å sjå om den har ført til endringar i ... -
Ein studie av korleis kroppsøvingslærarar i vidaregåande skule oppfattar kroppsøvingsfaget si legitimering og fagfornyinga 2020
(Master thesis, 2020)Frå hausten 2020 blir nytt læreplanverk innført i grunn- og vidaregåande skule i Noreg. Det vil gje nye føringar og danne nytt rammeverk for kva faga skal innehalde og korleis det skal legitimerast. Ut i frå læreplanforsking ... -
En kvalitativ studie om hvordan kroppsøvingslærere arbeider didaktisk med kroppspressproblematikk på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne studien gir innblikk i fire kroppsøvingslæreres refleksjoner omkring kroppssyn og hvordan de arbeider med kroppspressproblematikk blant elever på mellomtrinnet. Studien undersøker også hvorvidt lærerne opplever at ... -
En kvantitativ studie om lærere som har elever med manglende deltakelse i kroppsøvingsfaget på barneskolen
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Kroppsøving er det tredje største faget i grunnskolen (Sæle & Hallås, 2020, s. 29). Til tross for at læreplanen i kroppsøving vektlegger at faget skal stimulere til livslang bevegelsesglede og motivere til en ... -
En kvantitativ studie vedrørende elevers bruk av skjuleteknikker i kroppsøvingsfaget: En undersøkelse av hvilke skjuleteknikker som kommer til uttrykk hos elever på 6.- og 7. trinn i kroppsøvingsfaget, og i hvilken grad skjuleteknikkene blir benyttet
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Kroppsøving er et læringsfag som skal bidra til at elever lærer, sanser, skaper og opplever med kroppen. Faget skal bidra til at elever utvikler kompetanse innen trening, helse og livsstil, samtidig som det skal ... -
En undersøkende tilnærming til kroppslig læring gjennom utprøving av pedagogisk gymnastikk
(Master thesis, 2021)Kroppslig læring er et nytt læreplanbegrep i kroppsøving. Begrepet er knyttet til det nye kjerneelementet bevegelse og kroppslig læring, og handler om allsidig motorisk læring, utvikling av kroppsbevissthet og stimulering ... -
Et forsøk på å komme seg «bak teknikken» - en kvalitativ studie om elevers erfaringer fra et undervisningsopplegg om danning
(Master thesis, 2023)Masteroppgavens tematikk er danning og hvordan dette fremtrer i kroppsøvingsundervisningen. Hensikten med denne studien er å undersøke elevers erfaringer fra ett undervisningsopplegg der danning blir prøvd ut. Deretter ... -
Fair play i kroppsøving - styringsreiskap eller danning?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Fair play er ifølgje læreplan i kroppsøving ein kompetanse elevane skal praktisere og utvikle gjennom heile opplæringsløpet. Både i skulens styringsdokument og i teori trer fair play fram med ein klar danningsfunksjon. ... -
«...for meg, elever, samspillet og dynamikken, så er jo følelser der...»: En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres refleksjoner rundt følelser i møte med elever i sin undervisning
(Master thesis, 2023)Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan følelser inngår i kroppsøvingslæreres profesjonshverdag, med hovedvekt på lærer-elev-relasjonen. I takt med samfunnsutviklingen vektlegges følelser en større plass i lærerprofesjonen. ... -
Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010-2019
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen rapporterer fra en oversiktsstudie av empirisk forskning på skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Hovedmålet er å kartlegge hvilke tema forskningen har belyst, samt om – og eventuelt hvordan – forskningstemaene ... -
Fra Læreplan til praksis – En casestudie av undervisning i våtdrakt
(Master thesis, 2017-05-15)Masterprosjektet gir et innblikk i endringene i svømme- og livredningsopplæringen i Læreplanen i kroppsøving med virkning fra 1. august 2015, og kompetansemålet etter 7. trinn som sier at: «Mål for opplæringa er at eleven ... -
Friluftsliv i skolen : hvordan oppfatter og jobber lærere med friluftsliv i kroppsøvingsfaget i videregående skole?
(Bachelor thesis, 2016)Friluftsliv er en del av Norges kulturarv, og utgjør ett av hovedområdene i kroppsøvingsfaget både i grunnskolen og i videregående opplæring. Forskning tyder imidlertid på at friluftsliv er det hovedområdet som er minst ... -
Fysisk aktivitet i kroppsøving : en felteksperimentell studie på videregående elever
(Master thesis, 2013)Formål: Studiens formål var å undersøke om et utvalg elever i den videregående skole ble stimulert til å være i tilstrekkelig fysisk aktivitet i kroppsøvingstimene, i forhold til helsemyndigheters anbefalinger for ... -
Grunnleggande ferdigheiter i kroppsøvingsfaget - eit kunnskapsløft eller eit urealistisk løfte? : ein kvalitativ studie av kroppsøvingslærarar si forståing og integrering av dei grunnleggande ferdigheitene i Kunnskapsløftet
(Bachelor thesis, 2014)Kva forståing har kroppsøvingslærarar på ungdomstrinnet av dei grunnleggande ferdigheitene i kroppsøvingsfaget, og på kva måte vel lærarane å integrere desse ferdigheitene i undervisinga? 3 Som det kjem fram av problemstillinga, ... -
Har kroppsøvingsundervisningen noen langtidseffekt på helsen?: et kommenterende sammendrag av en forskningsartikkel fra Canada
(Journal article, 2010)Artikkelen er et sammendrag av en oversiktsartikkel i Sports Medicine 2008; 38 (4): 266-270, "Is there a Long-Term Health Legacy of Required Physical Education?" av François Trudeau og Roy J. Shephard. Det er lite forskning ...