Collections in this community

Recent Submissions

  • Kvifor blir det som det blir? Ei utstilling med utgangspunkt i det å teikne med tråd 

    Huglen, Rakel Elice (HVL-Notat;2024/20, Working paper, 2025)
    I januar og februar 2024 hadde eg ei utstilling i biblioteket ved Høgskulen på Vestlandet - Campus Sogndal. Utstillinga bar tittelen Kvifor blir det som det blir? Dette er ein del av forskingsspørsmålet som eg har arbeidd ...
  • En markedsundersøkelse av studenters foretrukne informasjonskanaler 

    Hansen, Grethe Høyvik; Kvinge, Lars Malvin Røsseland (HVL-Notat;2025/1, Report, 2025)
    Hensikten med denne studien var å få økt kunnskap om studenters foretrukne informasjonskanaler. Våren 2024 ble det gjennomført en tverrsnittsundersøkelse blant studentene ved campus Haugesund (n = 217). Undersøkelsen ...
  • Konrad Kråkebolle og dei andre fjærefantane får sin musikk: Refleksjon over utviklinga og formidling av ny musikk for barn 

    Skjerdal, Lena (HVL-Notat;2024/18, Working paper, 2024)
    I denne teksten vert det reflektert over eit kunstnarisk utviklingsarbeid som har som mål å skape ny musikk for barn i hovudmålgruppa 3-10 år. Arbeidet blir i denne omgang ferdig ved eit endeleg direkte møte med målgruppa, ...
  • Echoes of Erasmus 

    Hammersland, Frode; Kearney, Daithì (HVL-Notat;2024/13, Working paper, 2024)
    Echoes of Erasmus-prosjektet utforsker hvordan kreativt samarbeid i musikkproduksjon kan styrkes på tvers av kulturer og sjangre i høyere utdanning. Prosjektet, som involverte internasjonale partnere fra Norge, Irland og ...
  • Volve Vokal i finalen under European Choir Games: Refleksjon i en dirigents arbeid fram mot internasjonal korkonkurranse 

    Espedal, Gro (HVL-Notat;2024/14, Working paper, 2024)
    Refleksjonsteksten tar for seg arbeid i forkant av fremføring med ensemblet Volve Vokal under finalen av den internasjonale korkonkurransen European Choir Games. 2023. Høsten 2023 var ensemblet invitert til European Choir ...
  • Alex og det store treet (Alex and the Big Tree) 

    Grindheim, Maria; Joyce, Tracey (HVL-Notat;2024/19, Working paper, 2024)
    Alex og det store treet (Alex and the Big Tree) is a children’s book designed to spark ideas between children and staff in kindergarten. The inspiration for the book comes from research undertaken in kindergartens and the ...
  • Midtvegsrapport våren 2023 Samlingsbasert Grunnskulelærarutdanning 1-7 

    Almås, Aslaug Grov; Høyland, Brita; Berge, Maria Kjosås (HVL-Rapport;2024/13, Report, 2024)
    Hausten 2022 starta samlingsbasert Grunnskulelærarutdanning 1-7 (S-GLU) opp ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) – Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (FLKI). Det var sett av ressursar til følgjeforsking dei to ...
  • HEIM - Hjemmetid/hjemmedød, evaluering av igangsatt modell for utvikling av de palliative tjenestene i Karmøy kommune 

    Valen, Kristin; Eriksen, Kristin Ådnøy; Enerstvedt, Ida Linn Johnsen; Håland, Hilde; Glette, Malin Knutsen (HVL-Rapport;2025/1, Report, 2025)
    Sammendrag Bakgrunn: Ønske om å motta palliativ behandling og å dø hjemme, i stedet for i en helseinstitusjon, står sterkt både i nasjonal og internasjonal kontekst. Palliativ behandling tilbys for å forbedre livskvaliteten ...
  • Sonus – en lokativ lydvandring 

    Hoem, Jon; Enger, Ragnhild; Ringheim, Johannes (HVL-Notat;2024/17, Working paper, 2024)
    Sonus er en lydvandring for barn, laget for Festspillene / Småspill 2023, og fremført på Kronstad, Stord og Sogndal. Lydvandringen knyttes til en fysisk forteller, ved at publikum får utlevert en “bæreveske”, som rommer ...
  • Shadows of an Icebound Dream: Videovisualisering til Frozen Flowers 

    Hoem, Jon (HVL-Notat;2024/16, Working paper, 2024)
    Shadows of an Icebound Dream er videofremføring skapt som en visuell del av konserten Frozen Flowers, fremført ved Cornerteateret i Bergen, desember 2023. Shadows of an Icebound Dream er laget med tanke på denne konserten, ...
  • Pappenheim 

