Collections in this community

Recent Submissions

  • Offshore Wind Turbines for the Norwegian Shelf 

    Gudmestad, Ove Tobias; Oma, B. T. F.; Idrees, S.; Yousaf, M. U. (HVL-rapport;2024/11, Report, 2024)
    The report discusses the appropriate design of wind turbines for placement in the North Sea on the Norwegian Continental Shelf. For wind turbines in the southern part of the Norwegian Sector, at water depths in the range ...
  • Evaluation of a model to promote greater coordination between stakeholders during vocational rehabilitation for patients with musculoskeletal disorders or neurasthenia: A qualitative study 

    Kleiven, Ole T.; Kyte, Lars; Wolff, Anette Susanne Bøe (HVL-rapport;2024/10, Report, 2024)
    Purpose: In vocational rehabilitation, the employee’s own effort is important, and it is also vital for the various professionals involved in the rehabilitation process to have a shared understanding of the process. The ...
  • Sluttrapport våren 2024: Samlingsbasert grunnskulelærarutdanning 1-7 

    Almås, Aslaug Grov; Høyland, Brita; Berge, Maria Kjosås (HVL-rapport;2024/9, Report, 2024)
    Hausten 2022 starta Høgskulen på Vestlandet (HVL) opp samlingsbasert Grunnskulelærarutdanning 1–7 (S-GLU) ved fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (FLKI). Dei to første åra vart det sett av ressursar til følgjeforsking ...
  • Effekter av kurset «Godt samliv» for førstegangsforeldre: Sluttrapport 

    Thuen, Frode (HVL-rapport;2024/8, Report, 2024)
    Å bli foreldre for første gang kan være både fantastisk og frustrerende. Mens det å stifte familie kan gi en dyp følelse av glede og lykke, vil overgangen til foreldrerollen også kunne føre til mindre tid til å være kjærester ...
  • Evaluering av andre pilot for meritteringsordning ved HVL 2023 

    Ludvigsen, Kristine; Morlandstø, Morten (HVL-Rapport;2024/7, Report, 2024)
  • Lokale prosesser ved innføring av skolemat i et utvalg norske kommuner 

    Vildmyren, Iselin; Bjørndal, Bodil; Arnesen, Sondre Strandskog; Musland, Marte Gausvik; Leversen, Ingrid (HVL-rapport;2024/5, Report, 2024)
    Rapporten er basert på kvalitative intervjuer med ansatte med ansvar for gratis skolematordninger på grunnskolenivå i ti norske kommuner. I disse intervjuene har vi fokusert på spørsmål om kommunenes erfaringer knyttet til ...
  • Vitenskapelig publisering ved HVL 2023 

    Vik-Haugen, Lise; Teigen, Toralf Moan; Rongved, Vidar (HVL-Rapport;2024/4, Report, 2024)
    HVL rapporterte i 2023 inn 973 vitenskapelige publikasjoner. Disse gav til sammen 804,2 poeng. Dette er en nedgang sammenlignet med 2022 på 6% i antall publikasjoner (-57 stk.) og på 14% i poeng (-132,35 poeng). For sektoren ...
  • Lesson study som metode for forskingspraksis i lærarutdanninga. Rapport frå eit pilotprosjekt 

    Kulild, Marit; Myklebust, Hege; Baugstø, Tone; Holme, Geir (HVL-rapport;2024/6, Report, 2024)
    Hausten 2023 gjennomførte HVL Stord og LU-skulen Rubbestadneset skule eit pilotprosjekt med alternativ gjennomføring av praksis for femteårsstudentane. Piloten gjekk ut på at studentane i staden for vanleg praksis gjekk ...
  • Hvordan skrive en førstelektorsøknad? - En erfaringsbasert veileder til opprykksprosessen 

    Bjelland, Camilla; Halland, Sissel Aastvedt; Winje, Annette Kristoffersen (HVL-Notat;2024/8, Working paper, 2024)
    Dette HVL-notatet er et resultat av et utviklingsarbeid utført av Camilla Bjelland, Sissel Aastvedt Halland og Annette Kristoffersen Winje. Utviklingsarbeidet handler om våre erfaringskunnskaper knyttet til prosessen med ...
  • The UTFORSK Project 2018-2021. Final Report 

