Lettere sagt enn gjort! En diskursanalyse av fem skolelederes utsagn om musikkfaget i grunnskolen.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2573885Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for kunstfag [262]
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om vektleggingen av musikkfaget i grunnskolen, fra skoleleders perspektiv. Målet med studien har vært å finne noen av årsakene til at musikkfaget er veldig forskjellig fra skole til skole, og hvorfor faget ofte blir nedprioritert. Vektlegging av musikkfaget og holdninger til faget er det allerede forsket en del på. Ved å vende fokuset mot skoleleder får temaet en annen innfallsvinkel, og dermed kan nye perspektiver identifiseres på hvorfor faget vektlegges ulikt. Problemstillingen for oppgaven er: Hva slags diskurser kan identifiseres når fem skoleledere snakker om musikkfaget ved deres skole? Problemstillingen belyses gjennom intervjusamtaler med fem skoleledere. Empirien er analysert gjennom et diskursteoretisk perspektiv, hvor filosofen Michael Foucault er sentral. I og med at jeg gjør en Foucaultinspirert diskursanalyse, er kartlegging av diskurser, subjektposisjoner, momenter maktforhold og diskursive rom sentrale verktøy i analysearbeidet. Skolelederne jeg har intervjuet har positive holdninger til musikkfaget. De ser imidlertid ut til å styres av ulike forventninger og føringer når det gjelder satsningsområder og målinger, noe som ser ut til å føre til at de ikke finner nok rom til arbeid med musikkfaget. I analyseprosessen ble det avdekket at skolelederne vet lite om hva som foregår i musikkfaget ved deres skoler. Gjennom diskursanalysen identifiserer jeg primært en stor diskurs som skolelederne snakker gjennom. Denne diskursen har jeg definert som «En diskurs om styring». Innbakt i denne diskursen kan jeg identifisere to mindre diskurser som jeg har valgt å omtale som «En diskurs om prestasjonskrav og oppfølginger» og «En diskurs om skoleleders identitetsforhandlinger». Disse diskursene ser ut til å styre de fem skolelederne i så stor grad at selv om jeg stiller spørsmål om musikkfaget ved deres skoler, snakker de mer generelt om deres skole og skoledriften.
Beskrivelse
Masteroppgave i musikkpedagogikk