Et forsøk på å komme seg «bak teknikken» - en kvalitativ studie om elevers erfaringer fra et undervisningsopplegg om danning
Abstract
Masteroppgavens tematikk er danning og hvordan dette fremtrer i kroppsøvingsundervisningen. Hensikten med denne studien er å undersøke elevers erfaringer fra ett undervisningsopplegg der danning blir prøvd ut. Deretter undersøkes det hvordan disse erfaringene kan hjelpe fremtidige kroppsøvingslærere til å utvide sin forståelse av hvordan danning trer frem i kroppsøvingsundervisningen. Vi har tatt vår forforståelse som utgangspunkt for å bevege oss mot danning. I og med at danning ikke er målbart, ble det naturlig å se oppgaven vår gjennom en hermeneutisk tilnærming, da vi ønsket vi å få fenomenet i tale.
Danningsperspektivet har gjennom historien vært en del av kroppsøvingsfaget, som har kommet frem på ulike måter, særlig i praksis. I læreplanverket og andre statlige styringsdokumenter, derimot, har danning vært tatt opp en rekke ganger. Kroppsøvingens overordnede mål er å bidra til elevenes danningsprosess, men uten at det er utviklet nærmere beskrivelse på hvordan undervisningen skal preges av lærernes forståelse av danning, slik at elevene også blir kjent kroppsøving som et lærings- og danningsfag. En sak er hvordan faget er skrevet fram i planer, noe annet er hvordan faget praktiseres.
Fenomenet danning blir i litteraturen forstått på flere måter, men grunnleggende sett handler det om noe mennesker erfarer over tid, som gjør at man utvikler en forståelse for seg selv og sin posisjon i verden. Danning foregår som en livslang prosess, og interessen er at danning skal gis en plass i elevene skoleerfaringer og i livene deres. Dette er ønskelig å få til i egen profesjonsutøvelse, gjennom å forsøke å inkludere danning i måten det undervises på.
Videre presenteres noen sider ved danningshistorien i kroppsøvingsfaget, samt tidligere forskning gjort på lærernes erfaringer da vi fant lite empirisk forskning på elevenes erfaring. Der kommer det frem at faget er forstått som et helse- og aktivitetsfag, noe som strider imot tanken om at faget også er et lærings- og danningsfag. I teoridelen tar oppgaven for seg det eksistensielle danningsperspektivet, og hva som ligger til grunn for at elevene skal utvikle seg til å bli kritisk tenkende subjekter både individuelt og i et fellesskap
Description
Masteroppgave i kroppsøving, Høgskulen på Vestlandet, campus Sogndal