    Bråten, Ingvard; Hoem, Jon (HVL-Notat;2024/15, Working paper, 2024)
    Pappenheim er en installasjon bygget av store pappesker. Installasjonen danner en labyrint, så stor at den kan dekke gulvet i et helt klasserom. I eskene finnes mange kikkehull som lar publikum se inn i en fantasiverden, ...
  • Kartfaring 

    Eide, Gro Merete; Skarprud, Ingrid (HVL-Notat;2024/12, Working paper, 2024)
    Kartfaring - er ei kollektiv utforsking av omgrepet kart, der vi undersøker utforskande og visuelle praksisar. Vi vidarefører prosessar frå prosjektet LeiKre (Eide og Skarprud, 2023). Med bakgrunn i undervisning og tidlegare ...
  • Organisering av svømmeopplæring, selvberging og livredning i grunnskolen: Bruk av eksterne aktører og egne ansatte 

    Odberg, Ann-Helen; Gundersen, Hilde Stokvold (HVL-rapport;2024/18, Report, 2024)
    Siden 2015/2016 har regjeringens nasjonale satsing på svømmeopplæring bidratt til økt samarbeid mellom skoler og eksterne aktører som frivillige organisasjoner og svømmeklubber. Dette samarbeidet har vært tema for diskusjon, ...
  • Digital learning resources outdoors – what do teachers and students want? Report 2 from the GeoSite project 

    Myklebust, Hege; Popa, Razvan-Gabriel; Santini, Fabrizio; Stautland, Brynjar; Thébaudeau, Benjamin (HVL-Rapport;2024/16, Report, 2024)
    This is the second of two reports from the ERASMUS+ project GeoSite. The two reports aim to set the framework for the main project, which is to develop digital learning resources for a selected number of geosites at the ...
  • What digital educational resources are in use by UNESCO Global Geoparks? Report 1 from the GeoSite project 

    Nilsen, Anders Grov; Høisæter, Sissel Margrethe; Høisæter, Tomas Larsen; Trædal, Leif Tore (HVL-Rapport;2024/15, Report, 2024)
    This is the first of two reports from the ERASMUS+ project GeoSite. This first report aims to establish an overview of the digital educational resources available and already in use by UNESCO Global Geoparks, intended for ...
  • Tiltaksplan: Auka deltaking, studentaktivitet og motivasjon i undervisning 

    Bjelland, Camilla; Øyerhamn, Karoline Skare; Papas, Alexander; Rustad, Else Cathrine Lütcherath; Goga, Nina; Franck-Ring, Josefine; Solberg, Mirjam; Åsgard, Elisabeth; Aune, Siv Stavang (HVL-rapport;2024/17, Report, 2024)
    Rapporten tar utgangspunkt i utfordringa knytt til at få studentar deltek i undervisning ved HVL. Med dette som bakgrunn gav prorektor for utdanning, Anne Grethe Naustdal, arbeidsgruppa bak denne rapporten i oppdrag å kome ...
  • «Draumen» - ein performance 

    Simonsen, Marte Aadland; Lilletvedt, Anne-Beate Ulveseth; Hammersland, Frode; Olsen, Jonas Selås (HVL-Notat;2024/9, Working paper, 2024)
    "Draumen" - Er ein performance som vert spelt som om den er ein draum, og publikum får oppleva draumen ved å gå inn i eit estetisk opplevelsesrom. Denne improviserte kunstperformancen med dans, drama, musikk og film er ...
  • Klima-og miljøfaget slik det er gjennomførd på Firda v.g.s. skuleåret 2023/2024 

    Sætre, Per Jarle (HVL-Notat;2024/11, Working paper, 2024)
    Rapporten er ein gjennomgang av gjennomføringa av klima- og miljø 1 som blei gjennomførd skuleåret 2023-2024 på Firda v.g.s.. Den viser at elevane vurderte klima- og miljøfaget som eit interessant og lærerikt fag, og at ...
  • Engaging Voices. How Participatory Research Transforms School Development at Bergen Christi Krybbe 

    Heuling, Lydia Schulze; Bean, Justin; Van Nes, Akkelies; Saman, Saeed Moghadam; Riebel, Michael (HVL-Notat;2024/10, Working paper, 2024)
    This paper explores the role of participatory school research in promoting socially sustainable educational environments by integrating the perspectives of both teachers and students in decision-making processes. Based ...
  • Pedagogisk endringsprosjekt i sykepleieutdanningen: Fokus på Grunnleggende sykepleie for Førsteårsstudenten 

    Kambe, Marianne; Dahl, Hellen (HVL-rapport;2024/14, Report, 2024)
    Denne rapporten beskriver et endringsprosjekt som ble iverksatt ved en høgskole for å forbedre det pedagogiske undervisningsopplegget i sykepleieutdanningen. Målet med prosjektet var å øke studentenes motivasjon for læring, ...

View more