Browsing HVL Skriftserie by Title
Now showing items 50-69 of 107
-
LeiKre - ei kollektiv utforsking i leire
(HVL-notat;2023/11, Working paper, 2023)LeiKre stiller seg i ein kunstnarisk tradisjon med å utforske leira sin materialitet. I dette prosjektet ser vi på korleis barn sine prosessar kjem fram i det kollektive der ein har opne rammer og store mengder materialar ... -
Lesson study som metode for forskingspraksis i lærarutdanninga. Rapport frå eit pilotprosjekt
(HVL-rapport;2024/6, Report, 2024)Hausten 2023 gjennomførte HVL Stord og LU-skulen Rubbestadneset skule eit pilotprosjekt med alternativ gjennomføring av praksis for femteårsstudentane. Piloten gjekk ut på at studentane i staden for vanleg praksis gjekk ... -
Livslang læring: Fleksibel utdanning i HVL 2022-23
(HVL-notat;3/2022, Working paper, 2022)Dette notatet gir ei samla oversikt over fleksible studietilbod ved Høgskulen på Vestlandet studieåret 2022. I arbeidet med notatet har det blitt reist nokre problemstillingar og utfordringar som ein har forsøkt å svara ... -
Lokale prosesser ved innføring av skolemat i et utvalg norske kommuner
(HVL-rapport;2024/5, Report, 2024)Rapporten er basert på kvalitative intervjuer med ansatte med ansvar for gratis skolematordninger på grunnskolenivå i ti norske kommuner. I disse intervjuene har vi fokusert på spørsmål om kommunenes erfaringer knyttet til ... -
Lungerehabiliteringstilbud i norske kommuner for personer med kronisk obstruktiv lungesykdom - Kartleggingsstudie
(HVL-Rapport;17/2021, Report, 2021)Bakgrunn: Lungerehabilitering er en tverrfaglig, individuelt tilpasset behandling hvor hensikten er å bedre den fysiske og psykiske tilstanden til personer med kronisk obstruktiv lungesykdom (kols). Dette inkluderer, men ... -
Lærerutdanningsskoler - pilotprosjekt: Sluttrapport fra følgeforskningsprosjekt 2020-2023
(HVL-Rapport;4/2023, Research report, 2023) -
Matpakkelunsj, smørelunsj eller varmlunsj? Ungdomsskoleelevers erfaringer og oppfatninger av ulike skolemåltidsordninger
(HVL - Rapport;7/2020, Report, 2020-08)Skolemåltid i Trøndelag er initiert og finansiert av Fylkesmannen i Trøndelag og omfatter åtte kommuner i fylket. Et overordnet mål for skolemåltidsprosjektet er å utvikle en modell for skolemåltider ved barne- og ... -
Minus og minus er fremdeles pluss! Utvikling i matematikklæringen på barnetrinnet
(HVL - Rapport;3/2020, Report, 2020-05)Lurer du på om det du lærte i matematikk da du gikk på barneskolen skiller seg mye fra det elevene lærer i dag? Synes du som forelder at det av og til er vanskelig å forstå det som står i matematikkbøkene ditt barn bruker, ... -
Ny og supplerende kartlegging av biologisk mangfold i Sunnhordland og Nord-Rogaland 2015-2020
(HVL-Rapport;10/2021, Report, 2021)De siste 20 årene har forfatteren drevet med undersøkelser av det biologiske mangfoldet, hovedsakelig i Sunnhordland. Dette har resultert i en rekke rapporter i tidligere HSH skriftserie og i flere vitenskapelige artikler. ... -
Offshore Wind Turbines for the Norwegian Shelf
(HVL-rapport;2024/11, Report, 2024)The report discusses the appropriate design of wind turbines for placement in the North Sea on the Norwegian Continental Shelf. For wind turbines in the southern part of the Norwegian Sector, at water depths in the range ... -
