Trom som du er! En studie av trommesirkelen som fenomen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2573919Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for kunstfag [263]
Sammendrag
I den åpne trommesirkel, også kjent som Community Drum Circle, er det etter sigende umulig å spille feil. En kan spørre seg om dette i det hele tatt er mulig, og hvis så er tilfelle, hvordan det kan tenkes å henge sammen. Jeg som har skrevet denne oppgaven har mange års erfaring som trommesirkelfasilitator. Etter å ha presentert trommesirkelen som improvisatorisk samspillform i en praktisk og teoretisk ramme, inviterer jeg gjennom et personlig narrativ leseren med på en teoretisk-filosofisk studie utført fra innsiden av trommesirkelen. I lys av ulike teoretiske tilnærminger undersøker jeg fenomener som kan tenkes å ligge til grunn for denne samspillformen. En utvidet plass vies Mihaly Csikszentmihalyis Flow Theory
som nøkkel til å forstå sentrale fenomener med musikkpedagogisk relevans. Oppgavens problemstilling har følgende ordlyd: Hvilken ny musikkpedagogisk innsikt kan vi oppnå hvis vi undersøker trommesirkel i lys av Flow Theory? For å få tilgang til essensiell kunnskap i krysningspunktet mellom teori og erfaring fra egen praksis, benytter jeg tre komplementære metodiske innfallssvinkler: autoetnografi, fenomenologi og "narrative inquiry". Som ledd i det metodiske arbeidet inngår også en selvbiografisk fortelling om min relasjon til tromming. Jeg undersøker videre hvilken effekt det kan ha for samspillet når det er umulig å spille feil, og når målet for aktiviteten ligger i aktiviteten selv. Funnene fra denne forskningen indikerer
at trommesirkelen har vesentlige egalitære kvaliteter, og kan vurderes som en aktuell samspillform for skolens musikkundervisning.
Beskrivelse
Masteroppgave i musikkpedagogikk