HVL Skriftserie
Recent Submissions
-
Kvifor blir det som det blir? Ei utstilling med utgangspunkt i det å teikne med tråd
(HVL-Notat;2024/20, Working paper, 2025)I januar og februar 2024 hadde eg ei utstilling i biblioteket ved Høgskulen på Vestlandet - Campus Sogndal. Utstillinga bar tittelen Kvifor blir det som det blir? Dette er ein del av forskingsspørsmålet som eg har arbeidd ... -
En markedsundersøkelse av studenters foretrukne informasjonskanaler
(HVL-Notat;2025/1, Report, 2025)Hensikten med denne studien var å få økt kunnskap om studenters foretrukne informasjonskanaler. Våren 2024 ble det gjennomført en tverrsnittsundersøkelse blant studentene ved campus Haugesund (n = 217). Undersøkelsen ... -
Konrad Kråkebolle og dei andre fjærefantane får sin musikk: Refleksjon over utviklinga og formidling av ny musikk for barn
(HVL-Notat;2024/18, Working paper, 2024)I denne teksten vert det reflektert over eit kunstnarisk utviklingsarbeid som har som mål å skape ny musikk for barn i hovudmålgruppa 3-10 år. Arbeidet blir i denne omgang ferdig ved eit endeleg direkte møte med målgruppa, ... -
Echoes of Erasmus
(HVL-Notat;2024/13, Working paper, 2024)Echoes of Erasmus-prosjektet utforsker hvordan kreativt samarbeid i musikkproduksjon kan styrkes på tvers av kulturer og sjangre i høyere utdanning. Prosjektet, som involverte internasjonale partnere fra Norge, Irland og ... -
Volve Vokal i finalen under European Choir Games: Refleksjon i en dirigents arbeid fram mot internasjonal korkonkurranse
(HVL-Notat;2024/14, Working paper, 2024)Refleksjonsteksten tar for seg arbeid i forkant av fremføring med ensemblet Volve Vokal under finalen av den internasjonale korkonkurransen European Choir Games. 2023. Høsten 2023 var ensemblet invitert til European Choir ... -
Alex og det store treet (Alex and the Big Tree)
(HVL-Notat;2024/19, Working paper, 2024)Alex og det store treet (Alex and the Big Tree) is a children’s book designed to spark ideas between children and staff in kindergarten. The inspiration for the book comes from research undertaken in kindergartens and the ... -
Midtvegsrapport våren 2023 Samlingsbasert Grunnskulelærarutdanning 1-7
(HVL-Rapport;2024/13, Report, 2024)Hausten 2022 starta samlingsbasert Grunnskulelærarutdanning 1-7 (S-GLU) opp ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) – Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (FLKI). Det var sett av ressursar til følgjeforsking dei to ... -
HEIM - Hjemmetid/hjemmedød, evaluering av igangsatt modell for utvikling av de palliative tjenestene i Karmøy kommune
(HVL-Rapport;2025/1, Report, 2025)Sammendrag Bakgrunn: Ønske om å motta palliativ behandling og å dø hjemme, i stedet for i en helseinstitusjon, står sterkt både i nasjonal og internasjonal kontekst. Palliativ behandling tilbys for å forbedre livskvaliteten ... -
Sonus – en lokativ lydvandring
(HVL-Notat;2024/17, Working paper, 2024)Sonus er en lydvandring for barn, laget for Festspillene / Småspill 2023, og fremført på Kronstad, Stord og Sogndal. Lydvandringen knyttes til en fysisk forteller, ved at publikum får utlevert en “bæreveske”, som rommer ... -
Shadows of an Icebound Dream: Videovisualisering til Frozen Flowers
(HVL-Notat;2024/16, Working paper, 2024)Shadows of an Icebound Dream er videofremføring skapt som en visuell del av konserten Frozen Flowers, fremført ved Cornerteateret i Bergen, desember 2023. Shadows of an Icebound Dream er laget med tanke på denne konserten, ... -
Pappenheim
(HVL-Notat;2024/15, Working paper, 2024)Pappenheim er en installasjon bygget av store pappesker. Installasjonen danner en labyrint, så stor at den kan dekke gulvet i et helt klasserom. I eskene finnes mange kikkehull som lar publikum se inn i en fantasiverden, ... -
Kartfaring
(HVL-Notat;2024/12, Working paper, 2024)Kartfaring - er ei kollektiv utforsking av omgrepet kart, der vi undersøker utforskande og visuelle praksisar. Vi vidarefører prosessar frå prosjektet LeiKre (Eide og Skarprud, 2023). Med bakgrunn i undervisning og tidlegare ... -
Organisering av svømmeopplæring, selvberging og livredning i grunnskolen: Bruk av eksterne aktører og egne ansatte
(HVL-rapport;2024/18, Report, 2024)Siden 2015/2016 har regjeringens nasjonale satsing på svømmeopplæring bidratt til økt samarbeid mellom skoler og eksterne aktører som frivillige organisasjoner og svømmeklubber. Dette samarbeidet har vært tema for diskusjon, ... -
Digital learning resources outdoors – what do teachers and students want? Report 2 from the GeoSite project
(HVL-Rapport;2024/16, Report, 2024)This is the second of two reports from the ERASMUS+ project GeoSite. The two reports aim to set the framework for the main project, which is to develop digital learning resources for a selected number of geosites at the ... -
What digital educational resources are in use by UNESCO Global Geoparks? Report 1 from the GeoSite project
(HVL-Rapport;2024/15, Report, 2024)This is the first of two reports from the ERASMUS+ project GeoSite. This first report aims to establish an overview of the digital educational resources available and already in use by UNESCO Global Geoparks, intended for ... -
Tiltaksplan: Auka deltaking, studentaktivitet og motivasjon i undervisning
(HVL-rapport;2024/17, Report, 2024)Rapporten tar utgangspunkt i utfordringa knytt til at få studentar deltek i undervisning ved HVL. Med dette som bakgrunn gav prorektor for utdanning, Anne Grethe Naustdal, arbeidsgruppa bak denne rapporten i oppdrag å kome ... -
«Draumen» - ein performance
(HVL-Notat;2024/9, Working paper, 2024)"Draumen" - Er ein performance som vert spelt som om den er ein draum, og publikum får oppleva draumen ved å gå inn i eit estetisk opplevelsesrom. Denne improviserte kunstperformancen med dans, drama, musikk og film er ... -
Klima-og miljøfaget slik det er gjennomførd på Firda v.g.s. skuleåret 2023/2024
(HVL-Notat;2024/11, Working paper, 2024)Rapporten er ein gjennomgang av gjennomføringa av klima- og miljø 1 som blei gjennomførd skuleåret 2023-2024 på Firda v.g.s.. Den viser at elevane vurderte klima- og miljøfaget som eit interessant og lærerikt fag, og at ... -
Engaging Voices. How Participatory Research Transforms School Development at Bergen Christi Krybbe
(HVL-Notat;2024/10, Working paper, 2024)This paper explores the role of participatory school research in promoting socially sustainable educational environments by integrating the perspectives of both teachers and students in decision-making processes. Based ... -
Pedagogisk endringsprosjekt i sykepleieutdanningen: Fokus på Grunnleggende sykepleie for Førsteårsstudenten
(HVL-rapport;2024/14, Report, 2024)Denne rapporten beskriver et endringsprosjekt som ble iverksatt ved en høgskole for å forbedre det pedagogiske undervisningsopplegget i sykepleieutdanningen. Målet med prosjektet var å øke studentenes motivasjon for læring, ...