Blar i Institutt for kunstfag på utgivelsesdato
Viser treff 61-80 av 263
-
Skulekorpsdireksjon: Eit diskursorientert bidrag til å forstå korleis direksjonspraksisar i skulekorps vert konstruert
(Master thesis, 2018)Å dirigere skulekorps er ei mangefasettert oppgåve, som kan vere vanskeleg å fullt ut definere kva inneber. Eigne erfaringar og forsking har medført ein fascinasjon knytt til kva ein skulekorpsdirigent er og korleis ein ... -
"Being Cultural" versus "Cultural Beings": General Design Education
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The design and design education professions—also known as the ‘making professions’—have a short history of conducting research, which can be understood as the process by which they establish their professional identity. ... -
Kvar går vegen til munnleg kompetanse? : Eit blikk på arbeidsprosessen fram mot ein munnleg presentasjon
(Master thesis, 2018)Norskfaget i grunnskulen har eit særleg ansvar for opplæringa til munnleg kompetanse. I fylgje generell del i Kunnskapsløfte er kompetanse det same som kunnskapar og ferdigheiter i eit emne, som kjem til uttrykk i arbeidet ... -
Identity awareness through an art practice: Expanding the definition of a self-portrait
(Master thesis, 2018)“Wonder is the unwilled willingness to meet what is utterly strange in what is most familiar” “To wonder is to step back and let things speak to us, a radical passive receptivity to let the things of the world present ... -
Langt fra Perfekt: Et undervisningsdesign i utvidet tegning
(Master thesis, 2018)I denne masteroppgaven har jeg sett nærmere på hvordan jeg kan utvikle et undervisningsdesign gjennom praktiske estetiske læreprosesser i utvidet tegning. Studien hadde som hensikt at gjennom tegning så skulle informantene ... -
Tilpasset opplæring som en del av musikklærerens profesjonsforståelse • Fem musikklæreres betraktninger om begrepet tilpasset opplæring i musikkfaget
(Master thesis, 2018)Målet med denne studien er å se på hvordan den tilpassede opplæringen foreligger i musikkundervisningen ut fra hvordan den profesjonelle musikklæreren snakker om dette i forbindelse med musikkfaget. Profesjonsteori ligger ... -
Keaping it real: Aesthetical exploration of the Straumøy model
(Master thesis, 2018)This project takes place on Straumøy Farm, a joint educational-agricultural arena fostering experiential learning through practical work on the farm. The school-farm cooperation stems from the Farm as an Educational Resource ... -
Lettere sagt enn gjort! En diskursanalyse av fem skolelederes utsagn om musikkfaget i grunnskolen.
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven handler om vektleggingen av musikkfaget i grunnskolen, fra skoleleders perspektiv. Målet med studien har vært å finne noen av årsakene til at musikkfaget er veldig forskjellig fra skole til skole, og ... -
Å forske med kunsten kollaborativt i en fortellerforestillingsproduksjon
(Journal article; Peer reviewed, 2018)I denne artikkelen viser forskerne, som også er fortellere, hvordan de i utviklingen av sin egen fortellerforestilling forsket med kunsten. Artikkelforfatterne forsøker å vise en selvrefleksivitet og metodologisk bevissthet ... -
Å «krysse» grensesoner: Et samarbeid mellom virksomhetene skole og kunst
(Master thesis, 2018)I mitt masterarbeid har jeg undersøkt styrker, svakheter, muligheter og trusler i et samarbeid mellom lærere og musikere på en skole som deltar i innovasjonsprosjektet «Skole og konsert – fra formidling til dialog» (DiSko). ... -
What’s stopping you?: A multiple case study of impediments to incorporating music technology in Norwegian schools
(Master thesis, 2018)In a world where technology evolves rapidly, with the creation of more powerful software and hardware than ever before, the increasing selection of technology available to the consumer has implications for education. This ... -
Den stumme læraren
(Others, 2018)Våren 2017 skreiv Framtida.no om song i skulen. Elevar syng mindre enn før, og at song i ny overordna del av læreplan ikkje vart nemnt med eitt ord. I høyringsrunden til ny overordna del meldte mellom anna Høgskolen på ... -
Musikk og medvirkning i barnehagen
(Master thesis, 2018)Dette er en kvalitativ studie som søker svar på hvordan det står til i barnehagen med tanke på de yngste barnas muligheter for medvirkning i musikkaktivitet. Intensjonen har vært å undersøke hva som kjennetegner musikalske ... -
Trom som du er! En studie av trommesirkelen som fenomen
(Master thesis, 2018)I den åpne trommesirkel, også kjent som Community Drum Circle, er det etter sigende umulig å spille feil. En kan spørre seg om dette i det hele tatt er mulig, og hvis så er tilfelle, hvordan det kan tenkes å henge sammen. ... -
«Å nei, å nei» : Et performativt møte mellom toddlere, skuespillere og artefakter
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Forskningsprosjektene «Blikk for barn» (BfB) og «Gode barnehager for barn i Norge» (GoBaN) presenterte at de estetiske fagene, inkludert drama er et av fagområdene i rammeplanen som blir lite praktisert i ... -
Kunstnarar i barnehagen – estetiske erfaringar av høg kvalitet?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen tematiserer estetisk erfaring og opplæring på bakgrunn av eit komposisjonsprosjekt i Den kulturelle bæremeisen. Den kulturelle bæremeisen har som uttalt premiss at når barnehagebarn skal delta i skapande prosessar ... -
Jod – Kunnskapsnivå og inntak hos ungdomsskoleelever
(Bachelor thesis, 2019) -
”Det er ikke en overdrivelse å si at dans endrer din identitet” - En intervjustudie av fire medlemmer i en danseklubb
(Master thesis, 2019)Basert på egne erfaringer fra bacheloroppgave, skolegang og praksis som lærerstudent har jeg inntrykk av det er lite dans ute i skolen. Det som finnes av forskning på feltet, trekker også i denne retningen. Samtidig vitner ... -
Nettbrettet: En bidragsyter til uformelle læringsstrategier i musikkfaget?
(Master thesis, 2019)Hensikten med denne masteravhandlingen er å gjennomføre et forskningsarbeid som undersøker mulighetene for å bruke nettbrettet som et verktøy i å forene uformelle læringsstrategier i en formell læringsprosess i musikkfaget ... -
Et møte mellom elever fra den videregående skolen og samtidskunst: Kunstmuseet som læringsarena
(Master thesis, 2019)I Norden har man i løpet av de siste årene sett en økt interesse, både i museumsverden og kulturpolitisk, for feltet kunstpedagogikk. Denne interessen viser at det er størst fokus på undervisning i museet som er rettet mot ...