Minus og minus er fremdeles pluss! Utvikling i matematikklæringen på barnetrinnet
Abstract
Lurer du på om det du lærte i matematikk da du gikk på barneskolen skiller seg mye fra det elevene lærer i dag? Synes du som forelder at det av og til er vanskelig å forstå det som står i matematikkbøkene ditt barn bruker, fordi det ikke er det samme som stod i dine lærebøker da du gikk på skolen? Denne boka viser, med et glimt i øyet og lett språk, at du kan slappe av. Det er noe som er nytt, men i praksis ganske mye som er uforandret i barneskolens matematikkfag. Mesteparten av innholdet og prioriterte arbeidsmåter kan du faktisk kjenne igjen fra din egen skolegang, og gjerne mimre om og sammenligne med. Endringene viser seg mest gjennom hvordan man tilnærmer seg noen matematiske emner, og at det er en stadig teknologisk utvikling som også påvirker arbeidet med matematikk på barneskolen.
Samtidig gir denne boka et eksempelbasert grunnlag for å tenke gjennom bruken av læreverk i matematikkfaget i skolen, de vektlegginger som læreverk og lærer står for, og innflytelsen som læreverket har på matematikkundervisningen i mange klasserom. Står læreverket av og til i veien for lærerens utvikling av hvordan det kan arbeides i matematikkfaget, eller utnyttes ikke potensialet som fins i å ha et læreverk i matematikkfaget? Viktigst av alt er uansett at læreverket skal hjelpe til med, og ikke blir stående i veien for, elevens arbeid med matematikk for nåtid og framtid.
Samlet gir boka lærerstudenter, lærere og foreldre grunnlag for en mer felles forståelse av hvordan det er å arbeide med matematikkfaget hjemme og på skolen, og gir deg et bedre grunnlag for å forstå hvordan din elev, eller din datter eller sønn, opplever matematikkfaget på skolen.