Blar i Institutt for kunstfag på tittel
Viser treff 58-77 av 263
-
En tegnende lærer
(Chapter, 2023)Developing drawing skills in school is presented as fundamental under the core element visual communication in the curriculum LK20 in art and crafts. This article examines and discusses how LK20’s portray drawing, and ... -
Et møte mellom elever fra den videregående skolen og samtidskunst: Kunstmuseet som læringsarena
(Master thesis, 2019)I Norden har man i løpet av de siste årene sett en økt interesse, både i museumsverden og kulturpolitisk, for feltet kunstpedagogikk. Denne interessen viser at det er størst fokus på undervisning i museet som er rettet mot ... -
Experiencing (from) the inside – Mediated perspectives in kindergartens
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper presents a case study of preservice kindergarten teachers’ use of new form of digital imagery. The paper introduces spherical cameras and digital microscopes and discusses their affordances when introduced in ... -
Exploring the Dark Matter of Björk’s Biophilia Universe. A Study of the Biophilia Educational Project Based on Grounded Theory Methodology
(Master thesis, 2016-05-18)This Master thesis offers a close examination of the Biophilia Educational Project: a multimodal, inter-institutional education programme conceived by Icelandic avantgarde/ alternative rock music artist Björk, that aims ... -
«Fagfornyelsens satsing på bærekraftig utvikling i kunst og håndverksfaget»
(Bachelor thesis, 2019) -
Filmens ulike produksjonsfaser: Et studie i kreative prosesser innenfor filmskaping i grunnskolen.
(Master thesis, 2021)Denne masteravhandlingen gir et innblikk i de kreative prosessene i en filmproduksjon gjennom 9 måneder. Det er elever på 7.trinn i grunnskolen som gjennom ulike gruppekonstellasjoner har bidratt i denne filmen. I forskningen ... -
Fire barnesanger blir til: En autoetnografisk studie av en skapelsesprosess
(Master thesis, 2022)Jeg har gjort en autoetnografisk studie som fokuserer på min skapelsesprosess av fire barnesanger. Sangene representerer hver sin årstid: vår, sommer, høst, vinter. I første del av arbeidet jobbet jeg alene med å generere ... -
Folkemusikkfeltet: Holdninger og handlinger på folkemusikkfeltet i Hordaland og Sogn og Fjordane
(Master thesis, 2006)Dette er en masteroppgave som handler om det norske folkemusikkfeltet. Det geografiske forskningsområdet er begrenset til fylkene: Hordaland og Sogn og Fjordane. Jeg skal prøve å belyse noen forandringer som har inntruffet ... -
Fordjupingsinstrumentet i «LK20»: Ein multiple casestudie av tre musikklinjers implementering av læreplanen.
(Master thesis, 2021)Målet med denne studien har vore å undersøke implementeringa av dei nye læreplanane på musikklinja i norske vidaregåande skular som vart introdusert i august 2020, med fokus på fordjupingsinstrumentundervisninga. Dette ... -
Foreldre og musikkfaget: En kvalitativ studie av foreldres syn på musikkfaget i barneskolen
(Master thesis, 2022)Denne oppgavens formål har vært å studere en gruppe foreldres synspunkter på musikkfaget i barneskolen. Ved hjelp av et spørreskjema for å rekruttere foreldre som informanter og seks dybdeintervjuer har jeg fått innblikk ... -
Formidling og drama i norske museer: Potensialer, utfordringer og muligheter for 21. århundre
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven utforskes bruken av drama og teater som formidlingsmetode i norske museer for å skape motiverende læringsmiljøer. Gjennom en landsomfattende undersøkelse, intervjuer med fagpersoner i museal- og ... -
Formingsforskning i en ny tid? En undersøkelse om formingsforskning, kunnskapsutvikling og endring i faget Kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen undersøker og diskuterer hvordan forskningstradisjonene i kunst og håndverk utformes og endres over tid. Søkelyset rettes mot den historiske utviklingen fra 1970-tallet og frem til i dag, i lys av Evetts(2013) ... -
Fotografisk portrett: Eit kunstnarisk utviklingsarbeid
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgåva utforskar eg det fotografiske portrettet gjennom kunstnarisk utviklingsarbeid. Problemstillinga mi er: Kva kan eit fotografisk portrett vera? For å svare på problemstillinga har eg stilt tre ulike ... -
FoU-prosjektet ARTig : Design av eit fleirfagleg undervisningsopplegg
(Research report, 2014) -
Fra Bilde til Lyd: En Autoetnografisk Studie i Komposisjonsprosesser med Bildemateriale som Inspirasjonskilde
(Master thesis, 2023)Mitt masterprosjekt er forankret både i personlige erfaringer og skolekonteksten. Når det gjaldt personlig interesse, ønsket jeg svar på hva bildets funksjon kunne være i en musikalsk komposisjonsprosess og hvilke egenskaper ... -
Fra faglærer i et kunstfag til kunnskapsområdelærer i kunst, kultur og kreativitet - dialoger om endring
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Barnehagelærerutdanningen fikk i 2013 ny rammeplan, hvor fagene drama, forming og musikk ble samlet i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet. Denne artikkelen diskuterer hvordan faglærerne på 6 utdanningsinstitusjoner ... -
Fra Stemme til Streng
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om det kunstneriske utviklingsarbeidet «Fra stemme til streng» og er en utforsking av det indiske rytmespråket konnakol. Arbeidet består av at forfatter studerte konnakol i en periode på ett ... -
Fra utøver til komponist, en oppdagelsesreise.
(Master thesis, 2022)Dette masterarbeidet tar for seg min oppdagelsesreise i det jeg trer inn i et nytt kompetanseunivers, komponistens verden. Jeg hadde fra før mye erfaring fra utøverrollen, men hadde ikke tro på egen evne til å lage musikk. ... -
Fra viten til handling: Fotografiet og klimakrisen
(Master thesis, 2019)Vi befinner oss i en klimakrise. Vår livstil, og dårlige forvaltning av jordens ressurser, gjør at vi går en fremtid i møte som er preget av forverring, og hvor livsgrunnlaget for livet på jorden er truet. I essayets første ... -
Fremtidens musikklæreres kompetansegrunnlag: En hermeneutisk analyse av retningsgivende dokumenter for GLU 1-7
(Master thesis, 2022)Hensikten med dette masterarbeidet har vært å undersøke hvordan grunnopplæringen i Norge og den nye grunnskolelærerutdanningen stiller ulike krav til kompetanse hos fremtidens musikklærere. Som kommende musikklærer har det ...