Friluftsliv i skolen : hvordan oppfatter og jobber lærere med friluftsliv i kroppsøvingsfaget i videregående skole?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2429547Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Friluftsliv er en del av Norges kulturarv, og utgjør ett av hovedområdene i kroppsøvingsfaget både i grunnskolen og i videregående opplæring. Forskning tyder imidlertid på at friluftsliv er det hovedområdet som er minst representert i undervisningen. Dette gjelder særlig senere i utdanningsforløpet. I vår oppgave har vi valgt å fokusere på lærernes oppfatning av friluftsliv, og hvordan de arbeider med det på sin skole.
Det metodiske arbeidet er basert på kvalitative forskningsintervju. I denne forbindelse har vi vært i kontakt med tre lærere fra to ulike skoler. Den ene av skolene gjennomfører mye friluftslivsundervisning, mens på den andre fremstår det som om friluftsliv har fått langt mindre fokus. Studien har gitt innblikk i at oppfatningen av friluftsliv og hvordan dette praktiseres kan ha store variasjoner fra skole til skole. Vi har også fått inntrykk av at dersom undervisningen i friluftsliv er gjennomtenkt og godt tilrettelagt kan det bidra til å nå et bredere spekter av elever, og dermed også bidra til tilpasset undervisning i kroppsøving.
Beskrivelse
Bachelor i friluftsliv ID3-322 Desember 2016