Filmens ulike produksjonsfaser: Et studie i kreative prosesser innenfor filmskaping i grunnskolen.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2766197Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for kunstfag [263]
Sammendrag
Denne masteravhandlingen gir et innblikk i de kreative prosessene i en filmproduksjon gjennom 9 måneder. Det er elever på 7.trinn i grunnskolen som gjennom ulike gruppekonstellasjoner har bidratt i denne filmen.
I forskningen brukes aksjonsforskning som metode, med deltakende observasjon, gruppeintervju og evaluering fra hver enkelt deltaker.
Forskningen har som siktemål å undersøke prosessene og utvikling av et forbedret didaktisk opplegg som kan gjennomføres i senere filmprosjekter.
Det sentrale forskningsspørsmålet i denne studien er: Hvilke faktorer ved filmproduksjonen spiller inn i de kollektive kreative prosessene innad i og mellom de ulike produksjonsgruppene?
I analysen har jeg benyttet aktivtetsteori inspirert av sosiokulturelt perspektiv. Kreativitetsteori av blant annet Keith Sawyer er og trukket frem i drøftingen. Sentrale begreper i denne studien er: gruppeflyt, filmproduksjon, kollektive prosesser og gruppekreativitet.
Gjennom avhandlingen gis det et innblikk i en filmproduksjon fra start til slutt og hvilke utfordringer som oppstår underveis.
Beskrivelse
Master i kreative fag og læreprosesser ved Høgskulen på Vestlandet