«...for meg, elever, samspillet og dynamikken, så er jo følelser der...»: En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres refleksjoner rundt følelser i møte med elever i sin undervisning
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3109842Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan følelser inngår i kroppsøvingslæreres profesjonshverdag, med hovedvekt på lærer-elev-relasjonen. I takt med samfunnsutviklingen vektlegges følelser en større plass i lærerprofesjonen. Forskning på kroppsøvingslæreres følelser er imidlertid et nytt felt. Hvordan opplever kroppsøvingslærere at følelser inngår i sin yrkesutøvelse, og hvordan uttrykker de disse i relasjon til elevene? Hva gjør de hvis de opplever at de misliker elever og at dette vekker negative følelser? Hvordan ser kroppsøvingslærere følelser i profesjonalitetsbegrepet? De ovennevnte spørsmålene har blitt forsøkt besvart gjennom semistrukturerte intervjuer med fire informanter. Informantene jobber som kroppsøvingslærere på barne-og ungdomstrinnet, på ulike skoler med geografisk spredning i Norge. Teoretisk benyttes Fuchs´ (2014; 2016) følelsesteorier, med utgangspunkt i følelsers kroppslige og relasjonelle natur. Merleau-Pontys begrep interaffectivity inngår i oppgavens teoretiske forankring. Den psykologiske følelsesteorien diskuteres i lys av pedagogisk kontekst med vekt på relasjoner og kroppsøvingsfaget. Begreper som omhandler følelsesuttrykk og forventninger, som emotional display rules og emotional labor, inngår videre i oppgaven og diskuteres opp mot autentisitets- og profesjonalitetsbegrepet, Chang, 2020; Fallmyr, 2020; Stark & Bettini, 2021; Simonton et al., 2021; Wang et al., 2023. Tematisk analyse har blitt brukt til å finne funn i informantenes refleksjoner rundt følelser, i møte med elever i sin undervisning. Funn i oppgaven omhandler følelsers påvirkning i relasjoner. Følelsers kompleksitet kommer frem i form av å skjule, uttrykke eller «fake». Lærer-elev-relasjonens følelsespreg er et interessant funn. Emosjonell kompetanse er noe kroppsøvingslærere har og bruker implisitt ettersom de ikke eksplisitt har fått kunnskaper om dette tidligere. Det kommer også frem at kroppsøvingsfaget er en arena for større følelsesuttrykk i både positiv og negativ forstand
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, kroppsøving. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen