Skole og konsert - fra formidling til dialog (DiSko): Erfaringsrapport
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2651920Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for kunstfag [262]
Sammendrag
Forskere som har deltatt i syklus 1 med datainnsamling, analyse og tekst er: Professor og
Forskningsleder Magne Espeland, 1. amanuensis og prosjektleder Kari Holdhus, 1. lektor Jorunn Thortveit (Universitetet i Stavanger) og 1. amanuensis Roy Waade(Nord Universitet), samt høgskolelektorene Synnøve Kvile, Rebecca Almås og Jonas Cisar Romme. I tillegg har også to masterstudenter; Markus Oliver Kydland og Annika Olsen (Høgskulen på Vestlandet) vært tilknyttet prosjektet i perioden rapporten beskriver. Seniorkonsulent Egil Rundberget i Kulturtankens forskningsavdeling er prosjektets primære kontakt inn mot Kulturtanken og også bidragsyter til rapporten. De enkelte skolene har hatt ansvar for gjennomføring av pre- og post- tester knyttet til elevers emosjonelle opplevelser av musikkfaget og skolekonsertopplegg (AEQ). Analyse av AEQ er gjennomført ved Høgskulen på Vestlandet under ledelse av 1. lektor Trond Egil Arnesen (se kapittel 8).Denne rapporten har fått navnet DiSko-prosjektet- Erfaringsrapport 1 og inngår i en serie planlagte rapporter fra prosjektet Skole og konsert –fra formidling til dialog (DiSko). Kontinuerlig underveis-
rapportering og evaluering er en del av DiSko-prosjektets design og er et vesentlig element
i prosjektets forskningsmetode Educational Design Research (MCKenney &Reeves, 2013;
Barab et al., 2004). Rapporten er forfattet med bakgrunn i alle forskningsaktiviteter i første del av prosjektet, kalt syklus 1. Syklus 1 – aktivitetene omfatter utprøvinger av kunstnerbesøk ved fire barneskoler periodevis gjennom tre semestre. Rapportene i prosjektet blir utformet underveis og parallelt med FoU (forskning- og utviklings-) prosessen, og denne rapporten blir publisert samtidig med at prosjektet er i gang med andre halvdel av FoU-arbeidet, kalt syklus 2. Det vil si at den praktiske utprøvingen ved de fire første DiSko –skolene nylig er avsluttet og at en i skrivende stund er i gang med nye intervensjoner, nye kunstnere og fire nye DiSko –skoler. Formålet med Erfaringsrapport 1 er dermed å synliggjøre erfaringer og funn fra prosjektets tre første semester med praktisk intervensjon (semester 2-4) og rapporten er en del av arbeidet med å dokumentere prosjektet og spre informasjon. DiSko-prosjektet- Erfaringsrapport 1 er ment for et bredt publikum,
som f.eks. skoler, høyskoler, universitet, interesserte musikere og lærere, Kulturtanken
og ulike produksjonsmiljø. Erfaringsrapporten er strukturert med utgangspunkt i prosjektets problemstilling og forskningsspørsmål.Vi vil også gi en kort innføring i teorien som ligger til grunn for analysen og dette prosjektet. Deretter vil vi gi en kort beskrivelse av de fire mulige modellene/prototypene for dialogiske skolekonserter som har blitt utviklet i løpet av tre semester med praktisk aktivitet på de fire skolene. En stor del av rapporten er viet ulike deltakergruppers opplevelse av å være med i prosjektet. Her har vi valgt å framstille disse opplevelsene på tvers av skoler og heller fokusere på hva representanter for de tre deltakergruppene lærere, musikere og elever har opplevd. Dette er fordi vi finner mange felles synspunkter på tvers av aktivitetene som har foregått, men også fordi vi tror en slik rapportering kan stimulere relevante diskusjoner om kunstnerbesøk i skolen.
Beskrivelse
Erfaringsrapport for innovasjonsprosjektet skole og konsert - fra formidling til dialog (DiSko)