«At skoler i hele Norge ser muligheter for å lære mer enn de “vanlige” aktivitetene»: En kvalitativ studie av samiske aktiviteter i kroppsøving
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2670621Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Momenter av samisk kultur er lovfestet i norsk skole, likevel antyder forskere at samiske momenterer marginalisert i læreplanverk. Studier peker på at implementering av urfolksaktiviteter kroppsøvingsfaget kan gi positive utfall ved kulturell kompetanse- og toleranse. Samiske aktiviteter i kroppsøving framstår som lite forsket på. Disse momentene er bakgrunn for temavalg i denne masteroppgaven. Formålet med dette masterprosjektet er todelt. Det ene er å definere samiske aktiviteter som kan være relevante i kroppsøving, samt finne fagteoretisk forankring for fenomenet. Det andre er å forklare fenomenet i en praksisnær kroppsøvingskontekst; hvilke momenter som er knyttet til implementering, og hvordan det kan praktiseres i faget. Et kvalitativt design har blitt anvendt, med semistrukturerte intervjuer av et ekspertutvalg. Datamaterialet fra intervjuene har i hovedsak vært grunnlaget for oppgavens empiri. Data har blitt tematisk analysert og sett i lys av relevant teoretisk grunnlag. Samiske aktiviteter var preget av nærhet til naturen – som samsvarte var med teoretisk grunnlag. Det var knyttet utfordringer til implementering av samiske aktiviteter i kroppsøving, samtidig som informantene også så mange muligheter. Informantene oppga flere fordeler ved kroppsøvingsfaglige samiske aktiviteter, og mente det ikke forelå noen ulemper ved praktisering av aktivitetene. Én av fordelene var kulturell læring, som har overenstemmelse med tidligere forskning. Informantene pekte på erfaringer og tilnærminger, som videre kan aktualiseres i kroppsøvingsfaget. Informantene mente samiske aktiviteter kunne praktiseres i kroppsøving på flere ulike måter, og understreket samiske aktiviteters relevans i hele landet. Noen aktiviteter var spesielt gunstige i kroppsøvingsfaget, og informantene påpekte at slike aktiviteter var fraværende i læreplan(er). Eksempelvis aktiviteter knyttet til lávvu og lassokasting. Noen informanter hadde arbeidet med utvikling av læreplaner, og pekte på utfordringer knyttet til implementering av samiske innhold. Informantene ga uttrykk for manglende kunnskap på temaet i litteratur, læreplanverk og lærerutdanning – samtidig som behovet for kunnskapsøking var viktig.
Beskrivelse
Master i Læring og undervisning
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
Innleveringdato: 02.06.2020