Browsing Institutt for kunstfag by Title
Now showing items 204-223 of 263
-
Skapia: En ekstern aktørs bidrag til komponering i musikkfaget i grunnskolen
(Master thesis, 2020)Målet med denne oppgaven er å bidra til diskusjonen om komponering i grunnskolen. I denne studien undersøkes den eksterne aktøren Skapia, som gjennom sine to satsinger «Veslefrikk» og «U-trykk» og andre lokale arrangementer, ... -
Skole og konsert - fra formidling til dialog (DiSko): Erfaringsrapport
(CASE-rapport;1/2019, Report, 2019)Forskere som har deltatt i syklus 1 med datainnsamling, analyse og tekst er: Professor og Forskningsleder Magne Espeland, 1. amanuensis og prosjektleder Kari Holdhus, 1. lektor Jorunn Thortveit (Universitetet i Stavanger) ... -
Skole og konsert - fra formidling til dialog (DiSko): Tilstandsrapport
(CASE-rapport;1/2017, Report, 2017)Gjennom forskningsprosjektet ”Skole og konsert – fra formidling til dialog” (DiSko) vil forskerne arbeide med hvordan en kan produsere og distribuere konserter og annen kunst for elever i skolen på en slik måte at det kan ... -
Skole og konsert - frå formidling til dialog (DiSko): Produksjosrapport
(CASE-rapport;1/2018, Report, 2018)Produksjonsrapport 1 inngår i ein serie planlagde rapportar frå prosjektet Skole og konsert – frå formidling til dialog (DiSko). Desse rapportane blir utforma undervegs med og parallelt med FOU- prosessen og er ein del av ... -
Skolelivskvalitet og inkluderende musikkundervisning : Perspektiver på praksis i grunnskolen
(Master thesis, 2019)This is a master thesis in music education at the University College of Western Norway. Through this research project I have elucidated how pupils, music teachers and school management experience inclusive music education ... -
Skulekorpsdireksjon: Eit diskursorientert bidrag til å forstå korleis direksjonspraksisar i skulekorps vert konstruert
(Master thesis, 2018)Å dirigere skulekorps er ei mangefasettert oppgåve, som kan vere vanskeleg å fullt ut definere kva inneber. Eigne erfaringar og forsking har medført ein fascinasjon knytt til kva ein skulekorpsdirigent er og korleis ein ... -
Slaget: En studie om smedens hammerslag, og dens innvirkning på verden
(Master thesis, 2019)I en skolehverdag der vi er opptatt av innovativ læreing, og nye muligheter, med 21st century skill, debatteres skolen som et sted hvor vi skal utdanne fremtidens borgere, og forberede de til yrker som ikke er oppfunnet ... -
"Slow Fashion" - et aksjonforskningsprosjekt på mellomtrinnet med fokus på det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2022)Med innføringen av Fagfornyelsen har bærekraftig utvikling blitt til et av de tverrfaglige tema på skolen som forutsetter en grundigere opplæring i dette temaet og praktisering av samarbeid på tvers av fag. Denne masteroppgaven ... -
Sluttvurdering i musikkfaget: Eit innblikk i nokre musikklærarar sin vurderingspraksis
(Bachelor thesis, 2019) -
Songkultur på tvers av generasjonar? - ein studie av ‘kveldsvers’ som eit pedagogisk og kulturelt tema i ei skuleklasse
(Master thesis, 2021)Denne studien tek utgangspunkt i fenomenet «kveldsvers» og korleis det vert opplevd i møtet mellom elevar og eldre innanfor rammene av eit samarbeid mellom ein barneskule og ein aldersheim. Studien er gjennomført som ein ... -
Soundtrapped? Socio-material perspectives on collaborative teaching within the music classroom
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article draws on a classroom project to explore the complexities of collaborative teaching within the music classroom, where a professional team collaborated to facilitate digital music-making at a lower secondary ... -
Stilla og ropet – kunstnerisk (ut)forskning gjennom fem elastiske byggekomponenter.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In this article I explore how the interplay between five elastic building components can take shape in the development of a musical score. With concepts derived from Magnar Åm’s (2004) article “Ikkjetid, ikkjetyngd”, I ... -
Stjerneopplevelser eller gymsalsestetikk? En studie av kvalitetsoppfatninger i skolekonsertpraksiser
(Doctoral thesis, 2014) -
Stretching and cracking: becoming feminist posthumanist scholars in music education
(Peer reviewed; Journal article, 2024)How and why did three PhD fellows become feminist posthumanist scholars within the field of music education research? Drawing on Karen Barad’s theorising of phenomena, not pre-existing entities, as the primary ontological ... -
Strikking i norsk kultur og skole
(Master thesis, 2022)I denne teksten har jeg tatt et dypdykk i strikkingens plass i norsk kultur og -historie, og hvordan strikking ble en så viktig del av vår nasjon. Det er viktig for meg å presisere at mitt fokus vil være på håndstrikk, ... -
Subjective Well-Being and Interpersonal Relationships Among Music Performance Students in Norway
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er et forsøk på å undersøke korrelasjonen av mellom-menneskelig forhold innenfor det akademiske feltet og affektiv velvære, en dimensjon av subjektiv velvære, blant musikkstudenter i utøvende musikk i ... -
Teater i lukkede rom -en studie av fasilitator i devisingprosesser med innsatte i fengsel
(Master thesis, 2021)Teater i lukkede rom - en studie av fasilitator i devisingprosesser med innsatte i fengsel. Studien tar for seg et praksisbasert forskningsprosjekt i fengsel, der fasilitators rolle i devisingprosesser undersøkes. Arbeidet ... -
Teater som brobygger
(Master thesis, 2023)Studiet tar sikte på å undersøke hvordan teater og drama kan bidra til å skape et inkluderende miljø for ungdommer med forskjellig kulturell bakgrunn. Spesielt er fokus rettet mot hvordan dramaaktiviteter kan fungere som ... -
Teateranmeldelser som tekster i lærerutdanning – med utgangspunkt i Det Norske Teatrets Edda, 2017
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen diskuterer 8 anmeldelser av Det Norske Teatrets produksjon Edda i 2017. Artikkelen er utviklet kollektivt, på grunnlag av en felles interesse for myter og fortellinger, forankret i forskergruppen «Mytologi, ... -
Tegning og didaktiske praksiser i kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelen setter søkelys på hvordan lærere operasjonaliserer tegning i faget kunst og håndverk i ungdomsskolen, og hvilke tegnetilnærminger og metoder de knytter til kompetansemålene i læreplanen Kunnskapsløftet 2006. ...