Nettbrettet: En bidragsyter til uformelle læringsstrategier i musikkfaget?
Master thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for kunstfag [301]
Abstract
Hensikten med denne masteravhandlingen er å gjennomføre et forskningsarbeid som undersøker mulighetene for å bruke nettbrettet som et verktøy i å forene uformelle læringsstrategier i en formell læringsprosess i musikkfaget på barneskolen. I tillegg har det også blitt forsket på hva lærerens rolle blir i bruk av uformelle læringsstrategier, og hvor stor rolle musikken spiller i et slikt prosjekt.
Prosjektet har blitt gjennomført med elementer fra forskningsmetodene didaktisk design forskning og fokusgruppeintervju, i form av et undervisningsopplegg som ble gjennomført i tre iterasjoner ved en privat barneskole på Vestlandet, med meg som lærer og forsker. Deltagerne var fra klassetrinnet 4.-5.- klasse, og arbeidet både individuelt og i plenum med hver sin iPad utstyrt med to applikasjoner der målet var å utforske og forsøke å gjenskape instrumentklanger og lyder. Datamaterialet har blitt analysert gjennom en tematisk analyse, som innebærer at funnene har blitt analysert i lys av det overhengende temaet og forskningsspørsmålene.
Forskningen som har blitt gjennomført i dette prosjektet er ikke omfattende nok til å gjøre en substansiell konklusjon, men resultatene i denne studien tyder på at nettbrettet nå er en såpass velutviklet plattform at den kan være moden for å mer aktivt tas i bruk i didaktiske situasjoner, spesielt som et verktøy for å bringe inn de uformelle læringsprosessene man vanligvis forbinder med fritid og selvstendig utforskning inn i musikkfaget på barneskolen. Deltagernes musikalske preferanser bidro til et engasjement i undervisningen, og nettbrettet som musikkinstrument gav impulser til at elevene klarte å utforske instrumentklanger selvstendig og med sine medelever.
Description
Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (FLKI). Institutt for kunstfag (IK) Masterstudium «Kreative fag og læreprosesser»