Skapia: En ekstern aktørs bidrag til komponering i musikkfaget i grunnskolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2670852Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for kunstfag [262]
Sammendrag
Målet med denne oppgaven er å bidra til diskusjonen om komponering i grunnskolen. I denne studien undersøkes den eksterne aktøren Skapia, som gjennom sine to satsinger «Veslefrikk» og «U-trykk» og andre lokale arrangementer, jobber for skapende aktiviteter med barn og unge. Fokusområdet for masteroppgaven er deres satsinger Veslefrikk og U-trykk.
Masteroppgavens problemstilling er: På hvilke måter kan Skapia sine musikkpedagogiske bidrag legge til rette for komponering i musikkfaget i grunnskolen?
Masteroppgaven er en casestudie av Skapia sine to satsinger for komponering Veslefrikk og U-trykk. Veslefrikk er en nasjonal satsing på komponering i barneskolen. U-trykk er en nasjonal satsing på komponering for ungdomskolen. Tre komponenter er undersøkt: undervisningsmaterialet, tilbakemeldinger fra jurymedlemmer og prisvinnerkonsertene «Veslefrikkprisen» og «Årets U-trykk».
Datamaterialet i studien består av fire semi-strukturerte intervjuer med to ansatte fra Skapia og to jurymedlemmer for konkurransene Veslefrikkprisen og Årets U-trykk, dokumentanalyse av Skapia sine nettsider og interne dokumenter fra Skapia.
Det teoretiske grunnlaget baserer seg i denne oppgaven på teori om artefakter, kreativitet og vurdering. Veslefrikk og U-trykk sees også ut ifra skolens læreplaner.
Analysen viser at Skapia sine intensjoner med konseptene Veslefrikk og U-trykk er å skape interesse rundt komponering i skolen. Hensikten med undervisningsmaterialet deres er å lage et lettfattelig materiale som lærere med og uten kompetanse i musikkfaget kan ta i bruk. Jurymedlemmenes tilbakemeldinger handler om å gi tilbakemeldinger på elevgruppers komposisjoner og komposisjonsprosess. Prisvinnerkonserten ser ut til i første rekke å handle om å synligjøre barn og unges kreative evner, for å skape interesse rundt komponering i musikkfaget.
Skapia tar i noen grad rollen som en kompanjonglærere i musikkundervisningen. Tilbakemeldingene jurymedlemmene gir kan forstås som en formativ bruk av summativ vurdering. Som komponister kan jurymedlemmene bidra med en spisskompetanse innenfor komponering.
Beskrivelse
Master i musikkpedagogikk, campus Bergen