    Allern, Tor-Helge (HVL-rapport;2024/3, Report, 2024)
    The UTFORSK Project (2018-2021) in drama and applied theatre has a nearly 20 years history, developed from networking between HVL (Faculty of Teacher Education, Arts and Sports) and STA (Shanghai Theatre Academy, Faculty ...
  • From STEAM to… SENSE.STEAM. Re-acquainting ourselves with attentiveness 

    Colucci-Gray, Laura; Heuling, Lydia Schulze (HVL-Notat;2024/6, Working paper, 2024)
    This article is the first in a series on art and science in education. The text introduces the idea of integrating art and science in education, with a focus on two key points. Firstly, we examine the practical application ...
  • Attentiveness in Action. “Sounds for Mortal Ear” for three Voices and Glass harp 

    Østergaard, Edvin (HVL-Notat;2024/5, Working paper, 2024)
    This article documents and discusses a fascinating workshop organized by the EU-funded Project SENSE., which combines music and physics to display the potential of transdisciplinary STEAM or art-integrated STEM education. ...
  • Rapport emneutvikling: Studentaktive læringsformer i videreutdanning i karriereveiledning (2021-2022) 

    Paulsen, Oda Notevarp (HVL-rapport;2024/1, Report, 2024)
    Denne rapporten beskriver utprøving av studentaktive læringsformer i en videreutdanning i karriereveiledning ved Høgskolen på Vestlandet våren 2022. Rapporten redegjør for et utviklingsarbeid og forskning på egen ...
  • Zosimos, Marie og Agathodam – en obokonsert 

    Stalheim, Jostein (HVL-notat;2024/3, Working paper, 2024)
    To konserter med et verk jeg har skrevet til oboisten Marie Tetzlaff, sopranen Ditte Marie Bræin og musikere fra Kringkastingsorkesteret: Sara Övinge – fiolin, Kolbjørn Holthe – fiolin, Andres Maurette O´Brien – bratsj, ...
  • Sort Glimmer – Hrafntinna, 2020-2022 

    Stalheim, Jostein (HVL-notat;2024/2, Working paper, 2024)
    Sort Glimmer er eit prosjekt som enda opp med fleire framsyningar i Norge og Island. Dette prosjektet har ei lang fartstid; frå tidleg utforsking, skisser, workshop og øvingar, til framføringar av musikken i ulike samanheng, ...
  • Resonant Bodies - konsertturné 

    Stalheim, Jostein (HVL-notat;2024/1, Working paper, 2024)
    Kjernen i turnen var et samarbeid mellom Nguyễn Thanh Thủy, Stefan Östersjö og meg i tillegg til å bringe inn erfarne utøvere med forskjellig bakgrunn og sjangre. Vi ville sette søkelys på improvisasjon, elektronikk og til ...
  • Rosettas Stone framført på Polyfon konferansen 09. 

    Stalheim, Jostein (HVL-notat;2024/4, Working paper, 2024)
    Operaen Rosetta’s Stone er et samarbeid mellom komponistene John G. Bilotta og Jostein Stalheim, og librettistene Oded Ben-Horin og John McGrew. Dette prosjektet var en oppføring av en scene på Polyfon-konferansen i Mimes ...
  • Korleis går dei yngste i barnehagen i dialog med ein installasjon, der foto og film er ein integrert del av materiale? 

    Borgenvik, Katrine; Fjellanger, Liv Ingrid; Grønsdal, Ingrid Arnesen Råheim (HVL-Notat;2023/5, Working paper, 2024)
    Installasjonen var utvikla med tanke på dei yngste i barnehagen, som del av undervisninga til fordjupinga Kunstfagleg arbeid i barnehagen, ved barnehagelærarutdanninga på HVL, campus Stord, hausten 2021. Installasjonen ...
  • Platanlønn, Acer pseudoplatanus: Samtale om et kunstnerisk utviklingsprosjekt 

    Sømoe, Kjetil (HVL-notat;2023/8, Working paper, 2023)
    Som friluftsmann og sløydlærer som bor på et småbruk, har jeg et nært forhold til natur og naturbruk. Presset som vi mennesker legger på jordens økosystemer gjør at vi må tenke gjennom alle sider ved vår bruk av materialer ...
  • Brannsikring av personer med funksjons nedsettelser i høye bygg 

    Hagen, Bjarne Christian (HVL-rapport;2023/11, Report, 2023)
    Denne rapporten er utarbeidet som en del av forskningsprosjektet: BUILDER - Building design for At-risk groups (NFR 301569). Rapporten vil identifisere personer i risikoutsatte grupper som bor, arbeider og overnatter i ...

View more