Foreldre og musikkfaget: En kvalitativ studie av foreldres syn på musikkfaget i barneskolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3021135Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for kunstfag [301]
Sammendrag
Denne oppgavens formål har vært å studere en gruppe foreldres synspunkter på musikkfaget i barneskolen. Ved hjelp av et spørreskjema for å rekruttere foreldre som informanter og seks dybdeintervjuer har jeg fått innblikk i hvilke synspunkter en foreldregruppe har på musikkfaget i barneskolen. Alle foreldrene som deltok som informanter i studien er foreldre ved den samme barneskolen i Vestland fylke. Foreldrene hadde ulike kulturelle bakgrunner der 3 av 6 informanter har gått på barneskole i et annet land enn i Norge.
Min problemstilling er: Hva kjennetegner en gruppe foreldres synspunkter på musikkfaget på barneskolen?
Funnene viser at alle informantene har en tett relasjon til musikk og ønsker å overføre denne sterke interessen for musikk på sine egne barn. De ønsker at skolen skal legge til rette for god musikkundervisning for barna, men flertallet av foreldrene har et inntrykk av at skolen ikke har stort nok fokus på musikkfaget for barna. Foreldrene ble også bedt om å ta stilling til hvor viktig musikkfaget er i forhold til fag som norsk og matte. Som forsker drøfter jeg hva som kan være bakgrunnen for foreldrenes synspunkter på musikkfaget i skolen, og hva som synes å påvirke deres oppfatning av musikkfaget mest. Foreldrene sine synspunkter blir også sett i et kunnskapsperspektiv om hva de anser som verdifull kunnskap i musikk. Jeg drøfter også rundt musikk som skolefag og musikk som fritidsaktivitet.
Til slutt reflekterer jeg rundt hva mine funn har å si for min egen praksis som fremtidig musikklærer på barneskolen. Jeg ser blant annet på hvordan man skal forholde seg til det flerkulturelle samfunnet og musikkfaget, og om foreldre som jeg skal arbeide med skal inkluderes i min musikkundervisning.
Beskrivelse
Grunnskolelærer 1-7 med musikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)