Om tre små studiestadar i Norge
(HVL - Rapport;1/2019, Report, 2019)I dette arbeidet ser eg på utviklinga ved tre små studiestadar i Norge sidan dei fekk distriktshøgskular for kring 50 år sidan. Volda, Bø og Sogndal vart studiestadar i ein periode då desentralisering og det å ta heile ... -
Opplevingslandskap Kaupanger: Utviklingsplan for restaurering, skjøtsel og formidling av kulturlandskap ved Kaupanger stavkyrkje og Kaupanger Hovedgård
(HVL-Rapport;9/2021, Report, 2021)Restaureringa av kulturlandskapet i det freda kulturmiljøet på Kaupanger Hovedgård starta i 2008. Målet var å reetablere det opphavelege, opne landskapspreget som området hadde før Skogfrøverket etablerte granfrøplantasjar ... -
Organisering av svømmeopplæring, selvberging og livredning i grunnskolen: Bruk av eksterne aktører og egne ansatte
(HVL-rapport;2024/18, Report, 2024)Siden 2015/2016 har regjeringens nasjonale satsing på svømmeopplæring bidratt til økt samarbeid mellom skoler og eksterne aktører som frivillige organisasjoner og svømmeklubber. Dette samarbeidet har vært tema for diskusjon, ... -
Pårørende og sykepleiestudenter sine erfaringer om pårørendeinvolvering i aktiviteter ved Førde Omsorgssenter
(HVL-Rapport;13/2021, Report, 2021)Rapporten beskriver et samarbeidsprosjekt mellom Utviklingssenter for sjukeheim og heimetenester (USHT) Vestland, (tidligere Sogn og Fjordane), Sunnfjord kommune (tidligere Førde kommune) og Høyskolen på Vestlandet (HVL). ... -
Pedagogisk endringsprosjekt i sykepleieutdanningen: Fokus på Grunnleggende sykepleie for Førsteårsstudenten
(HVL-rapport;2024/14, Report, 2024)Denne rapporten beskriver et endringsprosjekt som ble iverksatt ved en høgskole for å forbedre det pedagogiske undervisningsopplegget i sykepleieutdanningen. Målet med prosjektet var å øke studentenes motivasjon for læring, ... -
Platanlønn, Acer pseudoplatanus: Samtale om et kunstnerisk utviklingsprosjekt
(HVL-notat;2023/8, Working paper, 2023)Som friluftsmann og sløydlærer som bor på et småbruk, har jeg et nært forhold til natur og naturbruk. Presset som vi mennesker legger på jordens økosystemer gjør at vi må tenke gjennom alle sider ved vår bruk av materialer ... -
Praksisplassdistribusjon: Operasjon bachelorpraksis, FHS 2019-2020
(HVL-Rapport;3/2021, Report, 2021) -
Proceedings of the PhD Symposium at iFM’19on Formal Methods: Algorithms, Tools and Applications (PhD-iFM’19)
(HVL-rapport;14/2020, Report, 2020)Preface: This research report contains the proceedings of the PhD Symposium at iFM’19 on Formal Methods: Algorithms, Tools and Applications (PhD-iFM’19), which was held on 3 December, 2019 at Western Norway ... -
Prosjekt Livslang læring i HVL
(HVL-Rapport;8/2021, Report, 2021)Prosjekt Livslang læring i HVL har vore knytt til kva ambisjonar HVL har for å realisere regjeringa si satsing på kompetanse og det å lære heile livet. HVL ynskjer å vere den føretrekte samarbeidspartnaren og betydeleg ... -
Rapport emneutvikling: Studentaktive læringsformer i videreutdanning i karriereveiledning (2021-2022)
(HVL-rapport;2024/1, Report, 2024)Denne rapporten beskriver utprøving av studentaktive læringsformer i en videreutdanning i karriereveiledning ved Høgskolen på Vestlandet våren 2022. Rapporten redegjør for et utviklingsarbeid og forskning på egen ...