Coasteering, et konsept i utendørs opplæring i skolen
Abstract
Læreplanen for kunnskapsløftet som kom i 2020 (LK20) medførte endringer i kompetansemålene i faget kroppsøving. Endringene medførte at det kom inn flere kompetansemål som tydeliggjør at opplæringen i svømming også skal foregå ute. Tidligere forskning og undersøkelser viser at svømmeferdighetene i Norge er dårligere enn i våre naboland (Vienola, 2016; Thoresen, 2017; Gjølme, 2017; NTB, 2021). I tillegg viser undersøkelser at kun 23 % av skolene i Norge implementerer svømmeopplæring utendørs (Bergene et al., 2022). På bakgrunn av dette og basert på egen interesse, har denne studien rettet seg mot «coasteering» som et konsept innenfor utendørs svømmeopplæring. Problemstillingen er: Hvilke erfaringer har et utvalg lærere og instruktører med å benytte coasteering i opplæring i og ved vann i kroppsøvingsfaget? Forskningsmetodikken inkluderte en kvalitativ tilnærming med fire dybdeintervjuer, og en tematisk analyse ble brukt til å kode datamaterialet og sortere det inn i fire hovedtemaer. «Den oppfattede læreplanen», «Coasteering aktiviteter», «Ressurser» og «Tilbakemelding elev og lærer». Målet med studien var å få frem hvilke erfaringer lærere og instruktører har med å bruke coasteering som en del av svømmeopplæringen i skolen. Resultatene fra studien antyder at coasteering kan være et hensiktsmessig konsept for å hjelpe elevene med å tilegne seg kompetanse knyttet til undervisning ved og i vann på 1. – 10. trinn. Funnene viser at elevene tilegner seg kompetanse i trygg ferdes i og ved vann, selvberging og livreddende egenskaper. Ved bruk av coasteering arbeider elevene med kompetansen som er spesifisert i læreplanen gjennom risikovurdering, refleksjon og kritisk tenkning, samt utvikling av fysiske ferdighet gjennom samarbeid og praktisk arbeid. Det understrekes imidlertid at coasteering krever betydelig kompetanse fra lærerne og instruktørene. Dette kan bety at det er behov for videreutdanning av lærere eller bruk av eksterne lærerressurser. Informantene erfarer også at økonomiske utfordringer knyttet til anskaffelse og lagring av utstyr må tas i betraktning. Flere av informantene har lykkes med å tilpasse coasteering til kroppsøvingsfaget ved å anvende ulike elementer fra konseptet
Description
Master i didaktiske praksiser, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen