Exploring the Dark Matter of Björk’s Biophilia Universe. A Study of the Biophilia Educational Project Based on Grounded Theory Methodology
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2481461Utgivelsesdato
2016-05-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for kunstfag [301]
Sammendrag
This Master thesis offers a close examination of the Biophilia Educational Project: a multimodal, inter-institutional education programme conceived by Icelandic avantgarde/ alternative rock music artist Björk, that aims to teach children about music, nature, science and technology through creative work. This study seeks to document the evolution of this unique project, from initial idea through the pioneering Björk: Biophilia iPad app album, and its affiliated educational programme that has achieved government support and distribution in all the Nordic countries. Further, the thesis seeks to develop knowledge of the project’s design that may be used to conceive, implement, or improve similar practices elsewhere. This thesis is the first to provide a detailed, independent account of the Biophilia Educational Project in English. The methodology for this study is based on a constructivist grounded theory paradigm (Charmaz, 2014), seeking to inductively generate knowledge through concurrent data collection and analysis. The main body of data consists of interviews with teachers and steering group members of the Biophilia Educational Project, in addition to classroom observations and a review of documents and digital artefacts. The results show how Biophilia may be understood as a vast, elaborate concept that stretches beyond the end-to-end use of the app album in question and demonstrates how diverse perspectives may affect the perceived usefulness of Biophilia in music education. Biophilia’s success in Iceland and other Nordic countries is to some extent attributed to the “wow factor” (Bamford, 2006), but as with other arts education programmes, conclusiveness regarding exactly which elements contribute to its popularity has proven difficult. The development and implementation of Biophilia appears to have strong roots in the musical cultures of Reykjavik, and this is seen as a significant contributor to its appeal in terms of the “wow factor”. Denne masteroppgaven tilbyr en nøye undersøkelse av Biophilia Educational Project: et multimodalt, inter-institusjonelt utdanningsprosjekt skapt av den islanske avantgarde-artisten Björk som har til hensikt å lære barn om musikk, natur, vitenskap og teknologi gjennom kreativt arbeid. Denne studien søker å dokumentere dette unike prosjektets utvikling, fra idéstadiet, via det nyskapende Björk: Biophilia app-albumet for iPad, og det tilhørende pedagogiske opplegget som har oppnådd offentlig finansiering og distribusjon i de nordiske landene. Videre søker oppgaven å utvikle kunnskap om Biophilias prosjektdesign, som kan vise seg nyttig for å unnfange, implementere eller forbedre liknende praksiser andre steder. Denne oppgaven er den første til å tilby en detaljert, uavhengig gjennomgang av Biophilia Educational Project på engelsk. Metodebruken i denne studien er basert på et konstruktivistisk grounded theory paradigme (Charmaz, 2014), med hensikt om å induktivt generere kunnskap gjennom parallell datainnsamling og analyse. Hoveddelen av datamaterialet består av intervju med lærere og styringsgruppemedlemmer i Biophilia Educational Project, i tillegg til klasseromsobservasjon og gjennomgang av dokumenter og artefakter. Resultatene viser hvordan Biophilia kan forstås som et vidstrakt, omfattende konsept som strekker seg forbi den avgrensede bruken av den aktuelle appen, og demonstrerer hvordan ulike perspektiver kan påvirke den opplevde nytteverdien av Biophilia i musikkopplæring. Biophilias suksess på Island og i de øvrige nordiske landene er i en viss utstrekning knyttet til “wow-faktoren” (Bamford, 2006), men som i andre kunstfaglige utdanningsprosjekter har det vist seg vanskelig å avgjøre hvilke elementer som bidrar til dets popularitet. Utviklingen og implementeringen av Biophilia har tilsynelatende sterke røtter i Reykjaviks musikkultur, og dette blir ansett som et betydelig bidrag til dets tiltrekningskraft med tanke på “wow-faktoren”.
Beskrivelse
Masteroppgave i musikkpedagogikk