Collections in this community

Recent Submissions

  • Kartfaring 

    Eide, Gro Merete; Skarprud, Ingrid (HVL-Notat;2024/12, Working paper, 2024)
    Kartfaring - er ei kollektiv utforsking av omgrepet kart, der vi undersøker utforskande og visuelle praksisar. Vi vidarefører prosessar frå prosjektet LeiKre (Eide og Skarprud, 2023). Med bakgrunn i undervisning og tidlegare ...
  • Organisering av svømmeopplæring, selvberging og livredning i grunnskolen: Bruk av eksterne aktører og egne ansatte 

    Odberg, Ann-Helen; Gundersen, Hilde Stokvold (HVL-rapport;2024/18, Report, 2024)
    Siden 2015/2016 har regjeringens nasjonale satsing på svømmeopplæring bidratt til økt samarbeid mellom skoler og eksterne aktører som frivillige organisasjoner og svømmeklubber. Dette samarbeidet har vært tema for diskusjon, ...
  • Digital learning resources outdoors – what do teachers and students want? Report 2 from the GeoSite project 

    Myklebust, Hege; Popa, Razvan-Gabriel; Santini, Fabrizio; Stautland, Brynjar; Thébaudeau, Benjamin (HVL-Rapport;2024/16, Report, 2024)
    This is the second of two reports from the ERASMUS+ project GeoSite. The two reports aim to set the framework for the main project, which is to develop digital learning resources for a selected number of geosites at the ...
  • What digital educational resources are in use by UNESCO Global Geoparks? Report 1 from the GeoSite project 

    Nilsen, Anders Grov; Høisæter, Sissel Margrethe; Høisæter, Tomas Larsen; Trædal, Leif Tore (HVL-Rapport;2024/15, Report, 2024)
    This is the first of two reports from the ERASMUS+ project GeoSite. This first report aims to establish an overview of the digital educational resources available and already in use by UNESCO Global Geoparks, intended for ...
  • Tiltaksplan: Auka deltaking, studentaktivitet og motivasjon i undervisning 

    Bjelland, Camilla; Øyerhamn, Karoline Skare; Papas, Alexander; Rustad, Else Cathrine Lütcherath; Goga, Nina; Franck-Ring, Josefine; Solberg, Mirjam; Åsgard, Elisabeth; Aune, Siv Stavang (HVL-rapport;2024/17, Report, 2024)
    Rapporten tar utgangspunkt i utfordringa knytt til at få studentar deltek i undervisning ved HVL. Med dette som bakgrunn gav prorektor for utdanning, Anne Grethe Naustdal, arbeidsgruppa bak denne rapporten i oppdrag å kome ...
  • «Draumen» - ein performance 

    Simonsen, Marte Aadland; Lilletvedt, Anne-Beate Ulveseth; Hammersland, Frode; Olsen, Jonas Selås (HVL-Notat;2024/9, Working paper, 2024)
    "Draumen" - Er ein performance som vert spelt som om den er ein draum, og publikum får oppleva draumen ved å gå inn i eit estetisk opplevelsesrom. Denne improviserte kunstperformancen med dans, drama, musikk og film er ...
  • Klima-og miljøfaget slik det er gjennomførd på Firda v.g.s. skuleåret 2023/2024 

    Sætre, Per Jarle (HVL-Notat;2024/11, Working paper, 2024)
    Rapporten er ein gjennomgang av gjennomføringa av klima- og miljø 1 som blei gjennomførd skuleåret 2023-2024 på Firda v.g.s.. Den viser at elevane vurderte klima- og miljøfaget som eit interessant og lærerikt fag, og at ...
  • Engaging Voices. How Participatory Research Transforms School Development at Bergen Christi Krybbe 

    Heuling, Lydia Schulze; Bean, Justin; Van Nes, Akkelies; Saman, Saeed Moghadam; Riebel, Michael (HVL-Notat;2024/10, Working paper, 2024)
    This paper explores the role of participatory school research in promoting socially sustainable educational environments by integrating the perspectives of both teachers and students in decision-making processes. Based ...
  • Pedagogisk endringsprosjekt i sykepleieutdanningen: Fokus på Grunnleggende sykepleie for Førsteårsstudenten 

    Kambe, Marianne; Dahl, Hellen (HVL-rapport;2024/14, Report, 2024)
    Denne rapporten beskriver et endringsprosjekt som ble iverksatt ved en høgskole for å forbedre det pedagogiske undervisningsopplegget i sykepleieutdanningen. Målet med prosjektet var å øke studentenes motivasjon for læring, ...
  • Offshore Wind Turbines for the Norwegian Shelf 

    Gudmestad, Ove Tobias; Oma, B. T. F.; Idrees, S.; Yousaf, M. U. (HVL-rapport;2024/11, Report, 2024)
    The report discusses the appropriate design of wind turbines for placement in the North Sea on the Norwegian Continental Shelf. For wind turbines in the southern part of the Norwegian Sector, at water depths in the range ...
  • Evaluation of a model to promote greater coordination between stakeholders during vocational rehabilitation for patients with musculoskeletal disorders or neurasthenia: A qualitative study 

    Kleiven, Ole T.; Kyte, Lars; Wolff, Anette Susanne Bøe (HVL-rapport;2024/10, Report, 2024)
    Purpose: In vocational rehabilitation, the employee’s own effort is important, and it is also vital for the various professionals involved in the rehabilitation process to have a shared understanding of the process. The ...
  • Sluttrapport våren 2024: Samlingsbasert grunnskulelærarutdanning 1-7 

    Almås, Aslaug Grov; Høyland, Brita; Berge, Maria Kjosås (HVL-rapport;2024/9, Report, 2024)
    Hausten 2022 starta Høgskulen på Vestlandet (HVL) opp samlingsbasert Grunnskulelærarutdanning 1–7 (S-GLU) ved fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (FLKI). Dei to første åra vart det sett av ressursar til følgjeforsking ...
  • Effekter av kurset «Godt samliv» for førstegangsforeldre: Sluttrapport 

    Thuen, Frode (HVL-rapport;2024/8, Report, 2024)
    Å bli foreldre for første gang kan være både fantastisk og frustrerende. Mens det å stifte familie kan gi en dyp følelse av glede og lykke, vil overgangen til foreldrerollen også kunne føre til mindre tid til å være kjærester ...
  • Evaluering av andre pilot for meritteringsordning ved HVL 2023 

    Ludvigsen, Kristine; Morlandstø, Morten (HVL-Rapport;2024/7, Report, 2024)
  • Lokale prosesser ved innføring av skolemat i et utvalg norske kommuner 

    Vildmyren, Iselin; Bjørndal, Bodil; Arnesen, Sondre Strandskog; Musland, Marte Gausvik; Leversen, Ingrid (HVL-rapport;2024/5, Report, 2024)
    Rapporten er basert på kvalitative intervjuer med ansatte med ansvar for gratis skolematordninger på grunnskolenivå i ti norske kommuner. I disse intervjuene har vi fokusert på spørsmål om kommunenes erfaringer knyttet til ...
  • Vitenskapelig publisering ved HVL 2023 

    Vik-Haugen, Lise; Teigen, Toralf Moan; Rongved, Vidar (HVL-Rapport;2024/4, Report, 2024)
    HVL rapporterte i 2023 inn 973 vitenskapelige publikasjoner. Disse gav til sammen 804,2 poeng. Dette er en nedgang sammenlignet med 2022 på 6% i antall publikasjoner (-57 stk.) og på 14% i poeng (-132,35 poeng). For sektoren ...
  • Lesson study som metode for forskingspraksis i lærarutdanninga. Rapport frå eit pilotprosjekt 

    Kulild, Marit; Myklebust, Hege; Baugstø, Tone; Holme, Geir (HVL-rapport;2024/6, Report, 2024)
    Hausten 2023 gjennomførte HVL Stord og LU-skulen Rubbestadneset skule eit pilotprosjekt med alternativ gjennomføring av praksis for femteårsstudentane. Piloten gjekk ut på at studentane i staden for vanleg praksis gjekk ...
  • Hvordan skrive en førstelektorsøknad? - En erfaringsbasert veileder til opprykksprosessen 

    Bjelland, Camilla; Halland, Sissel Aastvedt; Winje, Annette Kristoffersen (HVL-Notat;2024/8, Working paper, 2024)
    Dette HVL-notatet er et resultat av et utviklingsarbeid utført av Camilla Bjelland, Sissel Aastvedt Halland og Annette Kristoffersen Winje. Utviklingsarbeidet handler om våre erfaringskunnskaper knyttet til prosessen med ...
  • The UTFORSK Project 2018-2021. Final Report 

    Allern, Tor-Helge (HVL-rapport;2024/3, Report, 2024)
    The UTFORSK Project (2018-2021) in drama and applied theatre has a nearly 20 years history, developed from networking between HVL (Faculty of Teacher Education, Arts and Sports) and STA (Shanghai Theatre Academy, Faculty ...
  • From STEAM to… SENSE.STEAM. Re-acquainting ourselves with attentiveness 

    Colucci-Gray, Laura; Heuling, Lydia Schulze (HVL-Notat;2024/6, Working paper, 2024)
    This article is the first in a series on art and science in education. The text introduces the idea of integrating art and science in education, with a focus on two key points. Firstly, we examine the practical application ...

View more